مکمل بنزین
فناوری

سرعت تشخیص چراغ های ترافیکی توسط نرم افزارهای خودروهای خودران چقدر است؟

خودروهای خودران و هوشمندی که بدون نیاز به راننده بتوانند در جاده‌ها بتازند دیگر یک مسئله مربوط به آینده نبوده و در حال حاضر خود را به همین زمان حال آورده‌اند. خودروهایی که با تلاش بی‌وقفه شرکت‌های پیشتاز فن‌آوری و خودرویی، روزبه‌روز در حال هوشمندتر شدن بوده و تکامل پیدا می‌کنند.

در مسابقه مربوط به خودروهای خودران که در بین شرکت‌های دنیا به راه افتاده است، هر یک از این برندها و شرکت‌های نوپا و قدیمی که به این مسیر قدم گذاشته‌اند، ادعا می‌کنند که این دست از خودروهایشان می‌توانند بدون نیاز داشتن به راننده و تنها با اتکا به نرم‌افزارهای کدگذاری شده موجود در مغز این خودروها، خود را مستقل از دستان یک راننده می‌بینند. یکی از همین شرکت‌ها که شاید نامش به گوشتان نخورده باشد، شرکت اکسبوتیکا (Oxbotica) یک شرکت تأسیس‌شده در آکسفورد انگلیس بوده که تخصص آن درزمینهٔ نرم‌افزارهای خودروهای خودران است.

اکسبوتیکا از مدت‌ها پیش نیز قبل از آن‌که بخواهد خود را وارد زمینه خودروهای خودران کند، درزمینهٔ هایی مانند فرودگاه‌ها، معادن و بندرها بریتانیا برای خود، نامی دست‌وپا کرده بود. اکنون این شرکت تصمیم گرفته تا وارد این زمینه جذاب خودرویی شده و به نظر می‌رسد که خودروهای خودران و سیستم‌های نرم‌افزاری آن‌ها، از بزرگ‌ترین چالش‌های این شرکت تاکنون بوده باشد.

این شرکت که از پیشتازان نرم‌افزاری در این حوزه محسوب می‌شود در کنار دیگر شرکت‌هایی که به‌صورت تخصصی روی نرم‌افزار خودروهای خودران کار می‌کنند، نرم‌افزارهای مدرنی را تولید کرده‌اند که می‌تواند در زمان 0.0005 ثانیه، چراغ‌های ترافیکی را تشخیص دهد.

بیشتر تمرکز این شرکت نیز بر روی مسائلی است که ممکن است توسط شرکت‌های بزرگ دیگر نادیده گرفته شود: برای مثال اینکه چگونه خودروهای خودران می‌توانند شرکت‌های بیمه‌ای را تحت تأثیر قرار داده و یا خطرات مربوط به امنیت حریم شخصی و امنیت خود خودرو چگونه در بالاترین سطح خود تأمین خواهد شد؟ حدود 13.6 میلیون پوند قرار است در قالب یک پروژه، با استفاده از یک ناوگان از خودروهای فورد فیوژن خودران در خیابان‌های لندن که در آن‌ها خبری از شلوغی‌های دردسرساز نیست، پاسخگوی چنین سؤالاتی باشد.

در همین راستا آقای پائول نیومن مؤسس این شرکت گفته است: «ما به‌عنوان انسان، همیشه با رانندگی بیشتر و کسب تجربه‌های جدیدتر یاد گرفته‌ایم تا بهتر و بهتر رانندگی کنیم؛ اما خیلی کم پیش می‌آید که این تجربه‌های جدید را در اختیار دیگران قرار دهیم. خودروهای خودران اما متفاوت بوده و می‌توانند در قالب جامعه خودرویی خود، این تجربیات جدید از یک اتفاق نادر، حادثه و یا هر چیز دیگر را به یکدیگر منتقل کنند. حتی اگر ما بخواهیم مانند کامپیوترها این مسائل را انتقال دهیم بازهم نمی‌توانیم در مقیاس بزرگ، این داده‌ها را ارسال و یا دریافت کنیم.»

درست در همین نقطه است که خودروهای خودروان و نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند با سرعت هرچه‌تمام‌تر داده‌ها را واکاوی کنند.

آنچه سیستم شرکت اکسبوتیکا را منحصربه‌فرد می‌کند، استفاده از سلنیوم و سزیم در سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت هستند. سلنیوم می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را در بین حس‌گرهای خودرو با سرعت بیشتری انتقال داده و سزم نیز از طرف دیگر می‌تواند به خودروهای دیگر اجازه دهد تا در کمترین زمان ممکن، میلیون‌ها دادها را به‌صورت آنی با یکدیگر ردوبدل نمایند.

به همین علت، نرم‌افزار اکسبوتیکا می‌تواند در زمان 1.2 ده‌هزارم ثانیه چراغ‌های ترافیکی را تشخیص داده و بهترین تصمیم را در سریع‌ترین زمان ممکن بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا