مکمل بنزین
تحلیلیخبر

روند صعودی قیمت خودروهای داخلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

روند نزولی قیمت خودروهای داخلی که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده بود، با عملکرد خودروسازان متوقف شد و افزایش نرخ ارز و قیمت بنزین نیز مزید بر علت شد تا به طور کلی قیمت محصولات داخلی با یک افزایش شدیدی روبرو شوند. این افزایش قیمت‌ها حالا به یک نگرانی برای مردم و اهالی بازار شده و همه به دنبال پاسخ به این سوال هستند که این روند صعودی تا کی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش چرخان، روند قیمتی خودروهای داخلی در دو هفته اخیر صعودی بوده و به طور کلی همه خودروهای موجود در بازار شاهد افزایش قیمت‌های قابل توجهی بوده‌اند. بخشی از کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت ایجاد شده متاثر از قیمت بنزین بوده و برخی دیگر به طور کلی این موضوع را رد می‌کنند و مساله دلالان را مطرح می‌کنند.

ایران‌خودرو سمند EF7 دوگانه‎‌سوزالبته بخش سومی از کارشناسان نیز معتقدند که ترکیبی از دو اتفاق باعث شده تا روند فعلی بازار خودروهای داخلی را شاهد باشیم. آنها معتقدند که گرانی بنزین به یک بهانه برای دلالان تبدیل شد تا با اقدامات زیرکانه خود بر آتش گرانی‌ها بدمند و وضعیت فعلی را ایجاد کنند. اما یک اشکال جدی به این بخش از کارشناسان وارد است و آن هم روند صعودی قبلی بازار است که از اوایل آبان ماه آغاز شده بود و علیرغم کند بودن روند افزایشی آن، ولی به هر حال چیزی بود که وجود داشت و نمی‌توان از کنار آن گذشت.

آن دسته از کارشناسانی که معتقدند افزایش قیمت خودروهای داخلی ارتباطی با بنزین نداشته و این کار دلالان و حتی دخالت خودروسازان است، معتقدند که روند صعودی ایجاد شده از اوایل آبان ماه عملا تندتر شد و در اواخر آبان ماه به اوج خود رسید. دلالان که هدف‌گذاری خود را برای گرانی خودروها انجام داده بودند، با عدم عرضه مناسب محصول توسط خودروسازان کار خود را به سرانجام رساندند و وضعیت فعلی را برای بازار ایجاد کردند.

بازار خودرو برگ سبز خودرو ازار خودروی عراق تنظیم سند خودرو داخلیاما فعالان بازار معتقدند که وضعیت فعلی متاثر از هیجاناتی است که کلیت مردم دارند و پیش بینی آنها این است که قیمت محصولات داخلی بیش از پیش گران خواهد شد. آنها با گرانی بنزین رو به خرید محصولات دوگانه‌سوز و کم مصرف آورده‌اند و یا به سمت خودروهایی رفته‌اند که سهمیه بیشتری از بنزین دولتی دارند و باقی محصولات نیز به دلیل ارزشمندی بالقوه خود شامل این گرانی‌ها شده‌اند. البته گرانی ایجاد شده در خودروهای گفته شده بیشتر بوده و خودروهای بنزینی عادی، افزایش قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند.

اما بررسی نمودارهای مربوط به قیمت خودروهای داخلی نشان می‌دهد که این نمودار در حوالی 25 آبان ماه و بعد از آن تغییر شدیدی را نشان می‌دهد! این بدین معنی است که به هر ترتیب تاثیر بنزین رد شدنی نیست ولی برخی از مسئولین وزارت صنعت بعضا مصاحبه‌هایی را انجام می‌دهند که عملا واقعیت را به قهقرا می‌برد! آنها به طور مثال به موضوع افزایش درخواست خرید خودرو به دلیل فرا رسیدن پیک خرید خودرو اشاره می‌کنند که مشخص نیست چرا باید در آستانه زمستان، درخواست خرید خودرو بالا برود؟

افزایش قیمت حدود 100 میلیون تومانی در قیمت خودروهای هیبریدی و یا ثبت رکورد 105 میلیون تومانی برای سمند دوگانه سوز از جمله اخباری هستند که این روزها مخابره کردیم و پیرامون آن مطالبی را منتشر کردیم. این تغییرات قیمتی به وضوح نشان می‌دهد که بنزین و گرانی آن، تاثیر بسیار زیادی در قیمت خودروها داشته‌اند و تکذیب ارتباط این دو موضوع منطقی نیست.

خودروهای داخلی قیمت پراید خرید خودرو بازار خودرو صنعت خودروسازی بازار خودرویک سوال اساسی کارشناسان بازار خودرو این است که اگر افزایش قیمت خودروهای داخلی ارتباطی به بنزین ندارد، آیا اگر قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کرد شاهد افزایش قیمت این چنینی در محصولات هیبریدی، خودروهای دوگانه سوز و خودروهای کم مصرف بودیم؟ بدیهی است که پاسخ این سوال تعیین کننده مهمی برای محک زدن معیار بنزین در بازار خودروهای داخلی خواهد بود.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا