مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک به نیمه دوم سال 98 می‌رسد؟

خودروهای دپو شده در گمرک مساله‌ایست که از سال گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده و شاید جزو اخبار ثابت بسیاری از سایت‌های اقتصادی علی‌الخصوص رسانه‌های خودرویی بوده است! دولت برای رفع مشکل مربوط به خودروهای دپو شده در گمرک در دی ماه 97 وارد عمل شد و مصوبه‌ای را تصویب کرد ولی هنوز مشکل این خودروها حل نشده است!

به گزارش چرخان، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بیش از یکسال است که به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی رسیده و عملا فعالان این حوزه را دچار مشکلات زیادی کرده است. از سوی دیگر مردمی وجود دارند که صدها میلیون تومان برای خرید این خودروها پرداخت کردند و حالا منتظر دریافت محصول خریداری شده خود هستند.

واردات خودرو خودروهای خارجیاما پروسه ترخیص خودروهای خارجی باقیمانده در گمرک به قدری پیچیده شده است که بسیاری از کارشناسان بازار نسبت به آن هشدار می‌دهند و البته تاثیر منفی آن در بازار نیز مشاهده است. هفته گذشته برخلاف وضعیت بازار ارز و همچنین روند نزولی که در خرداد و تیر ماه سال جاری شاهد آن بودیم، عملا قیمت در بازار خودروهای وارداتی شروع به افزایش کرد و تعجب فعالان این بازار را به همراه داشت.

دولت برای رفع این مشکل مصوبه‌ای را در 16 دی 97 تصویب کرد که بانک مرکزی با شرایط خاصی مساله مربوط به ارز خودروها را حل کرده و پروسه ترخیص را انجام دهد. اما در کمال تعجب مصوبه اجرایی آن را با تاخیر زیادی ابلاغ کرد که تقریبا به روزهای پایانی سال 97 کشیده شد و چند صد خودرو به مرحله ترخیص رسیدند.

آزادسازی واردات خودرو ممنوعیت واردات خودرواعتراضات و انتقادات نسبت به ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک افزایش یافت و عملیات ترخیص خودروها از نورو 98 شدت گرفت و چیزی بالغ بر 6 هزار خودرو ترخیص شد که تاثیر بسزایی در قیمت خودروهای خارجی بازار داشت. اما در کمال تعجب به قدری در این پروسه تاخیر وجود داشت که چیزی در حدود 1400 خودرو علیرغم انجام اقدامات لازم و تعیین تکلیف مدارک مربوط به ترخیص، به مرحله آخر این عملیات نرسیدند و مهلت ترخیص به اتمام رسید!

اما برای تمدید این مهلت، تقاضای زیادی از سوی فعالان بازار خودرو وجود داشت و رایزنی‌های زیادی برای آن انجام شد که شنیده‌ها حاکی از تمدید احتمالی این مصوبه و انجام پروسه‌های مربوط به ترخیص چند هزار خودروی دیگر دارد. در همین راستا رضا مفیدی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه اعلام کرده است که به زودی مهلت مربوطه تمدید خواهد شد و مشکلات مربوط به واردات این خودروها حل خواهد شد.

خودروهای وارداتیاین مقام مسئول در مصاحبه مربوط به ترخیص خودروهای خارجی گفت: ما در حال انجام مقدمات مربوط به تمدید محدود مهلت ترخیص هستیم. ما امیدواریم که گمرکات کشور از خودروهای دپو شده خالی شود و همه آنها ترخیص شوند. در مورد صدور مجوز واردات خودروهای خارجی نیز باید بگوییم که در حال حاضر قصدی برای صدور مجوز واردات وجود ندارد و صرفا برای ترخیص خودروهای دپو شده مجوز تمدید صادر خواهد شد.

اما این اظهارات و مشکلات مربوط به واردات خودرو در حالی است که خودروسازان داخلی امکان تولید خودروهای استاندارد را ندارند و مردم نیز برای خرید خودروی با کیفیت دچار مشکل هستند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا