مکمل بنزین
گوناگونخبر

تویوتا راو فور 1989؛ طرح مفهومی فراموش شده!

نام خودرو: تویوتا راو 4

تاریخ عرضه: سال 1989 در موتورشو توکیو ژاپن

مشخصات خودرو: طرح مفهومی سال 1993، دارای یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری، سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک (4WD)، دیفرانسیل عقب با لرزش محدودشده، ترمزهای چهارچرخ ABS، دارای طول 3695 میلی‌متری، عرض 1695 میلی‌متری و همچنین ارتفاع 1660 میلی‌متری بود.

چرا باید این خودرو را یادآوری کرد؟

با تبدیل‌شدن خودروی شاسی بلد تویوتا راو 4 ژاپنی به یکی از مهم‌ترین خودروهای این کلاس محبوب این روزهای صنعت خودروسازی، می‌توان نگاه کردن به مبدأ و ریشه این کراس اوور ژاپنی را یک یادآوری مناسب دانست.

درواقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که این خودرو به‌عنوان اولین کراس اوور کامپکت بازار و رسیدن ریشه RAV4 به اوایل دهه 80 میلادی، تویوتا در سال 1986 ایده ساخت و تولید یک کراس اوور جهانی را در ذهن خود پرورش داد. بااین‌وجود، این شرکت، زودتر از سال 1989 نتوانست ایده شاسی‌بلند خود را با معرفی خودرویی در موتورشو توکیو که درواقع یک کراس اوور بود تا یک شاسی‌بلند، اجرایی کند.

خودرویی که نام RAV Four که درواقع می‌توان گفت سرواژه‌های لغات «خودروی تفریحی فعال» یا Recreational Active Vehicle است را یدک می‌کشید.

با بازگشت به اواخر قرن بیستم و در همان سال 1989 می‌توان به گزارشی رسید که در آن، تویوتا این راو 4 جدید خود را یک خودروی 4WD مدرن و شهری برای یک سبک زندگی فعال و ساکنان جوان شهرها دانست.

پس‌ازاین رونمایی اولیه که درواقع یک نسخه اولیه از راو 4 به‌حساب می‌آمد تا یک نسخه نهایی و آماده تولید، این شرکت در همان کشور ژاپن و در سال 1993، نسخه نزدیک‌تر به تولید راو 4 را با سیستم تعلیق مستقل چهارچرخ محرک به همراه سیستم تعلیق عقب دوگانه موسوم به جناغی (Wishbone)، معرفی کرد. این بار تویوتا به‌جای نام RAV Four برای این خودرو، تصمیم به استفاده از نام خلاصه‌شده RAV 4 برای آن گرفت.

اگرچه تصاویر این خودروی 1993 راو 4 موجود نیست اما تویوتا در آن، از سیستم ترمز ABS برای تمامی چرخ‌ها، سانروف دوگانه آلومینیومی و صندلی عقب قابل باز و بسته شدن برای افزایش فضای بار در قسمت عقب خودرو استفاده کرد.

زودتر از سال 1994، راو 4 نتوانست به مرحله تولید نهایی رسیده و در این سال نیز، این کراس اوور ژاپنی موفق شد تا در بازارهای ژاپن و اروپا و آمریکا در سال 1996، به فروش برود؛ اما اکنون‌که راو 4 در پنجمین نسل از خود به سر می‌برد، این کراس اوور کامپکت، پیشرفت‌های بی‌شماری را چه ازلحاظ فن‌آوری و چه ازلحاظ اندازه و طراحی با نمونه‌های اولیه خود،کرده است. نمونه‌های اولیه‌ای که ازلحاظ اندازه بدنه، در سایز یک سوزوکی جیمنی و نه بیشتر بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا