مکمل بنزین
تحلیلیخبر

قیمت پراید کماکان در حال ثبت رکوردهای جدید و خیز بلند برای سال 99!

خبر توقف تولید یکی از مدل‌های پرطرفدار خانواده پراید از جمله اخباری بود که طی هفته‌ گذشته خبرساز شد و صد البته واکنش‌های جالب‌تری از بازار خودرو به همراه داشت. به طور معمولا در بازارهای بین المللی خودرو به این گونه است که وقتی خبر توقف تولید یک خودرویی منتشر میشود، عملا اقبال بازار از روی آن خودرو برداشته میشود ولی همه چیز در کشور ما برعکس است حتی قیمت پراید که حالا به رکوردهای جدید نزدیک می‌شود!

به گزارش چرخان، مشاهدات از بازار خودرو نشان می‌دهد که وضعیت استقبال از انواع مدل‌های پراید افزایش یافته و خبر توقف تولید یکی از مدل‌های پرطرفدار این خانواده یعنی پراید 111 تاثیر منفی در بازار نداشته و حتی اثر مثبتی روی قیمت معاملات داشته است. در حالی که به نظر می‌رسید با خبر توقف تولید این خودرو، شاهد کاهش قیمت اندکی در بازار باشیم ولی این اتفاق رخ نداد و حالا قیمت این مدل به حوالی 60 میلیون تومان رسیده است!

شاید برای بسیاری از اهالی بازار باورکردنی نباشد که روزی بخواهند برای خودرویی مانند پراید مبلغی در حدود 60 میلیون تومان بپردازند ولی این اتفاقی است که در حال حاضر رخ داده و مشخص نیست که چرا باید این اتفاق رخ دهد. البته بخشی از بازار معتقد است که با توقف تولید این خودرو، عملا تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و قیمتی بیش از قیمت فعلی را در بازار شاهد خواهیم بود.

البته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر توقف تولید پراید 132 را داده بود و این خودرو نیز در بازار شامل افزایش قیمت شد اما حالا خبر توقف تولید پراید 111 که در آینده نزدیک رخ خواهد داد، به یک دستاویز بزرگ برای دلالان بازار تبدیل شده تا قیمت این خودرو را به رقم‌های عجیب و غریب برسانند. پراید در حالی از خط تولید سایپا حذف می‌شود که چیزی در حدود 25 سال سابقه تولید داشته و به یکی از با سابقه‌ترین خودروهای کشور تبدیل شده بود.

سایپا 131 کوییکگفتنی است که به طور معمول عمر یک خودرو روی خط تولید چیزی در حدود 10 سال است و همه خودروسازان معتبر دنیا به این رویه پایبند هستند. البته بازار خودرو نیز چیزی بیش از این انتظار نداشته و عملا در سال‌ها و ماه‌های پایانی عمر تولید یک خودرو، شاهد کاهش استقبال مردم از آن خودرو هستیم. این کاهش استقبال به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از جمله آن عدم بروزرسانی‌ها و عدم پشتیبانی مناسب از نظر قطعات و … است.

البته سابقه توقف تولید پیکان در کشورمان نشان می‌دهد که عملا پیش بینی اهالی بازار از قیمت احتمالی پراید درست بوده و افزایش قیمت پیکان به یک برگ برنده بزرگ برای این بخش از بازار تبدیل شده است. پراید که عملا سابقه آن مشخص بوده و صرفا به عنوان یک خودروی داخل شهری قابل استفاده است، حالا به گزینه اصلی و یا تنها گزینه مردم کشورمان برای خرید خودرو تبدیل شده و به نظر می‌رسد که عدم معرفی جایگزین مناسب در همین حوالی قیمتی، منجر به ثبت رکوردهای بیشتر از این نیز خواهد شد.

گفتنی است که خودروهایی مثل تیبا و برخی از مدل‌های دیگر به عنوان جایگزین این خودرو معرفی شده‌اند ولی عملا فاصله قیمتی فعلی تیبا و پراید از جمله معضلاتی است که در بازار خودروهای داخلی وجود دارد. بازار در صورتی شاهد کاهش قیمت پراید خواهد بود که صرفا یک خودرو با همان قیمت پراید عرضه شود و هر خودرویی با قیمت بالاتر از پراید، منجر به افسارگسیختگی بازار خانواده پراید می‌شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وقتی خودمون میخوایم (پراید اشغال 60 تومن می‌خریم) خوب باید هم سایپا بی کیفیت برامون بتازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا