مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیداخلی

چرا باید از شاهین بر خلاف کوییک R حمایت کنیم؟

خودروی شاهین و یا همان رهام، قرار است از سال 1399 وارد بازار شود و پای آن به تبلیغات تلویزیونی نیز باز شده است، بنابراین می‌توان مطمئن شد که دیگر زمان حضور آن در بازار فرا رسیده است. این خودرو مشخصات فوق‌العاده‌ای ندارد اما گفته می‌شود یک خودرو با دانش داخلی است که برای این روزهای کشور، مشکل گشا خواهد بود. سایپا شاهین بر اساس پلتفرم sp100 سایپا ساخته شده که می‌توان آن را کپی شده از روی برلیانس دانست و بنا بر ادعای سایپا، امکان توسعه آن برای تولید خودرو های سدان، هاچبک و مینی کراس اور وجود دارد.

علاوه بر این در ابتدا قرار بود از موتورهای 1650 سی سی برلیانس برای این خودرو استفاده شود اما با تحریم‌ها و ترک بازار کشور توسط برلیانس، باعث شد تا سایپا موتور تیبا به همراه توربو شارژر را برای آن درنظر بگیرد. قدرت خروجی این موتور چیزی در حدود 108 اسب بخار خواهد بود و هنوز نمی‌توان درباره توانایی پاسخگویی آن صحبت کرد.

اما چندی پیش کوییک R از سوی همین خودروساز معرفی شد که ما در این سایت به نقد آن پرداختیم اما با توجه به لزوم حمایت از تولیدات ملی، باید از خودروهایی که پیشرفت در آنها دیده می‌شود حمایت کرد، بنابراین روی نام کوییک R ضربدر قرمز می‌زنیم و با تیک سبز به سراغ شاهین می‌رویم. لازم به‌ذکر است که کوییک R همان پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ تیبا و ساینا را با قدرتی معادل با 87 اسب بخار و گشتاوری 128 نیوتن متری در دل خود جای داده. اما چرا حمایت از شاهین می‌تواند( احتمالا) باعث رشد خودروسازی داخلی شود؟

خودروسازان چینی در گذشته کپی‌های ناشیانه‌ای از خودروهای خارجی انجام می‌دادند و کل دنیا به صنعت خودروسازی چین، نگاه بدبینانه‌ای داشتند. اما چین توانست پیشرفت کند و نگاه‌ها را به خود تغییر دهد. اکنون می‌توان این کشور را قطب خودروسازی دانست. حال به شاهین نگاه کنید. آیا این خودرو ظاهر بهتری نسبت به برلیانس‌ها ندارد؟ این خودرو اگرچه از آن بدنه بهره می‌برد اما در نمای بیرونی شاهین، تغییراتی را شاهد هستیم که باعث جذاب‌تر شدن این خودرو شده است.

در مقابل با حمایت از شاهین، خودروسازان جرات پیدا می‌کنند که به‌سراغ سایر برندها و خودروها بروند و از طریق مهندسی معکوس، حتی در بخش پیشرانه رشد قابل قبولی داشته باشند. اگر بخواهیم به جایی برسیم که تولیدات داخل بتوانند نظرمان را جلب کنند باید از چنین محصولاتی (برخلاف تیبا، کوییک R و…) حمایت کنیم. این خودرو در طاهر، بهتر از نمونه چینی شده که از این بایت می‌توان کمی خوش‌بین بود. در بخش فنی هم باید امیدوار باشیم که دانش ساخت موتور داخلی کمی بروز شود و خودروسازان به حجم و قدرت موتور بیشتر اهمیت بدهند و از سرمایه‌گذاری در این بخش نهراسند. دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، امیرکبیر و … بی‌شک در صورت حمایت، فعالیت‌های چشمگیری می‌توانند داشته باشند. امیدواریم روزی بتوانیم به خودروهای داخلی با دانش بومی، بیش از بیش افتخار کنیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام.باید قیمتا رو هم در نظر گرفت قسمت کوییک با این اختلاف زیادی داره.ب نظر من قیمتش بالاس نسبت ب امکاناتش و ارزش خرید نداره.

  2. زیاد بالا نگیرید این رو همون قیمت تیبا بدید بیرون بهتره ما هرچی دویدیم سا ینا بخریم نتوانستیم آخرش پراید هم نتوانستیم

  3. کمپانی ای که دانش و توانایی تولید 100درصدی یک موتور 4سیلندر 16سوپاپه 1.5 لیتری که بتونه قدرتی حداقل به میزان 110HP و تورکی به اندازه 150N.M رو در سال 2020 میلادی تامین کنه نداره یقینا هر چی بهش بشه گفت قطع بیقین نمیشه بهش گفت خودروساز!!

  4. واقعا قیمت خودرد شاهین نسبت به نوع موتورش خیلی زباد است انصاف داشته باشید به قولتان عمل کنید لاقل قیمت را بیارید پایین

  5. واقعا قیمت خودرد شاهین نسبت به نوع موتورش خیلی زباد است به قولتان عمل کنید لاقل قیمت را بیارید پایین

  6. شاید شاهین از ماشین های دیگر سایپا بهتر باشه اما هیچ وقت نمیتونه رانا و ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷ رو بگیره لازم نیست همه سواره اون بشه یک کیفت اشعال باموتور ضعیف میده و فقط طراحی خوبی داره ماشین های ایران خودرو نسبت به سایپا واقعا بهتره من یک تایر سراتو رو به شاهین نمی دم ماخودمون یک بی ام وه ی ۵۲۰i ورانا داریم من از رانا خیلی راضیم یک بارم ۲۰۰۸ ثبت نام کردیم خیلی ماشین باکیفت پرشتاب بود اما شاهین فرقی با دروغ نداره

  7. عزیزم شما تقریبا ۲ برابر کوییگ داری پول شاهین رو میدی فقط برای طراحی بدنه!!از نظر سیستم موتوری که شاهین همون کوییکه….فقط با وزن بالاتر و فشار بیشتر به موتور ….
    واقعا خریدن شاهین و پرداخت این مقدار پول احمقانه است…

  8. عزیزم شما تقریبا ۲ برابر کوییگ داری پول شاهین رو میدی فقط برای طراحی بدنه!!از نظر سیستم موتوری که شاهین همون کوییکه….فقط با وزن بالاتر و فشار بیشتر به موتور ….
    واقعا خریدن شاهین و پرداخت این مقدار پول احمقانه است…

  9. اکرم خانم شما که سواد و اطلاعاتی درباره شاهین نداری حرف نزن.همین موتور شاهین که ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کنه دومین موتور پرگشتاور داخلی محسوب میشه.کلا شاهین از همه نظر با کوییک متفاوته.چیزی بلد نیستی حرف نزن.روزی که نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا