Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

حضور خودروهای روسی در ایران چقدر جدی است؟

زمزمه حضور خودروهای روسی در ایران چندماهی است که در بازار خودرو شنیده می‌شود و البته خبرهای جدی از حضور لادا در ایران نیز مخابره شد. ولی این موضوع با خروج خودروسازان چینی و مشکلات مربوط به قطع همکاری خودروسازان معتبر بین‌المللی جدی‌تر شده و به نظر می‌رسد که مناسبات سیاسی از جمله دلایلی است که باید حضور روسی‌ها را جدی بدانیم!

به گزارش چرخان، چند وقتی است که دوباره بحث خودروهای روسی در کشورمان نقل محافل خودرویی شده و بعضی از افراد توافقات بین یک شرکت ایرانی با شرکت لادا را قطعی می‌دانند. این بحث‌ها و شایعات باعث شده تا مسئولین خودروسازی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و کارشناسان بحث‌های پیرامون حضور روس‌ها را مورد بررسی قرار بدهند. البته ادامه حضور چینی‌ها در کشورمان نیز از جمله مسائل پر ابهام بازار خودرو است.

لادا خودروهای روسیاحمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا خودروهای روسی وارد کشورمان خواهد شد، گفت: در صورتی که خودروسازان چینی نتوانند نیاز بازار ما را پاسخ بدهند و فعالیتشان در ایران را متوقف کنند، برای تامین این نیاز سراغ خودروهای روسی نیز خواهیم رفت. خودروسازان چینی نیز به دلیل مسائل تحریم و وابسته بودن به بازار آمریکا مجبور به قطع همکاری هستند ولی آن دسته از خودروسازان چینی که رابطه زیادی با بازار آمریکا ندارند، در ایران خواهند ماند و به فعالیتشان ادامه می‌دهند. در مورد تامین نیاز بازار نیز در صورتی که چاره نداشته باشیم، برای نوسازی ناوگان حمل و نقلمان به سمت خرید این خودروها خواهیم رفت. ما باید برای حضور روس‌ها زمینه را فراهم کنیم تا با شراکت داخلی‌ها بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در همین موضوع گفت: دنیا در حال تغییراتی است و البته وابستگی کشورها به آمریکا نیز مساله‌ای‌ست که باید به آن توجه کنیم. در این بین وابستگی چین و روسیه به آمریکا کمتر است و آن‌ها در صنایع مختلف رشد داشته‌اند که خودروسازی نیز از جمله این صنایع است. البته روس‌ها در این زمینه عقب‌تر هستند. روس‌ها به آن صورتی که ما دنبال خودروسازی هستیم فعالیت نمی‌کنند و به طور کلی خودروسازی قوی ندارند. وقتی صحبت از واردات خودرو می‌شود همه کشورها حاضر به همکاری هستند ولی ما به دنبال تولید داخل هستیم که هیچ کشوری قبول نمی‌کند!

وی در ادامه افزود: کشورهای مختلف برای تامین اشتغال قطعه‌سازان خود تلاش می‌کنند و تمایل به تولید در کشور خود و فروش محصول دارند. از سوی دیگر اینکه چینی‌ها به انواع مختلف مشغول تولید هستند ولی روس‌ها به تولید تحت لیسانس و همکاری با سایر خودروهای معتبر جهانی بسنده کرده‌اند.

این کارشناس خودرو در پایان گفت: در مورد وضعیت خودروسازان چینی باید بگوییم که بسیاری از آنها با توجه به نوع فعالیتشان در ایران و سایر مشکلات، از بازار ایران خواهند رفت و صرفا می‌توان به ادامه حضور هایما امیدوار بود. راهکار اصلی تعمیق خودروسازی و تولید محصولات جدید است که سایپا و ایران‌خودرو این کار را شروع کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.