مکمل بنزین
تحلیلیخبر

قصه ترخیص خودروهای خارجی تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد؟

ترخیص خودروهای خارجی از گمرک به یکی از بحث‌های چالش برانگیز تبدیل شده است که بسیاری از کارشناسان بازار پیرامون آن نظرات مختلفی را ارائه کرده‌اند که بن مایه بسیاری از این نظرات بر اساس تمدید شرایطی است که دولت در زمستان سال گذشته ارائه کرد و با سازوکار اعلامی تا حدود زیادی مشکل خودروهای خارجی رفع شدنی خواهد بود!

به گزارش چرخان، دی ماه سال گذشته و با اوج گیری وضعیت نا به سامان خودروهای خارجی در بازار، دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که طبق آن، خودروهای دپو شده در گمرک با جزئیات خاص ترخیص شوند که البته ناهماهنگی‌های بین ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مختلف باعث شد تا عملا ترخیص بسیاری از خودروهای دپو شده به اسفندماه کشیده شود ولی همین موفقیت نیز تنها چیزی در حدود 200 دستگاه بود.

ترخیص-خودرو-در-گمرک-CARIMPORTترخیص 200 دستگاه خودرو از حدود 15 هزار خودروی دپو شده عملا شکستی بود که برای مصوبه دولت قابل تصویر بود اما بعد از ایام نوروز نیز شاهد ترخیص 800 دستگاه خودرو بودیم که جمع خودروهای ترخیص شده را به حدود هزار دستگاه رساند. روز گذشته نیز دادفر یکی از مسئولین حوزه واردات خودرو در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که این بازار نیازمند تمدید مصوبه دولت بوده و در صورت تمدید این مصوبه، شاهد ترخیص کل خودروهای قابل ترخیص در بازار خواهیم بود.

اما این مصوبه و تمدید آن نیازمند ورود نهادهای بالادستی است که شنیده‌ها حاکی از ورود رئیس جمهور بوده و با توجه به بهم ریختگی بازار خودروهای خارجی و نیاز به عرضه خودرو در این بازار و از سوی دیگر اعتراضاتی که از سوی خریداران این خودروها وجود دارد، رئیس جمهور شخصا به موضوع ورود کرده و احتمالا با تمدید مصوبه قبلی و یا دستور جدیدی که با جزئیات قابل توجه ابلاغ خواهد شد، این بازار را به تعادل بکشاند.

تعرفه واردات خودروهای خارجی واردات خودرودر همین راستا فرهاد دژپسند در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت ترخیص خودروهای مذکور گفت: مورد مذکور بایستی از طریق وزارت صنعت و معدن و تجارت پیگیری شود چرا که گمرک کشور صرفا مجری سیاست‌های تجاری است. بدیهی است که وقتی کالایی ثبت سفارش شده و پروسه‌های واردات آن انجام شده است، دلیلی برای باقی ماندن در گمرکات نداشته و باید ترخیص شوند. به همین دلیل باید دید که واردات خودروهای مذکور با چه منشا ارز و همچنین در چه مرحله از ثبت سفارش است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال ورود رئیس جمهور به موضوع ترخیص خودروهای خارجی گفت: در دنیایی هستیم که همه چیز ممکن بوده و طبیعتا موضوع ورود رئیس جمهور به این موضوع نیز صفر نیست.

خودروهای خارجی مرد هزار چهره بازار خودروگفتنی است که قبل از این شایعه شده بود که رئیس جمهور قصد دستور مستقیم برای ترخیص خودروهای باقیمانده داده و قوانین مربوط به مجوزهای وارداتی و همچنین سایر مشکلات موجود در مورد این خودروها برطرف شده و حتی آن دسته از خودروهای دارای مشکل نیز بدون توجه به مقررات قبلی ترخیص شوند که وزیر اقتصاد این موضوع را تایید و تکذیب نکرده و صرفا از نشنیدن و تازگی این مطالب خبر داد که نشان دهنده جدی بودن شایعات نیز است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا