مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

توقف تولید پراید و پژو 405 را چقدر جدی بگیریم؟

توقف تولید خودروهای داخلی مساله ایست که سال‌ها به مشکل اساسی صنعت خودروسازی کشورمان تبدیل شده است. در حالی‌که به نظر می‌رسید سال 96 پایان کار خودروهایی مانند پراید و پژو 405 باشد ولی این اتفاق نیفتاد و خودروسازان به راحتی اقدام به پیش فروش بلندمدت همین خودروها کردند اما حالا به نظر می‌رسد که جدیت بیشتر در توقف تولید این خودروها وجود دارد.

به گزارش چرخان، توقف تولید پراید و پژو 405 خبری است که این روزها دست به دست می‌شود و ماه‌های مرداد و خرداد برای این اتفاق بیان شده است. اما توقف تولید مرداد و خرداد در خودروهای مذکور برای اهالی بازار خودرو باورپذیر نیست چرا که از این مواعید بسیار گفته شده و به راحتی با یک سری اقدامات ظاهری توسط خودروسازان ملغی شده است.

توقف تولید پراید تکذیب شد - حامد محمدیشاید قصه پیکان را می‌توان به عنوان نمونه واضح برای جدی نبودن توقف تولید پراید و پژو 405 بیان کرد چرا که این خودرو نیز بارها تا توقف تولید پیش رفت ولی این اتفاق رخ نداد و زمانی این کار عملیاتی شد که خودروساز با مشکلات زیادی در تولید آن مواجه شد و ذائقه مشتری در رابطه با این خودرو عوض شده بود. این بدین معنی است که اگر پیکان کماکان تقاضای قبلی را داشت و ایران‌خودرو امکان گرانی چندباره خودرو را داشت، شاید حالا نیز شاهد پیکان مدل 98 بودیم ولی تقاضا بالای برای پرایدی که انژکتوری بود و شیشه‌های برقی داشت و طراحی ظاهری بروزی داشت، باعث توقف تولید پیکان شد.

حالا اما باید گفت که سایپا هنوز به تولید پراید امیدوار است و شنیده‌ها حاکی از آن است که این شرکت در پی تغییراتی است تا بتواند پراید را با احراز بخش اعظمی از 85 استاندارد لازم در مسیر تولید نگه دارد! از سوی دیگر اینکه مساله اصلی حذف این خودرو اصرارهایی است که سازمان استاندارد بر روی رعایت استانداردهای 85 گانه داشته و هر خودرویی که دارای این استانداردها باشد، مجوز تولید پیدا خواهد کرد.

پراید و پژو 405از سوی دیگر اینکه مسئولین سازمان استاندارد بارها گفته‌اند که با شرکت‌های خودروساز در زمینه رعایت این استانداردها همکاری خواهند کرد و مصحلت صنعت خودروسازی کشور را در این زمینه رعایت می‌کنند. این یعنی اگر خودروسازی، درخواستی در زمینه ادامه تولید به شرط حرکت در راستای رعایت موارد 85 گانه داشت، احتمالا مصحلت صنعت خودروسازی کشور بر این خواهد بود تا هم پراید تولید خواهد شد و هم اینکه پژو 405 در خط تولید قرار خواهد گرفت.

البته برای بررسی وضعیت خودروهای مذکور و جزئیاتی از توقف تولید این خودروها بایستی مصاحبه نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد را مورد بررسی قرار دهیم. او در این مصاحبه گفت: در جلسه شورای عالی استاندارد مقرر شد که تولید پراید از تاریخ مرداد ماه سال 99 به طور کامل متوقف شد. همچنین در این جلسه مقرر شد که تولید پژو 405 نیز به صورت کامل از خرداد 99 متوقف گردد. خودروسازان البته برنامه‌هایی برای ادامه تولید بعضی از خودروهای قدیمی خود دارند و حتی خودروهای جدیدی نیز به جای خودروهای متوقف شده به خط تولید خودروسازان اضافه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: البته در مورد توقف تولید بعضی دیگر خودروهای قدیمی خودروسازان نیز تا 6 ماه آینده تصمیماتی اتخاذ خواهد شد ولی باید بدانیم که امکان توقف تولید یکباره همه خودروهای قدیمی وجود نداشته و بایستی به صورت پلکانی اقدام به توقف تولید این خودروها کنیم.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. هیچ جدی نیست ما فقط براید پژو داریم.فقط فقط فقط این بازی هستش که ماشین گران کنن مگه میشه از پراید ۵۰ میلیون گذشت این مسئولین به این راحتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا