مکمل بنزین
برگزیده‌هاتاریخچه

تاریخچه ای از شرکت تایرسازی میشلن

میشلن نام شرکت تایرسازی فرانسوی است که در سال 1889 و توسط برادران ادوارد و آندره میشلن تأسیس شد. این شرکت، یک تایرساز نوآور و خلاقی محسوب می‌شود که در طول این 130 سال از عمرش، توانسته موفقیت‌های بی‌شماری را به دست آورده و هم‌اکنون نیز پس از شرکت بریجستون، دومین تولیدکننده بزرگ تایر در جهان است.

در ماه می سال 1889 میلادی، این دو برادر، یک کارگاه کوچک در شهر کلرمونت-فراند فرانسه که متعلق به پدربزرگشان بود را به ارث بردند. کارگاهی که به این منظور ساخته‌شده بود تا بتواند خدمات تعمیر وسایل و ابزارهای مربوط به کشاورزی و هم‌چنین تایر دوچرخه را انجام دهد.

حالا این دو برادر خلاق، با آگاه بودن از این مسئله که تعویض لاستیک و تایر دوچرخه ها تا چه میزان سخت و وقت‌گیر است، آن‌ها ایده‌ای را در سر می‌پروراندند که هرکسی و بدون دانش تخصصی لازم برای این کار، بتواند تایر دوچرخه‌اش را عوض کند.

دو سال پس از تولید این ایده جالب، این دو برادر تصمیم به مدیریت و عملی کردن ایده جدید خود گرفتند. این ایده همان اولین تایر دوچرخه قابل جدا شدن بود که توسط برادران میشلن اجرایی شد. به لطف این طراحی، به‌علاوه مقاومت بیشتر و کیفیت بالاتر تایرها، این‌گونه از تایرهای جدید، می‌توانستند در مدت 30 دقیقه و بدون نیاز به یک متخصص، روی دوچرخه‌سوار شده و یا از روی دوچرخه بازشوند.

این اختراع و نوآوری جدید، به‌سرعت جهانی شد و زمانی که دوچرخه‌سوار چارلز ترونت در سال 1891، تنها شخصی که در مسابقات دوچرخه‌سواری برست پاریس از تایرهای میشلن استفاده کرده و قهرمان شد، تنها یک سال پس‌ازآن، بیش از 10,000 دوچرخه‌سوار، از تایرهای جدید میشلن استفاده کردند.

پس‌ازاین پیروزی بزرگ در جهان دوچرخه‌ها، برادران میشلن تصمیم گرفتند یک‌قدم بزرگ دیگر را نیز بردارند. با تولید اولین خودروها در آن سال‌ها، آن‌ها برای تولید تایرهای وسایل جدید نقلیه که می‌توانستند انسان‌ها را جابجا کنند، درنگ نکردند. درست همانند تایرهای مورداستفاده در دوچرخه‌ها، میشلن برای خودرو نیز تایری ساخت که بسیار مقاوم و باکیفیت بود.

این تایرهای جدید خودرویی میشلن، اولین آزمون بزرگ خود را در سال 1895 و در مسابقات خودرویی Bordeaux پاریس پشت سر گذاشتند. اگرچه خودرویی که از تایر میشلن در آن مسابقات استفاده می‌کرد، مقامی نیاورد و نهم شد اما برای همه این قضیه که تایرهای خودرویی میشلن باید روی دیگر خودروها نیز بررسی‌شده و به کار بروند، آشکار شد.

با روی کار آمدن قرن بیستم، برادران میشلن کار خود را گسترش داده و به سمت ساخت تایر برای خودروهای سنگین پیش رفتند. پس‌ازآن نیز در سال 1914، این شرکت در یک حرکت بزرگ و جسورانه، به دولت فرانسه پیشنهاد ساخت هواپیما را داد. به صورتی که صدتای اول رایگان بوده و درمجموع، حدود 1,900 دستگاه از آن را برای جنگ جهانی اول تولید کرد. میشلن حتی اولین فرودگاه سیمانی را که امکان پرواز و نشستن راحت‌تر هواپیما حتی در روزهای بارانی را فراهم می‌کنند، نیز به‌صورت عملی، اجرایی کرد.

این شرکت فرانسوی، پس از ورود به صنعت هوانوردی، در سال 1923، توانست تایرهایی را برای اولین بار در جهان تولید کند که می‌توانستند چیزی حدود 15,000 کیلومتر را بدون تعویض شدن، کارکرده و کیفیت بسیار بالایی داشتند.

البته این شرکت با این فناوری نیز راضی نشد و در دهه 30 میلادی، مهندسان میشلن، تایرهایی را تولید کردند که دو برابر تایرهای قبلی، یعنی مسافت 30,000 کیلومتری را می‌توانستند بدون تعویض شدن، طاقت بیاورند. حتی این تایرها، به لطف چسبندگی بالا، در جاده‌های خیس نیز خطر لغزش وسیله نقلیه را به شدن کاهش می‌دادند.

اما این نوآوری‌های پشت سرهم و فراوان، با شروع جنگ جهانی دوم، رنگ و بوی خود را ازدست‌داده و متوقف شدند. درواقع در خلال جنگ جهانی دوم و باکم شدن مواد خام اولیه، میشلن، تلاش‌های خود را صرف جایگزینی محصولات آسیب‌دیده جنگی و یا تولید محصولاتی برای رفع نیازهای اولیه آن سال‌ها کرده بود؛ اما باوجود همه‌ی این مشکلت مربوط به جنگ جهانی دوم، میشلن وارد فاز تحقیقاتی درزمینهٔ تایرها شد که می‌توانستند انقلابی را در این صنعت به وجود بیاورند.

پس از پایان جنگ جهانی بود که میشلن، محصول تولیدی خود را که چند سال به‌صورت مخفیانه روی آن کار می‌کرد، به بازار آورد. این محصول انقلابی، همان تایر رادیال بود که امروزه در خودروها استفاده می‌شود. درواقع به لطف سطح این‌گونه از تایرها که به‌صورت مستقل از کناره‌های تایر عمل می‌کردند و همچنین به خاطر وجود کابل‌های فولادی به‌کاررفته در آن‌ها که به‌صورت عمودی در بافت تایر، استفاده‌شده بودند، تایرهای رادیال توانستند خود را به‌عنوان یک اختراع انقلابی در این حوزه معرفی کنند.

این اختراع، توانست با فن‌آوری جدید و مدرن خود، طرح جدیدی را از تایرهایی با راحتی بیشتر، مقاومت و دوام بالاتر هماهنگی بیشتر با خودرو در هر جاده‌ای را ارائه داده و به میشلن نیز این فرصت را داد تا به‌عنوان یک شرکت جهانی، به کار خود ادامه دهد و سودآوری بسیار بیشتری نسبت به قبل برسد.

این اختراع مهم در صنعت تایرسازی، توسط شرکت‌های تایرساز دیگر جهان نیز مورداستفاده قرار گرفت و میشلن را در اول صف و به‌عنوان رهبر شرکت‌ها در صنعت خودرو، به جلو راند.

امروزه، این شرکت فرانسوی، در بیش از 170 کشور دنیا، حضور تجاری داشته و با 69 مرکز تولیدی و سه مرکز فن‌آوری، از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین تایر سازان دنیا محسوب می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا