مکمل بنزین
گوناگونخبر

کانسپت پولستار پریسپت، یک سوپراستار واقعی

پولستار که این روزها فعالیت خود را جدی تر کرده است، محصولات خود را با سیاستی خاص، طراحی می‌کند.  یکی از جدیدترین خودروهای این برند کانسپت پریسپت (Precept) است که در کلاس سدا‌های فست‌بک چیزی شبیه به زانتیا، قرار می‌گیرد. شرکت سازنده بیش از این از تولید این خودرو با مواد بازیافتی در داخل کابین داده بود که از رابط دیجیتال جدید با سطح بالایی از ایمنی، بهره می‌برد.

زبان طراحی Minimalistic Athleticism باعث شده تا یک ظاهر مدرن و زیبا خلق شود که جذابیت بصری فراوانی دارد. این خودرو همانند سایر خودروهای الکتریکی فاقد جلوپنجره است، اما این به معنای خالی بودن آن بخش نیست و پولستار آنجا را به جزیره‌ای هوشمند با انواع سنسورها تبدیل کرده است. در طراحی چراغ‌ها از المان‌های تخیلی و قدیمی مانند چکس ثور، الهام گرفته شده. نمای جلویی تا حدی به فیس خودروهای پورشه نزدیک شده است.

دوربین به جای آینه های جانبی قرار داده شده و سقف شیشه‌ای یکپارچه اما با نهایت ایمنی دید جذابی را از داخل کابین به همراه می‌آورد. پریسپت خودروی کوچکی نیست و از فاصله محوری 3.1 متری، بهره می‌برد که فضای اعجاب‌انگیزی برای سرنشینان به‌ارمغان خواهد داشت و می‌توانند همانند یک اتاق بزرگ، در داخل کابین راحت باشند.

بنابراعلام شرکت برای ساخت پنل ها و صندلی‌ها از متریال بازیافتی همانند کامپوزیت‌های بدست آمده از کتان، بطری‌های بازیافتی و وینیل بازیافتی استفاده شده. علاوه بر این تورهای ماهیگیری بازیافتی نیز در ساخت این خودرو نقش داشته‌اند. یک نمایشگر عمودی  15 اینچی چند لمسی مجهز به سیستم اینفوتینمنت در داخل کابین وجود دارد. علاوه بر این نمایشگر 12.5 اینچی پشت فرمان تمام جزئیات خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

علاوه بر این دستیار هوشمند نیز در اختیار راننده است، تا لذت رانندگی برای وی مضاعف شود. سنسورهایی که وظیفه ردیابی چشم راننده و تشخیص مجاورت را دارند بر عملکرد او، نظارت می‌کنند تا ایمنی برای سایر سرنشینان فراهم شود. با تکنولوژی که در این خودرو موجود است، فاکتورهایی مثل تمرکز راننده و حرکات فرمان از طریق سیستم تشخیص چهره اینفرارد و سنسورهای الکترونیکی کنترل می‌شوند.

چنانچه خواب آلودگی یا عدم تمرکز راننده تشخیص داده شود، این تکنولوژی با پخش هشدارهای صوتی و تصویری به فرد حاضر در پشت فرمان اخطار می دهد و یا حتی ممکن است سیستم کمک راننده خودرو را به نقطه‌ای امن منتقل و توقف کند. محصول جدید پولستار همانند شرکت اصلی خود یعنی ولوو، که اکنون زیر مجموعه جیلی چین است، به ایمنی اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و میتوان خودروی جدید این برند را تلفیقی از زیبایی، تکنولوژی، ایمنی دانست که محافظت از محیط زیست را هدف خود قرار داده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا