مکمل بنزین
خبرداخلی

چرا صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی لغو شد؟

صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مصوبه‌ای بود که چندی پیش توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و عملا باعث شد تا کاهش حداقلی را در بازار خودروهای خارجی شاهد باشیم و البته از این مصوبه تعابیر اشتباهی نیز صورت گرفت ولی حالا خبرها حاکی از این است شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفته و عملا اجرای آن به تعویق افتاده است.

به گزارش چرخان، مجلس شورای اسلامی در حالی رای به صفر کردن واردات خودروهای هیبریدی داد که اساسا واردات این خودروها ممنوع بوده و کسی امکان واردات خودروهای خارجی  را ندارد ولی به هر ترتیب این مصوبه عملا بدون اثر، به تصویب رسید و تاثیراتی را در بازار خودروهای خارجی به جا گذاشت ولی گویا این مصوبه توسط شورای نگهبان برگردانده شده و بایستی اشکالات آن توسط مجلس شورای اسلامی مرتفع گردد.

خودروهای هیبریدیاما نکته جالب اینجاست که مجلسی‌ها این روزها در تعطیلات به سر می‌برند و برای بررسی این ایرادات بایستی چند هفته‌ای را صبر کنیم تا چند و چون آن مشخص گردد ولی مجلسی‌ها حدس و گمان‌هایی را در این مورد می‌زنند که شورای نگهبان به کدام از بندهای مصوبه ایراد وارد کرده است.

این مصوبه که در قالب یکی از مصوبات مربوط به طرح ساماندهی بازار خودرو به شمار می‌رفت به شرکت‌های واردکننده امکان واردات با تعرفه صفر را می‌داد که کاهش قیمت بسیار قابل توجهی را در قیمت این خودروها ایجاد می‌نمود به طوری‌که می‌توان گفت خودروهای شناخته شده از برندهای معتبر قیمتی بین 300 تا 500 میلیون تومان پیدا می‌کردند و در این بلبشوی قیمت‌های میلیاردی، کمک بزرگی به مردم برای دسترسی به خودروهای معتبر روز دنیا بود.

تویوتا پریوس خودروهای هیبریدی
تویوتا پریوس هیبریدی

در همین رابطه فریدون احمدی نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصاحبه‌ای کرده و گفت: به نظر می‌رسد که ایراد اصلی شورای نگهبان به این مصوبه در مورد صفر کردن تعرفه مربوط به واردات خودروهای هیبریدی است. به نظر می‌رسد که این شورا با توجه به سازوکارهای موجود و اعمال تعرفه‌ای که توسط دولت صورت می‌گیرد، اقدام به این کار کرده و صفر کردن تعرفه را مغایر با قوانین موجود دانسته است.

وی در ادامه افزود: البته دو بند دیگر از این مصوبه نیز مستعد ایراد شورای نگهبان است و احتمالا ایرادات مربوط به این دو بند باشد که از جمله آن مکلف کردن دولت به خروج از بنگاه‌داری در صنعت خودروسازی کشور است که این اصل را مغایر با اصل 44 قانون اساسی کشور دانسته و مصوبه را برگردانده است. به نظر می‌رسد که با توجه محرمانه بودن بعضی از اطلاعات در صنعت خودرو و الزام به آن، این اتفاق را مغایر با این موضوع دانسته و آن را علنی کردن اطلاعاتی پنداشته که برای خودروسازان محرمانه است.

خودروهای کم مصرفدر حالی که احمدی به سه پیش بینی از این ماجرا اکتفا می‌کند، محمد منصوری دیگر عضو کمیسیون صنایع و نماینده ساوه در این رابطه معتقد است: به نظر من بحث مربوط به صفر کردن تعرفه خودروهای هیبردی مورد اشکال شورای نگهبان بوده و منجر به عدم رای آوری آن شده باشد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا