مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

پراید طردشده فورد و مزدا چگونه به سوگلی بازار ایران تبدیل شد؟

26 سال قبل بود که معضلی به نام پراید وارد صنعت خودروسازی کشورمان شد و اندک اندک توانست جایگاه اول را از پیکان بگیرد! این خودرو که به نظر می‌رسید صرفا به عنوان یک جایگزین موقت برای پیکان باشد ولی به مهم‌ترین منبع درآمدی سایپا تبدیل شد و ده‌ها هزار ایرانی را به کام مرگ کشاند ولی از تولیدش کاسته نشد و به دلیل گرانی‌های هر ساله، بر خواهانش افزوده شد.

به گزارش چرخان، ورود پراید از 26 سال قبل به بازار خودرویی کشورمان باعث شد تا ذائقه خودرویی مردم تغییر کرده و این خودرو به اولین گزینه خرید بسیاری از مردم تبدیل شود. اما هر از چند گاهی یک ارگان خاص مانند ناجا وارد عمل شد و برای جلوگیری از تولید این خودرو اقداماتی را انجام داد ولی هر بار به دلایل مختلف از جمله مصلحت اقتصادی کشور، این طرح بلاتکلیف ماند و گروه خودروسازی سایپا پر قدرت‌تر از قبل اقدام به تولید خودروی بحران‌زای خود کرد.

آمارهای منتشر شده از تصادفات جاده‌ای نشان می‌دهد که یکی از خودروهای آدم‌کش تولیدی کشور، خودرویی جز پراید نیست و عملا وضعیت به این گونه پیش می‌رود که در صورت ایجاد تصادف، سرنشینان خودرو در معرض مرگ جدی قرار می‌گیرند و احتمال زنده ماندشان بسیار اندک خواهد بود. جالب‌تر اینکه گروه سایپا نیز به هر از چند گاهی یک تاریخ جدید برای توقف تولید پراید عنوان می‌کند و صد البته که به صورت خودجوش اتفاق جدیدی رخ می‌دهد و توقف تولید پراید به تاخیر می‌افتد.

توقف تولید پراید تکذیب شد - حامد محمدیشاید هنوز در خاطر بسیاری از افراد باشد که مهر ماه 96 بود که تولید سایپا 111 در کاشان متوقف شد و خبر از توقف سایر محصولات خانواده پراید نیز داده شد ولی همان‌طور که می‌دانید هنوز هم بسیاری از تعهدات جدید سایپا عملیاتی نشده و حتی تعهدات بسیار زیادی برای سال 99 ایجاد شده که عملا توقف تولید پراید را غیر ممکن می‌کند!

این غیرممکن شدن تولید پراید در سال 99 در حالی است که ناجا و سایر ارگان‌های نظارتی از تصمیم جدی خود برای جلوگیری از تولید این خودرو گفته‌اند و حتی وزیر صنعت نیز اقدام به تعیین موعد تابستان برای توقف تولید این خودرو کرده است! عجیب‌تر آنکه خودروی پراید در حالی تولید می‌شود که به عنوان یک خودروی ملی شناخته می‌شود ولی این ملی بودن سایپا ایکس100 فقط تا زمانی است که قیمت دلار ثابت بوده و تغییری در آن رخ نداده است.

تولیدِ ملی‌بودن این خودرو زمانی زیر سوال می‌رود که اندک تغییری در قیمت ارز رخ می‌دهد و پای 1400 دلار ارزبری این خودرو به میان می‌آید که یک تکان خوردن 1000 تومانی در قیمت ارز، منجر به افزایش هزینه حدود 1.5 میلیون تومانی در تولید پراید می‌شود و مشخص نیست که چرا بایستی پس از 26 سال هنوز شاهد وجود ارزبری در این خودرو باشیم!

لیست قیمت پراید قیمت بروز پراید قیمت پراید در سوریه و عراق قیمت روز پرایدخودرویی که روزگاری برای جایگزینی پیکان تولید و عرضه شد ولی حالا به قیمتی در حوالی 50 تا 60 میلیون تومان رسیده و به آرزویی برای دهک ضعیف جامعه تبدیل شده است. این خودرو که روزگاری قرار بود به عنوان خودروی مصرفی دهک پایین جامعه تولید شود، حالا حتی برای دهک متوسط جامعه گران محسوب شده و خریدش با هزار بدبختی صورت می‌گیرد.

خریدپراید برای بسیاری از افراد نیازمند پس انداز 30 ماهه است که این مقدار از پس انداز به شرطی است که تغییری در قیمت این خودرو رخ ندهد و خودروسازان نیز هوس افزایش قیمت نکرده باشند. این پس انداز 30 ماهه نیز به شرطی است که عملا فرد از بسیاری تفریحات خود بزند و هزینه‌های حتی ضروری خود را نیز حذف کند ولی آیا شدنی است؟

قیمت پراید خودروهای صفر کیلومتر قیمت خودروقصه پراید از کجا شروع شد؟

مزدا 121 نام اولیه این خودرو بود که به سفارش فورد و توسط شرکت مزدا ساخته شد. البته نام آمریکایی پراید قصه ما فورد فستیوا بود که در آمریکای شمالی تولید و به فروش می‌رسید. اما بحث‌هایی در رابطه با امنیت این خودرو مطرح شد و حواشی زیادی پیرامون آن ایجاد شد که با ورود کره‌ای‌ها و تغییرات آنها، ورود این خودرو به کشورمان آغاز شد.

پراید از همان شروع به کار، خودرویی کم خرج و اقتصادی به شمار می‌رفت که کم‌ترین استانداردهای روز خودروی جهان را داشت و سریعا از خاطره خودرویی جهان حذف شد ولی وارد داستان خودرویی ایران شد و به یک معضل همیشگی تبدیل گردید.

پراید چطور شد که این‌طور شد!؟

پرایدی که کره‌ای‌ها تحویل ما دادند به مراتب با کیفیت‌تر از این چیزی بود که حالا با آن مواجه هستیم! همکاری کیا با سایپا باعث شده بود تا تولید پراید تا سال 1382 با کیفیت نسبتا قابل قبولی رخ بدهد ولی پس از قطع همکاری سایپا با کیا در این سال، همه چیز به دست سایپا افتاد و کیفیت افتضاحی که از این خودرو سراغ داریم، ماحصل هنر گروه خودروسازی سایپا بوده است!

قیمت پراید خرید پراید تولید پرایدپراید یک خودروی ملی نیست و سایپا در همه این سال‌ها نتوانسته این خودرو را به طور کامل تولید داخل کند. ارزبری 1400 دلاری این خودرو نشان می‌دهد که راه زیادی برای تولید داخل کردن پراید داریم و عملا ما هم از نظر امنیت متحمل ضرر شدیم و هم از نظر اقتصادی سودی از این خودروی بی کیفیت کسب نکردیم.

سایپا مدعی است که ارزبری این خودرو را کاهش خواهد داد ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کاهش ارزبری مساوی با کاهش کیفیت و امنیت این خودرو خواهد بود! خروج حدود 200 میلیون یورو در سال گذشته به خوبی نشان می‌دهد که پراید همه جوره به کشورمان آسیب زده و حذف این خودرو از صنعت خودروسازی کشورمان، ثمرات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

خرج و مخارج پراید چقدر است؟

در صورتی که یک راننده به صورت عادی از این خودرو استفاده کند و کارکرد 20 هزار کیلومتری سالانه را ثبت کند، عملا چیزی در حدود 200 تا 300 هزار تومان هزینه ماهانه خواهد داشت! اما این هزینه در صورتی است که تورم را حذف کنیم و به قیمت‌های فعلی چیزی اضافه نشود که نشدنی است. حالا پراید به خودرویی تبدیل می‌شود که به زودی هزینه 500 هزار تومان ماهانه را ثبت خواهد کرد!

پراید از چه قیمتی به 50 میلیون تومان رسید؟

اولین پرایدهای بازار کشورمان با قیمتی در حدود 5 میلیون تومان معامله شدند که پس از آن شاهد افزایش قیمت سالانه این خودرو بودیم و آهگ افزایش قیمت این خودرو در سال‌های اخیر افزایش یافت و حتی رکورد 60 میلیون تومان را نیز به خود دید! البته در حال حاضر بعضی از مدل‌های این خودرو با قیمتی در حدود 55 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا