مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

اتفاقاتی از سال 98 که پیش بینی از بازار خودروهای خارجی در سال 99 را آسان می‌کند!

تحلیل بازار خودروهای خارجی شاید مدت‌هاست که به یک امر تکراری تبدیل شده و گویی انگار مسئولین ذیربط نیز بدون توجه به وضعیت این بازار، صرفا سازوکار بازار را بهترین راه حل برای جلوگیری از بهم ریختگی بازار عنوان می‌کنند ولی آیا واقعا این اتفاق، شدنی است؟ آیا می‌توان به این امیدوار بود که گذر زمان مشکل این بازار را حل کرده و یا این بودجه 99 خواهد بود که مشکل بازار خارجی‌ها را حل می‌کند؟
به گزارش چرخان، باقی ماندن خودروهای دپو شده در گمرکات کشور به یک زخم عفونی تبدیل شده و در حالی که چیزی در حدود 10 هزار خودرو از این خودروها با مشقت فراوانی به شرکت‌ها تحویل داده شده، ولی 5 هزار خودرویی که میلیاردها تومان از سرمایه ‌های این مملکت را به خود اختصاص داده، در حال فرسودگی و از بین رفتن هستند!
دولت که در دی ماه سال گذشته به بلاتکلیفی چندماهه این خودروها پایان داد ولی عملکرد اجرایی آن به ماه‌های بعدی رسید و عملا در تابستان سال جاری شاهد تعیین تکلیف حدود 6 هزار خودرو بودیم. اما بروکراسی موجود در دولت باعث شد که بازهم بسیاری از خودروهای خارجی در گمرکات باقی بمانند و شرکت‌های واردکننده با مشکلات زیادی روبرو شوند.

خودروهای دپو شده خودروهای خارجی مرد هزار چهره بازار خودرو
حدود 1500 خودروی باقیمانده از ترخیص قبلی که در مرحله آخر ترخیص باقی مانده بودند، طی روزهای قبل به شرکت‌های واردکننده تحویل داده شدند ولی خودروهای باقیمانده در گمرکات کشور به یک کلاف سردرگمی تبدیل شده‌اند که گویا ورود نهادی جز شورای هماهنگی سران 3 قوه به این موضوع، حل کننده مشکل نخواهد بود.
اما شنیده‌ها حاکی از این است که واردات خودروهای خارجی در بودجه سال آینده به صورت رسمی وارد خواهد شد و واردات این خودروها به طور محدود آزاد می‌شود. این آزادسازی واردات البته تاثیرات مختلفی روی بازار خودروهای وارداتی خواهد داشت ولی اولین نکته‌ای که می‌توان پیرامون آن مطرح کرد، بحث‌های ارزی است که نگرانی بسیاری از کارشناسان را در همین ابتدا برانگیخته است.
این بخش از کارشناسان می‌گویند که دولت بایستی قبل از هر گونه صدور بخشنامه پیرامون آزادسازی واردات، سازوکارهای مربوط به مسائل ارزی این خودروها را مشخص کند تا بعد از شروع این پروسه، مشکلات بعدی برای شرکت‌های واردکننده ایجاد نشود.
شرکت‌های واردکننده طی یکسال و اندی که با مشکلات مربوط به ممنوعیت واردات مواجه شده‌اند، اعتبار خود را نیز در این راه از دست داده‌اند و برای به دست آوردن دوباره اعتماد مردم با مسیر بسیار پیچیده‌ای روبرو هستند. آنها حالا با مشتریانی روبرو هستند که اولا به پیش فروش‌های این شرکت‌ها اعتمادی ندارند و هر گونه قرارداد پیشنهادیشان را به مثابه یک کلاهبرداری مشاهده می‌کنند.

واردات خودروهای خارجی خدمات فروش خودرو
بدیهی است که بسیاری از این شرکت‌ها هیچ تقصیری در اتفاقات یکسال اخیر ندارند ولی به دلیل ممنوعیت تحمیل شده از سوی شورای اقتصاد مقاومتی، امکان ایفای تعهداتشان را نداشتند. از سوی دیگر اینکه هزاران شاغل در شرکت‌های واردکننده با مشکل تعدیل روبرو شده و کارشان را از دست داده‌اند که طبیعتا شاغلین جدید با بی اعتمادی کامل نسبت به استخدام در این شرکت‌ها وارد شده و نظام سازمانی جدیدی برای شرکت‌های واردکننده برقرار خواهد شد.
بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی که سابقه بعضا چند دهه فعالیت در صنعت خودرویی کشور را دارند، حالا به شرکت‌هایی تبدیل شده‌اند که چاره‌ای جز تعطیلی ندارند و در غیر این صورت راه بسیار سختی برای بازگشت اعتماد مردم خواهند داشت.
از سوی دیگر اینکه در دو سال اخیر شاهد اتفاقات بسیار زیادی در بازار این خودروها بودیم که از جمله آنها می‌توان به کاهش بسیار شدید قدرت خرید مردم اشاره کنیم. بسیاری از مشتریانی که تا دو سال قبل امکان خرید اقساطی محصولات معتبر دنیا را داشتند، حالا به هیچ وجه ممکن قدرت خرید برندهای معتبر دنیا را ندارند.
حالا قیمت خودروهای خارجی به عرف بالای 600-700 میلیون تومان رسیده و قیمت 1 میلیارد تومان به یک رقم بسیار عادی برای برندهای معتبر تبدیل شده است. این ارقام که قبل از این برای خودروهای لوکس دنیا با برندهایی مثل بی ام و و …. بود حالا برندهایی مثل رنو و تویوتا و … نیز به راحتی با قیمت‌های میلیاردی یا نزدیک به میلیارد مورد معامله قرار می‌گیرند.

خودروهای خارجی خودروهای دست دوم خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی
از سوی دیگر شرکت‌های واردکننده با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، امکان فعالیت وسیع در زمینه برندهای معتبر دنیا را ندارند و باید مشاهده‌گر بازار خودروهای چینی باشند که چیزی جز یک بازار جعلی برای بازار خودروهای خارجی نیستند. به طور خاص می‌توان به خودروهای چینی جدیدی اشاره کرد که با اسامی بسیار عجیب و توسط شرکت‌های بدنام به بازار عرضه شدند و عناوینی مثل شاسی بلند لوکس اقتصادی و … را یدک می‌کشند.
به بیان دیگر اینکه حالا بازار خودروهای خارجی با یک و دو مشکل روبرو نیست و سال آینده سالی خواهد بود که عیار بسیاری از شرکت‌های واردکننده مشخص خواهد شد. البته شنیده‌ها حاکی از این است که بعضی از برندهای خارجی معتبر به بازار ایران بازخواهند گشت و صرفا به فروش محصول کامل و خدمات پس از فروش محصولات خواهند پرداخت که در صورت رخ دادن این اتفاق، احتمالا کمی وضعیت بازار خودروهای وارداتی بهتر شود ولی طبیعتا همان طور که گفته شد، راه بسیار سختی برای این مهم وجود دارد که پیمودن آن، برنامه ریزی و حمایت بسیار قوی می‌طلبد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا