مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

شوخی خودروسازان با انتشار بیانیه‌ای با محتوای “تکرار مکررات”!

بازار خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر دچار یک سردرگمی عجیبی شده و صد البته که عدم وجود خودرو به اندازه کافی از جمله دلایلی است که بسیاری از کارشناسان برای این اتفاق مطرح می‌کنند. از سوی دیگر این کمبود را برخی به کوتاهی خودروسازان ارتباط می‌دهند و برخی دیگر نیز اقدامات دلالان را دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا می‌دانند.

به گزارش چرخان، گروه های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا که این روزها آماج حملات کارشناسان، نمایندگان مجلس و اهالی بازار خودرو برای گرانی محصولاتشان قرار گرفتند، در اطلاعیه‌ای دست داشتن خود را در این موضوع به طور کلی رد کردند و دلایلی را برای این منظور عنوان نمودند. آنها بیش از آنکه بخواهند به مسائلی از قبیل چرایی عدم عرضه خودروهای آماده شده به بازار سخن بگویند، مسائلی را بازگو کرده‌اند که طبیعتا ارتباط چندانی به دستکاری بازار عرضه و تقاضا ندارد.

از سوی دیگر این شرکت‌ها سعی داشته‌اند که با استفاده از منویات مقام معظم رهبری عملا دهان منتقدان را ببندند و مسائلی را مطرح کنند که واقعا اصلا هدف بسیاری از انتقادات نیست و مشخصا سو استفاده ایست که گویا به خوبی در این بیانیه‌ای اتفاق افتاده و این ادبیات تکراری، برای مردم منسوخ شده است.

به طور مثال در بند یک این بیانیه آمده است:

“بار دیگر یادآوری می‌کنیم که قیمت فروش خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با بازار آزاد «متفاوت» است و ایران‌خودرو و سایپا هیچ نفعی و هیچ سودی از افزایش قیمت خودرو در بنگاه‌های فروش خودرو و … نمی‌برند و مکلف‌اند خودرو را براساس قیمت مصوب به مشتری تحویل دهند.

قیمت بازار و فراز و فرود آن هیچ ارتباطی با خودروسازان نداشته و حاصل هدایت نقدینگی سرگردان به بازار خودرو، صحنه‌گردانی واسطه‌ها و دلالان و نیز تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی است.

مجدداً تاکید می‌کنیم افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، بنگاه‌های خرید و فروش خودرو و سایت‌های اینترنتی، به هر دلیلی که باشد نه ارتباطی به خودروسازان دارد و نه منفعتی را نصیب آنها می‌کند چرا که قیمت فروش خودرو توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با نظارت نهادهای ذیربط تعیین می‌شود و از نیمه دوم سال گذشته تا‌کنون نیز ثابت بوده است، لذا در شرایطی که قیمت بسیاری اقلام و کالاهای ساده و خوراکی، غیرقابل کنترل شده، بهتر است در خصوص صنعت خودرو که برای هر محصول آن باید ۴۵۰۰ نوع قطعه از ۶۰ رشته صنعتی و انواع و اقسام مواد اولیه تامین شود، اظهارنظرهای غیرکارشناسی مطرح نشود.”

پر واضح است که اصلا بحث بازار فروش خودروهای این دو شرکت با قیمت آزاد در بازار نیست ولی سوال اصلی اینجاست که چرا عرضه این خودروها نسبت به وضعیت بازار متغیر می‌شود؟ چرا درست در هنگامی که انتظار کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها را داریم، به یکباره و خودجوش مشکلات این دو شرکت عود می‌کنند؟

سوال دیگر اینجاست که قراردادهای فیما بین خودروسازان و بعضی از شرکت‌ها به چه نحوی است که آنها با تبلیغات فراوان به راحتی روزانه ده‌ها خودرو را به صورت تحویل فوری می‌فروشند ولی خود خودروساز این امکان را ندارد؟ گشت و گذار در بین تبلیغات کاغذی و اینترنتی به راحتی نشان می‌دهد که انگار بعضی از شرکت‌ها به منبع تمام نشدنی خودروهای صفر دسترسی دارند!

تولید ایران‌خودرو خودروسازانهمچنین در بند 2 این بیانیه آمده است:

“هیچکس نمی‌تواند از دور برای صنعت خودرو نسخه بنویسد؛ حقیقتِ صنعت و تولید، به ویژه در دوران محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت و همه جانبه، تنها در کفِ کارخانه، خطوط تولید و در زنجیره تامین قطعات و جریان نقدینگی قابل لمس و قضاوت است، در این شرایط خودروسازان کشور با همت، غیرت، تلاش و با اجرای یک برنامه مدون و مداوم، موفق شده‌اند چراغ تولید را روشن نگه‌دارند، قطعات را تامین کنند، خودروها را تولید کنند و به دلیل بحران و اشتباهات گذشته، هرچند با تاخیر به دست مشتریان خود برسانند و به آنها تحویل دهند.”

همان طور که می‌بینید این شرکت‌ها گویا نه تنها تحریم را بلکه هر وضعیتی را یک گاو صد من شیرده می‌بینند که به هر نحوی شده می‌توانند از وضعیت سو استفاده کرده و همان وضعیت را به دلیلی برای تمام کمبودهایشان تبدیل کنند. خودروسازان در حالی از غیرت صحبت می‌کنند که خودرویی مثل پراید کماکان ارزبری بالای 1000 دلار دارد و خودرویی مثل سمند چیزی در حدود 2 هزار دلار ارزبری برای کشور به همراه دارد. آیا این غیرت، بهتر نبود در طی چند دهه فعالیت خودروسازان به خرج می‌رسید تا با هر بار تحریم به یک سری مشکلات تکراری برخورد نکنیم؟

در بند سوم این بیانیه آمده است:

“تمام کارشناسان حوزه اقتصاد عقیده دارند افزایش قیمت چند محصول داخلی در روزهای اخیر ناشی از سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها و هیجان زده کردن جو روانی بازار خودرو و نیز فضاسازی‌های رسانه‌ای بوده است. از این رو، مقصر جلوه دادن خودروسازان بدون ارائه سند و مدرک، جای تامل دارد و ابهام برانگیز است. با وجود اینکه این ادعاها پشتوانه کارشناسی و آماری نداشته است اما لازم است اعلام کنیم که گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو در دو ماه اخیر بیش از ۱۵۰ هزار خودرو عرضه کرده و به مشتریان خود تحویل داده‌اند. پرسش اینجاست که نیاز واقعی بازار خودرو ایران بیش از این عدد بوده است؟ یا ظرفیت صنعت و امکان فعلی تولید خودرو در کشور بیش از این است؟”

 

اول از همه باید بپرسیم که لطفا نام و نشان کارشناسانی که “علاوه بر” دلالان بازار، خودروسازان را مقصر وضعیت فعلی نمی‌دانند، اعلام کنید تا در اسرع وقت به مصاحبه‌ای با ایشان بپردازیم و دلایلشان را سوال کنیم. بدیهی است که این بازار یک بازار عرضه و تقاضا است و عرضه کننده اصلی بازار نیز سایپا و ایران‌خودرو سایر شرکت‌ها هستند و اگر کمبودی از سوی این‌ها ایجاد شود، اینجاست که دست دلالان نیز برای سو استفاده باز می‌شود. به معنای دیگر یعنی خودروسازان فکر می‌کنند که زورشان به چند دلال نمی‌رسد؟

طرح فروش سایپادر بند 4 این بیانیه صرفا مثل همیشه از نام سال استفاده شده و حرف‌های تکراری به خورد مخاطب داده شده است که قطعا با اصل و اساس منویات رهبری که همان تولید در بهترین کیفیت از سوی تولیدکننده و عدم کم کاری از سوی او، در تضاد است. در بند 5 این بیانیه می‌خوانیم:

“لازم به توضیح است دو گروه بزرگ خودروسازی کشور با هدایت تیم‌های جدید مدیریتی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحول در فرآیندهای مختلف کاری را در دستور کار قرار داده و قصد ندارند اشتباهات گذشته صنعت خودرو را تکرار کنند. این تصمیم‌های بزرگ در سخت‌ترین روزهای اقتصاد و صنعت کشور اتخاذ شده و جراحی بزرگ این صنعت، نیاز به حمایت همه جانبه تمام بخش‌ها، مجموعه‌ها، سازمان‌ها و نهادها و رسانه‌ها دارد. نیکوتر آن است که اگر سنگی از پیش پای برنمی‌داریم، چوبی هم لای چرخ‌های تولید نگذاریم.”

 

ما نیز امیدواریم که خودروسازان اشتباهات قبلی را تکرار نکنند و وضعیت را بهبود ببخشند ولی اولین قدم در این راه، کاهش بدهی‌های جاری این شرکت‌ها به قطعه سازان و بروز کردن تعهدات قبلی این شرکت‌هاست که امیدواریم این اتفاقات رخ داده باشد! از سوی دیگر یکی از اشتباهات قبلی خودروسازان بنگاه‌داری و سرمایه گذاری در شرکت‌ها و نهادهای مالی مانند بانک است که تاکنون اقدامی در راستای رفع این اشتباه از سوی خودروسازان مشاهده نکردیم!

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بنده ۱۳ ماهه منتظر دریافت خودرو از سایپا هستم در این مدت بخصوص چند ماه اخیر شاهد کاهش تحویل خودرو همزمان با کاهش قیمت‌ها بوده ام

  2. اول از همه باید بپرسیم که لطفا نام و نشان کارشناسانی که “علاوه بر” دلالان بازار، خودروسازان را مقصر وضعیت فعلی نمی‌دانند، اعلام کنید تا در اسرع وقت به مصاحبه‌ای با ایشان بپردازیم…شما آدرس رو اشتباه اومدی آدرس و مشخصات این افراد تو جیب کت آقای احمدی نژاد رییس جمهور سابق اه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا