مکمل بنزین
تحلیلیخبر

مشکل تولید ایران‌خودرو با طرح جدید داخلی‌سازی حل می‌شود؟

کمتر کسی است که این روزها از مشکل ایران‌خودرو و سایپا برای تولید بسیاری از محصولات خبر نداشته باشد! این دو شرکت که قبل از تحریم‌های جدید حساب ویژه‌ای برای همکاری با برندهای بزرگ دنیا باز کرده بودند حالا با خروج این شرکت‌ها دچار مشکل شده‌اند و حتی در تولید برخی از محصولات داخلی خود نیز دچار مشکل هستند. سوال اصلی اینجاست آیا طرح جدید ایران‌خودرو منجر به حل مشکل این شرکت می‌شود؟

به گزارش چرخان، شنیده ها از وضعیت خودروسازان نشان می‌دهد که وضعیت بحرانی سایپا و ایران‌خودرو تا حدود زیادی مرتفع شده و حتی شنیده‌های خبرنگار ما از گروه خودروسازی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که وضعیت تولید این خودروساز به قدری بهتر شده که نه تنها طی هفته به صورت 3 شیفت کاری فعالیت می‌کند، بلکه برای اولین طی چندماه اخیر در روز 5 شنبه نیز دوشیفته فعالیت کرده و تولید این شرکت به زودی افزایش خواهد یافت.

ایران‌خودروکاربران گروه ایران‌خودرو برای اولین در ماه‌های اخیر در 7 آذر ماه 98 شاهد درخواست شرکت برای حضور در شیفت دوم شدند که سابقه این درخواست به ماه‌ها قبل بازمی‌گشت. اما یکی از دلایل اصلی این اتفاق، تغییراتی است که در گروه ایران‌خودرو رخ داده و روش تامین مواد اولیه این خودروساز را دستخوش تغییرات کرده است.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو در جلسه مربوط به تعمیق تولید داخلی گفت: گروه صنعتی ما به منظور تعمیق در تولیدات داخلی و کاهش وابستگی به تولیدات خارجی، 9 پروژه را به دست صنعتگران خلاق کشورمان آغاز کرده و به سرانجام رسانده است. با داخلی سازی این چند پروژه عملا شاهد کاهش حدود 17 میلیون یورویی در ارزبری محصولات شرکت بوده‌ایم. ما برای تعمیق داخلی سازی به دنبال 31 پروژه دیگر هستیم که این پروژه‌ها طی سال‌های 98 و 99 به سرانجام خواهند رسید.

وی در ادامه افزود: بومی سازی این 31 پروژه در دست کار بوده و در صورت عملیاتی شدن آنها، شاهد کاهش ارزبری به میزان 52.62 میلیون یورو خواهیم بود. همچنین باید گفته شود که 26 پروژه داخلی سازی محصولات نیز در مرحله امکان سنجی قرار دارند که کاهش ارزبری به میزان 163 میلیون یورو به همراه خواهند داشت. ما مصمم هستیم تا بتوانیم با اتکا به توانمندی‌های داخلی اقدام به داخلی سازی حداکثری در تولیدات خود نماییم. بر همین اساس حتی بعضی از قطعات سفارش شده را که ثبت سفارش شده بود متوقف کردیم.

ایران‌خودرواین گفته‌ها از مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که به زودی شاهد افزایش تولید در خودروسازان خواهیم بود که همین حالا نیز تا حدود زیادی انجام شده و افزایش شیفت‌های کاری این خودروساز موید همین موضوع است. از سوی دیگر اینکه شنیده‌ها حاکی از حمایت دوباره وزارت صنعت از خودروسازان بوده و به همین دلیل مشکلات مربوط به نقدینگی شرکت‌ها حل خواهد شد که در این صورت و با پرداخت بدهی‌های مربوط به قطعه سازان، شاهد رونق تولید در شرکت‌های خودروساز کشورمان خواهیم بود.

وضعیت بازار محصولات ایران‌خودرو در حال حاضر یک روند صعودی بوده و سردمدار گرانی‌های اخیر را می توان سمند دوگانه‌سوز عنوان کرد که برای اولین بار از رکورد 100 میلیون تومان گذشت و توانست ارقام جدیدی را به ثبت برساند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا