مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا نقصان حضور رنو و پژو با خودروسازان ترکیه و روسیه جبران می‌شود؟

تحریم صنعت خودروسازی کشور باعث شد تا حضور رنو و پژو در کشورمان ملغی شده و خودروسازان کشورمان با مشکلات زیادی روبرو شدند. اما نقصان عدم حضور این دو شرکت به شدت حس شده و شنیده‌ها حاکی از این است که خودروسازان ترکیه و روسیه‌ای به دنبال حضور در ایران هستند ولی آیا این اقدام، شدنی است و مهم‌تر اینکه موثر خواهد بود؟

به گزارش چرخان، خروج رنو و پژو از ایران پس از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروسازی کشورمان باعث شده تا عملا سایپا در زمینه تولید محصولات رنو و ایران‌خودرو در زمینه تولید محصولات هر دو برند دچار مشکل شود. البته این دو شرکت صرفا در تولید خانواده محصولات رنو و پژو دچار مشکل نشده‌اند و تولید محصولاتی از قبیل برلیانس و آریو و … نیز متوقف شده است.

خودروسازان ترکیه و روسیهاما خودروسازان کشورمان به دنبال شرکای جدیدی هستند که طبیعتا باید از بین کشورهایی باشد که در زمان تحریم امکان همکاری با ما را دارند و از سوی دیگر حداقل اینکه بتوانند پا به پای صنعت داخلی ما فعالیت کنند. بدیهی است که همکاری بسیاری از کشورها که خودروسازی آنها مدیون ایران‌خودرو و سایپاست، به درد ما نخواهد خورد و صرفا بعضی از کشورها و شرکت‌ها در این بین باقی می‌مانند.

قبل از این چرخان از صحبت‌های بین شرکت لادا و پارس خودرو در رابطه با تولید محصولات این شرکت روسی در کشورمان خبر داده بود و به نظر می‌رسید که این همکاری برای دو کشور و دو شرکت بسیار مفید خواهد بود. بدیهی است که عدم وابستگی لادا به بازارهای بین المللی از جمله بازار آمریکا مهم‌ترین دلیلی است که شاید بتوان برای همکاری با سایپا نام ببریم.

آذربایجان لادا خودروهای داخلی تولید خودروحالا شنیده‌ها حاکی از این است که خودروسازی ترکیه نیز کاندیدای همکاری با کشورمان شده و چگونگی این همکاری در حال بررسی است. محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: قبلا نیز تجربه همکاری برای تولید خودرو بین شرکت‌های داخلی و خارجی وجود داشته است و هزینه‌های هنگفتی برای این کار انجام شده است. ما باید قبل از اینکه اقدام جدیدی در زمینه تولید اشتراکی خودرو انجام دهیم، باید اقدامات قبلی را مورد بررسی قرار دهیم.

اما به نظر می‌رسد که این همکاری‌های جدید به نفع خودروسازان ما نبوده و در حالی‌که آنها از پرداخت بدهی‌های خود به قطعه‌سازان عاجز مانده‌اند و توان پرداخت بدهی‌هایشان را ندارند، سرمایه گذاری جدید در زمینه راه اندازی خط تولید در ایران یا حتی ترکیه امکان‌پذیر نیست. این مهم به این دلیل است که اولا سرمایه گذاران ترکیه‌ای عملا امکان انتقال نقدینگی ندارند و ایران‌خودرو بایستی راسا اقدام به سرمایه گذاری نماید.

تعهدات خودروسازانالبته طبق گفته‌های نجفی منش، چند سال قبل صحبت‌هایی در رابطه با تولید پلتفرم مشترک بین روسیه و ترکیه و ایران شده بود ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. البته در این همکاری مقرر شده بود که هر بخشی از اقدامات مربوط به قطعه‌سازی و دیگر مسائل آن توسط یک کشور تامین شود و چند مدل خودرو از این پلتفرم تولید گردد. در صورتی که این 3 کشور بتوانند همکاری لازم را برای تولید این خودروها انجام دهند، حتی امکان تولید خودروهای برقی نیز وجود داشت.

با این اظهار نظرها به نظر می‌رسد که عملا همکاری خودرویی با ترکیه بسیار بعید بوده و تنها همان همکاری لادا با سایپا از احتمال قابل قبولی برخوردار است و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا ایران‌خودرو نیز شریکی مانند لادا برای خود دست و پا می‌کند یا خیر!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا