مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

6 دلیل برای آنکه آمیکو آسنا نخریم!

پیکاپ‌هایی مانند کاپرا و تویوتا هایلوکس به ما ثبات کرده‌اند که ایرانی‌ها به این تیپ از خودروها علاقه ویژه‌ای دارند و عرضه یک خودروی خوب در این کلاس می‌تواند فروش خوبی را تجربه کند. در این کلاس و بازه قیمتی متفاوت، چند محصول چینی و ژاپنی وجود دارد که تویوتا هایلوکس، آمیکو آسنا، ایسوزو دی مکس، گریت وال وینگل 5، کاپرا و … برخی از آنها هستند که برای پاسخ به نیاز مشتریان عرضه شدند. در این بین آسنا را می‌توان جوان‌ترین پیکاپ حاضر در کشور دانست که بحث و حاشیه‌های زیادی را به خود اختصاص داده است.

آمیکو می‌توانست در شروع فعالیت خود به‌سراغ محصول دیگری برود اما ترجیح داد با شرکت Huanghai  چین، همکاری کند. در زمان عبور از جاده مخصوص کرج و مواجه شدن با نمایندگی آمیکو، آسنا در ابتدا یک شاسی‌بلند جذاب بنظر می‌رسید اما این تنها تا زمانی بود که مشخصات خودرو هنوز اعلام نشده بود و پیکاپ آسنا نیر در دسترس برای بررسی نبود. امروز در سایت چرخان به سراغ وانت آسنا رفته‌ایم تا با مشخصات این خودرو بیشتر آشنا شویم و ببینیم چرا آسنا نمی‌تواند یک پیکاپ خوب باشد.

با ما همراه باشید….

1- کم توان

پیشرانه 2.4 لیتری این خودرو توانایی تولید 143 اسب بخار را دارد و این برای چنین حجمی، تاسف‌بار است. خودروهای شاسی‌بلند چینی با حجم موتور کمتر، توان بیشتری را نسبت به پیکاپ ساوانا تولید می‌کنند. در هنگام سواری با این خودرو وزن زیاد و موتور کم توان باعث می‌شود تا راننده احساس بدی داشته باشد و  هیجان سواری با پیکاپ‌های دو دیفرانسیل در این خودرو دیده نمی‌شود.

حداکثر قدرت آسنا در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه قابل دسترسی است و این یعنی رسیدن به 143 اسب‌بخار قدرت مشکل است و برای بدست آوردن قدرت، باید پدال گاز را تا حد ممکن فشار دهید و به دور موتور بالا دست یابید. هنوز مشحص نیست با چه نگاهی مهندسان شرکت چینی، این موتور را برای آسنا انتخاب کردند اما از آن بدتر، این موضوع است که چرا آمیکو باید به سراغ چنین خودرویی با موتور فوق‌العاده ضعیف برود؟

علاوه بر این گشتاور آسنا 200 نیوتن‌متر اعلام شده. در خودروهای پیکاپ و باری، بیشتر از اسب‌بخار، گشتاور اهمیت دارد و آن به‌دلیل مفهوم کشش و توانایی حمل بیشتر است. با توجه به وزن و ابعاد آسنا، این مقدار گشتاور، فوق‌العاده کم و ناامید کننده است. شرکت چینی برای کاهش هزینه‌های خود به سمت یک موتور قدیمی و کم قدرت از برند میتسوبیشی رفته اما در ایران از اسم سازنده موتور، بعنوان یک تضمین‌کننده کیفیت بهره گرفته شده است.

2- مصرف سوخت بالا

مصرف سوخت آسنا در حالت ترکیبی 10.7 اعلام شده است اما در تست‌های انجام شده، این مقدار بسیار بیشر بوده است.  شما برای کار کشیدن از این خودرو باید یک پمپ بنزین با خود حمل کنید چرا که در شرایط حمل بار، آفرود و شهری، مصرف سوخت این خودرو چیزی در حدود 15 لیتر به‌ازای هر 100 کیلومتر خواهد بود. این مقدار مصرف سوخت را شاید بتوان با هیولاهای تویوتا و شاسی‌بلندهای پر مصرف کیا همانند نسل‌های قدیمی سورنتو مقایسه کرد.

3- کیفیت بد متریال

متاسفانه متریال داخلی آسنا بسیار بی‌کیفیت بوده و پلاستیک خشک این خودرو در بین چینی‌ها یکی از بدترین‌ها است. خودروی پیکاپ به‌دلیل شرایط کاری، نیازمند داشتن متریال باکیفیت است اما در این مورد، نمی‌توان موادی با طول عمر بالا را دید و احتمالا با چند سال کار کردن، آسیب قطعات کابین مشهود خواهند بود. پلاستیک سخت کابین را می‌توان به چیزی شبیه به جنس متریال داخلی پاترول‌های قدیمی و حتی نیسان‌های آبی دانست که شاید حتی بدتر هم باشد.

4- کیفیت تجهیزات پایین

متاسفانه کیفیت نامطلوب متریال داخلی تنها به کابین ختم نمی‌شود. برخی از تجهیزات این خودرو بسیار نا امیدکننده هستند. سیستم صوتی آسنا، از آنچه که فکر می‌کنید هم بدتر است و موسیقی را با کیفیت غیر واقعی پخش می‌کند. از سوی دیگر صفحه لمسی این خودرو را نمی‌توان یک نمایشگر سرگرمی دانست، چرا که بیشتر از سرگرمی، شما را آزار خواهد داد و برای اتصال یک بولوتوث ساده هم شما به چالش کشیده می‌شوید.

5- ابعاد نامتناسب

فاصله محوری و طول آسنا بیش از حد طلانی انتخاب شده و همین در کنترل آسنا کمی مشکل ایجاد می‌کند. این ابعاد علاوه بر اینکه شعاع دور زدن را تحت تاثیر قرار داده، شرایط آفرود خودرو را هم نیز هدف گرفته و رانندگان مشتاق را بسیار اذیت خواهد کرد. این طول زیاد خودرو باعث می‌شود در جاده‌های سنگلاخی و پر مانع، کف خودرو با اجسام برخورد داشته باشد. علاوه بر این، آسنا رانندگان را در شهرهای شلوغ با مشکل جابه‌جایی مواجه می‌کند و کارآیی این خودرو چندان برای شهرهای بزرگ مناسب نخواهد بود.

6- قیمت سرسام‌آور

شما با یک خودروی پر ادعا مواجه هستید که اصلا مشخصات جذابی ندارد. ظاهر کپی شده، کمپانی نچندان مطرح، متریال بی‌کیفیت و … همه ضعف‌های این خودرو هستند که لیست طولانی خواهند بود اما با این وجود قیمت عجیب و غریبی برای آسنا در نظر گرفته شده. آسنا قیمتی نزدیک به 380 میلیون تومان دارد و هنوز مشخص نیست دلیل قیمت بالای این خودرو چه بوده اما همین تنها دلیل عدم استقبال عمومی از این خودرو می‌تواند باشد.

کلام آخر

عرضه خودرو برای قشر مختلف جامعه، یک فعالیت پسندیده و ستودنی است اما این دلیل نمی‌شود که هر خودرویی با هر کیفیتی برای فروش به ایران آورده شود و شرکت‌ها از شرایط سوء‌استفاده کنند تا یک محصول نچندان جذاب را با قیمت بالا به‌فروش برسانند. در شبکه‌های اجتماعی یک کلیپ تبلیغاتی از آسنا پخش شد که یک اغزاق ناامید کننده بود.

در قسمت توضیحات ویدئو نوشته شده بود، یک خودروی قدرتمند با توانایی‌های بالا، اما در ویدئو یک پیکاپ بزرگ را می‌دیدید که در ساحل با سرعت معمولی گشت می‌زد و لاستیک‌های آن تنها چند میلی‌متر داخل آب بود. تصور کنید یک فیل بزرگ در جایی باشد که فقط کف پای آن خیس شود، این تشبیه کاملا برای آن ویدیئو صدق می‌کند. آسنا یک تجربه نا امید کننده برای آمیکو خواهد بود و شاد باعث شود که این کمپانی قید حضور در این بخش از بازار را بزند. امیدواریم آمیکو تجربه خود را بهتر به‌کار گیرد و محصولات بهتری را عرضه کند.

اگر تجربه سواری و استفاده از این خودرو را دارید، آن را با دیگران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درست این ماشین از نظر شما کم توان هستش به این دلیل هستش که شما دارید این ماشین رو با تویوتا هایلوکس مقایسه میکنید که الان تو بازار ۶ملیار بالا پایین فروخته میشه که گاهی ۴برابر امیکو میباشد پس نتیجه میگیریم هرچی پول بدی آش میخوری
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا