مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوگوناگونآموزش

پس از تصادف با موتورسیکلت چگونه از اشتباهات موتورسواری خود درس بگیریم؟!

یک جمله خیلی قدیمی در سطح جهان در مورد موتورسواران وجود دارد و آن‌هم این است که دو نوع موتورسوار داریم: «یکی آن‌هایی که تاکنون حادثه‌ای برای آن‌ها رخ‌داده و تصادف کرده‌اند و گروه دوم نیز کسانی هستند که حادثه‌ای را خواهند داشت!» هرچقدر هم این جمله عجیب به نظر برسد اما نمی‌توان واقعی بودن و حرف حساب بودن آن را نادیده گرفت.

در واقع هنگامی که شما، سوار موتورتان شده و آن را می‌رانید و یا حتی هنگامی که موتور روی جک قرار داشته و ثابت است ممکن است ناگهان و به هر علتی، زمین‌خورده و مشکلی برای موتور یا حتی جراحتی برای خودتان پیش بیاید. پس نمی‌توان گفت که این گونه اتفاقات موتوری، برای من نخواهد افتاد و خود را مصون از آن‌ها بدانیم.

اما زمانی که خدایی نکرده، یک حادثه‌ای چه کوچک و چه بزرگ برایمان اتفاق بیفتد، واکنش ما نسبت به آن باید چگونه باشد؟ در واقع اگر این حادثه، دامنه بزرگی نداشته باشد، تنها می‌تواند به عنوان یک تجربه و درسی برای آینده‌مان، مورد استفاده قرار بگیرد. هرکسی اشتباه می‌کند. این درست همان چیزی است که ما را تبدیل به «انسان» کرده است.

زمانی که ما از اشتباهات خودمان و یا دیگران، درس می گیریم، این درس می‌تواند به عنوان تجربه به کار رود؛ اما واکنش ما به آن درس و آن اشتباه، از اهمیت بالایی برخوردار است. پرسیدن سوال هایی مانند، چرا این حادثه رخ داد؟ چگونه می‌توانستم از بروز آن جلوگیری کنم؟ چه‌کار دیگری باید انجام می‌دادم تا این حادثه اتفاق نیفتد؟ یا ده‌ها مورد دیگر.

چه اتفاقی افتاد؟

شاید ناگهان یک خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری جلوی مسیرتان سبز شد یا شما به صورت کاملاً ناخواسته و ناگهانی، به تپه ای از شن و ماسه برخورد کرده باشید. شاید هم جاده به واسطه خیس بودن، روغن، بنزین یا هر چیزی دیگری، لغزنده بوده باشد و یا شاید حتی حیات وحش و حیواناتی که از جاده عبور می‌کنند، حواس شما را پرت کرده باشند. در واقع گاهی اوقات با توجه به شرایط و محیط، می‌توانیم از ایجاد شدن یک حادثه خبردار شویم.

اما گاهی نیز این حوادث، ناگهان و از ناکجاآباد، بر روی سرمان خالی می‌شوند. در واقع هرچه تجزیه‌وتحلیل ما از اوضاع جاده و محیط و رانندگی، بیشتر باشد، بیشتر می‌توانیم آینده را پیش‌بینی نماییم. ارزیابی مواردی مانند، آب‌وهوا، شرایط جاده‌ای، الگوهای ترافیکی، زمان رانندگی، محل رانندگی و مواردی از این قبیل.

چه چیزی را نادیده گرفته ام؟

شاید حتی مشکل از سیستم فنی موتور و مواردی مانند چراغ‌های موتور در هنگام غروب و تاریکی باشند که این اجازه را به شما ندهند تا بتوانید از فاصله دورتری، برای مثال یک سنجابی که ناگهان وسط جاده پریده است را تشخیص دهید. شاید هم تایرهای فرسوده، کم باد و مشکل‌دار، باعث زمین خوردنتان شوند. شاید ترمز موتور به واسطه خالی شدن روغن دیسک و یا سیم های اتصال، با مشکلی مواجه شده باشد. پس باید قبل از این رانندگی‌ها چه می‌خواهد در مسیرهای کوتاه درون‌شهری باشد و چه در مسیرهای بلند برون‌شهری، باید با خود و موتورمان صادق بوده و به صورت کامل همه ی سیستم های فنی و حداقل، قابل دید آن را بررسی نماییم.

چه چیزی می‌تواند کمک حال من باشد؟

اگرچه کلاه های ایمنی کمی برای رانندگی دردسرساز هستند و سنگینی روی سرمان دارند اما همین‌ها عامل بسیار مهم و حیاتی در هنگام بروز حادثه می‌توانند محسوب شوند. کلاه هایی که از مهم‌ترین قسمت بدنمان محافظت کرده و اجازه نخواهند داد تا هیچ آسیبی (حداقل آسیب جدی) به سرمان وارد شود.

تجزیه‌ و تحلیل دقیق هر یک از موارد بالا، می‌تواند دید مناسبی به شما داده و علاوه بر تجربیاتی که تاکنون به دست آورده‌اید، به شما کمک می‌کنند که بااحتیاط بیشتری رانده و هر حادثه ریز و درشتی را به مثابه یک تجربه گران بها، در نظر بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا