مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به موتورهای 6 سیلندر تخت افسانه ای!

زمانی که چهار سیلندرها، توانایی برآورده کردن نیازهای یک خودرو را نداشته و هم‌چنین، قلب تپنده 8 سیلندر نیز به دلیل حجیم بودن به کارمان نمی آید، بهترین گزینه پیش رو، یک موتور جذاب 6 سیلندر است.

موتورهای تخت 6 سیلندر، همیشه یک انتخاب عالی برای افراد خبره در رانندگی بوده است. درحالی‌که یک موتور 8 سیلندر، انتخاب افرادی است که فقط خواهان قدرت و البته صدای زیاد هستند، یک موتور با دو سیلندر کمتر، می‌تواند یک گزینه متعادل بین قدرت و اندازه، تلقی شود. درست به همین دلیل است که بی ام و، برای سال‌های زیادی است که مدل‌های کوپه و سدان اسپرت خود را با همین موتورهای 6 سیلندر تولید می‌کند.

در طول دهه‌ها، موتورهای 6 سیلندر خارق‌العاده‌ای نه‌فقط از خودروهای لوکس و اسپرت بی ام و، بلکه از شرکت‌های مختلف سراسر دنیا وجود داشته‌اند. با چرخان باشید تا با این قلب‌های تپنده قدرتمند و استثنائی، آشنا شوید.

جیپ/AMC با حجم 4 لیتر

منبع قدرت خودروهای چروکی و کومانچ (Comanche) دهه 80 میلادی شرکت جیپ، یک موتور سیلندر خطی بوده است. پس‌ازاین خودروها نیز، رنگلر و گرند چروکی در اوایل دهه 90 میلادی از پیشرانه تقویت‌شده 6 سیلندر بهره برده‌اند. این موتور 6 سیلندر جیپ، در مقایسه با رقبای 6 سیلندر ژاپنی خود، قوی‌تر بوده و همچنین بادوام بالای خود، محدوده گشتاور بالایی را نیز به راننده خود تحویل می‌دادند.

قدرت و گشتاوری که آن را برای مسیرهای آفرود بسیار مناسب می‌کند. زمانی که این موتور در سال 2006، کنار گذاشته شد، قدرت نهایی آن، 190 اسب بخار و گشتاور تولیدی‌اش نیز 318 نیوتون متر بوده است.

TVR اسپید سیکس

آنچه موتور دست‌ساز TVR را متمایز کرده و به آن هویت خاصی می‌بخشد، قدرت تهاجمی و خشونت ذاتی است که درون این موتور، نهادینه‌شده است. نزدیک‌ترین موتوری که در زمان TVR، استفاده شد، در خودروی E46 BMW M3 به کار رفت. اگرچه ازلحاظ فنی، مهندسی این موتور بهتر از نسخه اصلی TVR اسپید بوده است اما هرکسی که با این خودرو یا توسان S، ساگاریس (Sagaris) و یا تایفون باقدرت 400 اسب بخار، رانندگی کرده، قدرت عالی و هیجان‌انگیز این موتور را ستوده است.

فورد بارا

خارج از کشور استرالیا، موتورهای خانواده بارا (Barra)، کمتر شناخته‌شده هستند. این موتورهای تخت 6 سیلندر، موتورهایی عضلانی و تهاجمی بوده‌اند که با استفاده از سامانه توربوشارژ، می‌توانستند در خودرویی مانند فورد فالکن F6،420 اسب بخار قدرت را با 4 لیتر حجم خود، تولید کنند.

همچنین شایعه‌ای نیز وجود دارد که فورد به دلیل تحت شعاع قرار نگرفتن فروش خودروهای 8 سیلندرش، شاخصه‌های قدرت و عملکرد موتور 6 سیلندر بارا 325T را کاهش داده بود.

موتور مرسدس بنز با حجم 3 لیتر

این موتور، همان قلب تپنده‌ای بوده است که خودروهای مرسدس را برای پیروزی در مسابقات 24 ساعته لمانس و کاررا پانامریکانا در سال 1952، هدایت کرده است. این موتور همچنین، در زیر کاپوت خودروی افسانه‌ای 300SL نیز به‌کاررفته است. یکی از دلایل موفقیت‌های زیاد این قلب تپنده، استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم مکانیکی شرکت بوش آلمان در کنار طراحی بدنه آلومینیومی قسمت بالایی موتور بوده است.

همچنین، جا دادن این موتور در قالب یک موتور 6 سیلندر تخت، مشکلی بود که مرسدس با سوار کردن آن به‌صورت 45 درجه، آن را حل کرد.

تویوتا/یاماها با حجم 2 لیتر

زمانی که تویوتا برای اولین بار، قصد این را داشت که به جهان نشان دهد تا چه اندازه توانایی ساخت یک خودروی اسپرت را دارد، آن‌ها از شرکت یاماها برای طراحی موتور این خودروی اسپرت، کمک گرفتند. از خودروی 2000GT تویوتا، تنها 350 نسخه تولید شد و یاماها در مورد موتور آن، این اطمینان را به دست آورد که کات-آف این موتور کمتر از 7,000 دور بر دقیقه نباشد.

با استفاده از همین موتور،2000GT، مسابقه 1000 کیلومتری فوجی در سال 1962 را با پیروزی پشت سر گذاشت و در تست 72 ساعته رکورد سرعت و ماندگاری نیز، سربلند ظاهر شد.

بی ام و S54

این موتور، یک قلب تپنده 6 سیلندر تخت تنفس طبیعی است که خودروهایی مانند BMW M3 و همچنین Z4 M را همراهی کرده است. موتوری که 3.2 لیتر حجم داشته و 333 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این یعنی حدوداً به ازای هر لیتر حجم موتور،100 اسب بخار قدرت تحویل راننده خود می‌داد.

S54، یکی از آن موتورهایی بوده است که در کنار قدرت قابل‌توجه و عالی خود، صدای آرام و کارکرد بسیار نرمی را نیز به همراه داشته است.

نیسان RB2

اینجا، در مورد موتوری صحبت می‌کنیم که در نسل‌های R33,R32 و R34 اسکای-لاین GT-R استفاده‌شده است. باید بدانید که اسکای-لاین GTR، خودروی افسانه‌ای است که هم در مسابقات و هم در جاده‌های عمومی، یک شاهکار محسوب می‌شد. این موتور، از بدنه چدنی به همراه قسمت بالایی آلومینیومی، این خودروی افسانه‌ای را همراهی می‌کرده است.

همچنین گفته‌شده است که R34 اسکای-لاین، در پایان دوران مسابقه‌ای خود، می‌توانسته 400 اسب بخار قدرت و 392 نیوتون متر گشتاور تولید کند.

تویوتا 2JZ

در دهه 90 میلادی و اوایل قرن بیست و یکم، این موتور، تبدیل به یک افسانه برای عاشقان خود شد. حتی امروزه نیز، طرفداران زیادی در دنیا هستند که با ترکیب این موتور و توربو دوقلو، چیزی حدود 1,000 اسب بخار قدرت را از خودروی خود می‌گیرند. چیزی که باعث ماندگاری این موتور شده است، ترکیب شدن عالی آن با توربوشارژ و همچنین استفاده از چدن در بدنه 2JZ بوده که ماندگاری و دوام آن را بسیار زیاد کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا