مکمل بنزین
تحلیلیخبر

قیمت خودرو در نیمه دوم سال 99 آزاد می‌شود؟

شایعات زیادی پیرامون بازار خودروهای داخلی و خارجی وجود داشته و از جمله آن می‌توان به بحث‌های پیرامون قیمت گذاری خودرو اشاره کرد. قیمت خودرو در سال 99 شاید یکی از مبهم‌ترین مسائلی است که اهالی بازار به دنبال پاسخ آن هستند که پیش بینی‌ها از آزادسازی قیمت‌ها در نیمه دوم این سال حکایت دارد.

به گزارش چرخان، شنیده‌ها از بازار خودرو و به طور کلی صنعت خودروسازی کشور نشان می‌دهد که قیمت خودرو در سال 99 متعادل‌تر از وضعیت سال‌های 98 و 97 خواهد بود ولی این بدین معنی نیست که خبری از کاهش‌های آن‌چنانی در میان باشد. البته در این بین برخی از کارشناسان به یک سری از اتفاقات اقتصادی-سیاسی امیدوارند که عملا با اتفاقات این چنینی می‌توان گفت که قیمت خودرو بسیار کاهش پیدا می‌کند.

اما مساله اصلی اینجاست که این سری از اتفاقات بزرگ سیاسی-اقتصادی آیا واقعا محتمل هستند؟ اگر بحث احتمالی از جنس هر چیز ناممکنی، ممکن است! بدهیم که بحث متفاوتی است ولی در حقیقت سیاست کشورمان به گونه ایست که گفته می‌شود تا زمان حضور ترامپ بر سر مسئولیت ریاست جمهوری کشور آمریکا، خبری از توافق آن‌چنانی در میان نخواهد بود و همین مساله به گمان کارشناسان، دلیل محکمی است که انتظار کاهش قیمت آنچنانی را نداشته باشیم.

خودروهای داخلی بازار خودرواز سوی دیگر بسیاری از تقاضای فعلی بازار به دلیل نوسان‌های قیمتی در بحث خودرو است که باعث شده تا بسیاری از مردم را به سمت دلالی پیش برده و بخش عظیمی از ثبت نام‌های پیش خرید خودرو، به همین دلیل صورت گرفته است. از سوی دیگر ایتکه افزایش قیمت خودرو در سال جاری منتفی بوده و همه چیز به سال 99 موکول شده است که این اتفاق به دلیل دستور دولت مبنی بر عدم افزایش محصولات مرتبط با دولت است.

اما مساله اصلی اینجاست که دولت از یک طرف مجوز فروش با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار را داده است و از سوی دیگر با قیمت گذاری دستوری خود جلوی این اقدام را گرفته است. ولی شنیده‌ها حاکی از این است که پافشاری دولت در سال 99 کاهش خواهد یافت و وزارت صنعت با موافق خود، مجوز افزایش قیمت قابل توجهی را به خودروسازان می‌دهد.

طبق این شنیده‌ها، عملیات واقعی فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار پیاده سازی می‌شود و خودروسازان می‌توانند با استفاده از مکانیزم‌های خاصی اقدام به متعادل سازی قیمت خودرو در بازار بنمایند. اما این اتفاق قطعا با مخالفت‌های شدیدی روبرو خواهد شد که از جمله مخالفان این طرح، نمایندگان مجلس خواهند بود که به تازگی روی کرسی‌های نمایندگی نشسته‌اند و به قول معروف می‌خواهند خودی نشان بدهند.

خودروهای داخلیاما طبق تجربیات قبلی این مساله نیز توسط وزارت صنعت و خودروسازان حل خواهد شد و با اعطای امتیازاتی به خودروسازان به راحتی بسیاری از خودروهای تحویلی در نیمه اول سال 99 با قیمت‌های فعلی حاشیه بازار به آنها تحویل داده می‌شود و کلیه محصولات فروخته شده برای نیمه دوم سال 99 با قیمت‌های حاشیه بازار جدید تحویل آنها خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که پیش فروش خودرو توسط ایران‌خودرو با موعد تحویل نیمه دوم سال 99 به همین دلیل بوده و عملا فروش خاصی برای نیمه اول سال 99 وجود ندارد. از سوی دیگر گروه سایپا نیز به زودی طرح‌های پیش فروش خود را برای نیمه دوم سال 99 تنظیم خواهد کرد که به همین منظور حتی برخی از کارشناسان معتقدند که خریداران پیش فروش‌های سایپا در حال حاضر سود به مراتب بیشتری نسبت به ایران‌خودرو خواهند داشت.

بدیهی است که تمام پیش بینی‌های صورت گرفته در این مقاله صرفا نظراتی است که کارشناسان امر داشته‌اند و هیچ قطعیتی در آنها وجود ندارد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا