Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چالش عجیب دوگانه‌سوز کردن خودروها و ابهاماتی که وجود دارد!

دوگانه‌سوز کردن خودروها این روزها به یکی از اساسی‌ترین بحث‌های مردم تبدیل شده و اخبار و حواشی زیادی پیرامون آن منتشر شده است. اما این دوگانه‌سوز کردن خودرو در جهان سابقه داشته و بسیاری از کشورها از مراجعه به سوخت‌های جایگزین منافع زیادی کسب کرده‌اند ولی همه این اتفاقات با زیرساخت‌هایی همراه بوده که باید دید آیا در کشور ما این بسترها فراهم شده است؟

به گزارش چرخان، با گرانی بنزین و رجوع مردم به دوگانه‌سوز کردن خودروها باعث شده تا فشار زیادی به زیرساخت‌های مربوط به گازسور کردن خودرو اعمال گردد ولی کماکان این فشار ادامه داشته و روزانه چیزی در حدود 40 هزار درخواست به درخواست‌های قبلی افزوده می‌شود. نوبت دهی سایت مربوط به دوگانه‌سوز کردن خودروها نیز به حداقل دو ماه بعدی موکول می‌گردد که حتی بعضی از گزارش‌ها از نوبت‌های 4 و 5 ماه نیز خبر می‌دهند.

دوگانه‌سوز کردنیکی از چالش‌های موجود در بحث گازسوز کردن خودروها این است که تجهیزات لازم برای این کار متناسب با شرایط فعلی نیست و به یکباره فشار بسیار زیادی برای تامین این تجهیزات وارد شده است. سرمایه گذاری‌های لازم برای تامین این قطعات و تجهیزات نیز به مقدار نیاز نبوده و سرمایه‌گذاران نیز بر مبنای تجربه قبلی، عملا از ورود به این موضوع خودداری می‌کنند.

دست اندرکاران حوزه دوگانه‌سوز کردن خودروها می‌گویند که دولت آمادگی‌های لازم را برای افزایش قیمت بنزین انجام نداده و عملا بسیاری از فعالان این حوزه، روز جمعه 24 آبان ماه از این تصمیم دولت آگاه شدند و طبیعتا با موج افزایش درخواست‌ها روبرو شدند. این اتفاق عجیب در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که تصمیم عجولانه دولت بایستی حداقل با هماهنگی لازم برای آمادگی ارگان‌های این‌چنینی همراه می‌بود تا وضعیت فعلی را شاهد نباشیم.

دوگانه‌سوز کردنوضعیت در برخی از استان‌ها به مراتب بدتر بوده و حتی شنیده شده که برخی از مراکز دوگانه‌سوز کردن خودرو از نوبت دهی تا 9 ماه آینده صحبت می‌کنند و مشخص نیست که امارهای ارائه شده توسط مسئولین از کجا نشات می‌گیرد. البته گفتنی است که هزینه‌های مربوط به تجهیزات گازسور کردن خودرو نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و بسیاری از مردم نگران این موضوع هستند چرا که نوبت دهی چندماهه مساوی با تورمی خواهد بود که احتمالا در ماه‌های آتی با آن مواجه می‌شویم.

از سوی دیگر توان تولید خودروهای دوگانه توسط خودروسازان بسیار کم بوده و بسیاری از تولیدات این شرکت‌ها با سوخت بنزین روانه بازار می‌شوند. به همین دلیل در بازار فعلی شاهد افزایش قیمت عجیبی برای محصولات دوگانه هستیم که سمند ایران‌خودرو از جمله آنها بوده و برای اولین بار قیمت‌های بالای 100 میلیون تومان را به خود می‌بیند.

دوگانه‌سوز کردنیکی دیگر از نگرانی‌های موجود در مورد گازسوز کردن خودروها وجود کارگاه‌های زیرزمینی است که به دلیل عدم توانایی پاسخگویی مراکز قانونی به فعالیت می‌پردازند و بعضا هزینه اندک آنها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها باعث شده تا مردم روانه این مراکز شوند. این اتفاق جدا از اینکه منجر به پرورش نهادهای غیرقانونی در اقتصاد کشور می‌شود، عملا خطرات بسیار زیادی را برای مردم و خودرو ایجاد می‌کند و خودرو را به یک بمب متحرک تبدیل می‌نماید.

نکته دیگر اینکه وضعیت فعلی درخواست‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودرو باعث شده تا نگرانی‌ها از بابت نظارت‌های لازم بر کارگاه‌های قانونی نیز ایجاد شود. برخی از کارشناسان معتقدند که وضعیت فعلی منجر به شرایطی می‌شود که کیفیت فدای سرعت شده و احتمالا کاستی‌هایی در زمینه گازسور کردن خودرو ایجاد می‌شود. طبیعتا این اتفاقات حتمی نیست ولی مسئولین مربوطه بایستی شفاف سازی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و مردم را از بابت حفظ کیفیت این کار مطمئن کنند.

دوگانه‌سوز کردنیکی دیگر از اشکالات مربوط به دوگانه‌سوز کردن خودروها این است که هنوز استاندارد مشخصی برای گازسور کردن خودرو وجود نداشته و تدوین قانون مربوطه صورت نگرفته است. حالا سوال اصلی اینجاست که اقدامات فعلی برای گازسور کردن خودروها بر اساس چه استانداردها و مبانی علمی انجام می‌شود؟

تجربیات جهانی دوگانه‌سوز کردن خودرو علی‌الخصوص در مورد گاز سی‌ان‌جی نشان می‌دهد که اولین اصل اساسی موجود در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نظارت بسیار جدی روی تولید محفظه‌های مربوطه بوده و هیچ گونه سستی و اغماضی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. به طور مثال در آمریکا، این اقدامات با قوانین و استانداردهای بسیار مشخص صورت می‌گیرد که سخت‌گیری‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

دوگانه‌سوز کردندر کشورهای پیشرفته، تست‌های مربوط به محفظه‌های گاز و به طور کلی تجهیزات مربوط به گازسور کردن خودروها بسیار جدی بوده و از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است. حالا باید دید که وضعیت فعلی دوگانه‌سوز کردن خودروها به نحوی پیش خواهد رفت که پس از گذشت پیک کاری شدید این روزهای بازار، موفقیت آمیز بودن آزمایش جدی سازوکار موجود را اعلام کنیم و یا باز هم باید شاهد اتفاقاتی باشیم که چیزی جز حسرت برایمان به همراه نخواهد داشت.

1 نظر
  1. بهمن می گوید

    مرگ بر تدبیرتان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.