مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

با سبک‌ترین خودروهایی که تاکنون در جهان تولیدشده‌اند آشنا شوید!

می‌توان گفت که تنها دو دلیل برای ساختن یک خودروی تاحدممکن سبک‌وزن از طرف شرکت‌های خودروساز وجود دارد. اولین دلیل درست همان چیزی است که کولین چاپمن (Colin Chapman) از شرکت لوتوس بریتانیا گفته بود؛ یعنی سبک بودن خودرو برای اینکه یک خودروی اسپرت با پرفورمانس و عملکرد بهتری داشته باشیم. دیگر دلیل نیز به خاطر کاهش مصرف سوخت بوده که قلب تپنده خودرو برای تاختن در جاده، بهینه‌تر خواهد بود.

در طول سال‌های گذشته، تولید خودروهای جاده‌ای بسیار سبک‌وزن، به خاطر مسائل مربوط به تصادفات جاده‌ای و همچنین قوانین سخت‌گیرانه کشورهای جهان برای ایمنی خودرو، به یک امر بسیار سخت، تبدیل‌شده است. البته بعضی از این خودروهای تولیدی، به‌اندازه‌ای سبک‌وزن هستند که شاید هیچ‌کس دوست نداشته باشد، طعم تلخ یک تصادف با چنین وسیله سبکی را تجربه کند.

در حال حاضر، شرکت مک لارن (McLaren) ادعا کرده است که در حال ساخت سبک‌ترین خودروی خود تاکنون است؛ اما این شرکت بریتانیایی، هنوز وزن این خودرو را اعلام نکرده است. البته هر عاشق خودرویی از شنیدن این خبر، هیجان‌زده خواهد شد؛ زیرا در عصر مدرن خودروها، بدون شک هر خودرویی می‌تواند جذاب‌ترین داستان‌ها را برایمان بازگو کند.

سیتروئن AX-محصول 1998-1986

وزن:640 کیلوگرم

خودروی کوچک سیتروئن AX با این هدف طراحی‌شده بود که مصرف بسیار بهینه‌ای داشته باش. در طراحی این هاچبک 3 درب سبک‌وزن، از ورقه‌های پلاستیکی استفاده‌شده بود. البته سیتروئن فرانسه، برای بالا بردن مقاومت خودرو، از پنل های فولادی نیز تا حد ممکن در بدنه آن استفاده کرده بود و وزن نهایی آن را به عدد خیره‌کننده 640 کیلوگرم رساند. این خودرو در زمان خود، ازنظر آئرودینامیک نیز با ضریب 0.31 همراه بود که عدد عالی محسوب می‌شد. سیتروئن همچنین موتورهای 1 یا 1.1 یا 1.4 لیتری را برای مشتریان خود در نظر گرفته بود. موتوری که باوجود حجم کم، می‌توانست 101 اسب بخار قدرت به زیر پای راننده خودرو، منتقل کند.

کلن کروسادر-محصول 1973-1971

وزن:615 کیلوگرم

خودروی کلن کروسادر (Clan Crusader)، اگرچه یک مدل ناشناخته است اما جالب است بدانید که توسط یک گروه از مهندسان سابق شرکت لوتوس، طراحی و تولید شد. استخوان‌بندی کروسادر، یک شاسی مستحکم ساخته‌شده از فیبر کربن است و قدرت 51 اسب بخار خود را نیز از روی قلب تپنده خودروی بریتانیایی هیلمن ایمپ (Hilman Imp) می‌گرفت. موتور این خودرو در قسمت عقب قرارگرفته و قدرت تولیدی نیز به چرخ‌های عقب (RWD)، منتقل می‌شد. طراحی این خودرو به‌اندازه‌ای هوشمندانه بود که وزن نهایی آن، تنها 615 کیلوگرم باشد.

لوتوس ایلان (Lotus Elan)-محصول 1962

وزن:584 کیلوگرم

فلسفه ذهنی کولین چاپمن برای خودروهای پرفورمانس شرکت لوتوس، از این قاعده الهام می‌گرفت که باید در کنار کاهش یافتن وزن خودرو، راحتی و امنیت نیز به خودروهای جاده‌ای این شرکت، اضافه می‌شدند. لوتوس ایلان توانست به خاطر همین ویژگی‌های ذاتی خود، تبدیل به یک مدل با عملکرد بالا شده و پس از خود نیز در روح مزدا MX-5، به زندگی خود ادامه دهد. این خودروی کوچک و سبک‌وزن، اولین محصول در این صنعت بود که از شاسی فایبرگلاس و بدنه کلی فولادی، بهره می‌برد.

مینی 850-محصول 1959

وزن:580 کیلوگرم

این خودروی مینی که به‌احتمال‌زیاد، با دیدن آن به یاد سری فیلم‌های طنز مستربین می‌افتید، یک خودروی کوچک، جذاب و با مصرف سوخت بهینه بود که البته فضای نسبتاً خوبی را نیز در داخل کابین، برای سرنشینان با توجه به‌اندازه خود، فراهم می‌کرد. خودرویی که تنها 580 کیلوگرم وزن داشته و از یک موتور کم‌حجم 850 سی‌سی، در زیر کاپوت خود، بهره می‌برد. جالب است بدانید که تا سال 1965، تعداد 1,000,000 دستگاه از مینی به فروش رفت و تا سال 2000 که این خودرو با همه‌ی ارتقاهایش از خط تولید این شرکت بریتانیایی خارج شد، در تعداد بسیار بالای 5,387,862 دستگاه به فروش رفت.

مورگان 3 چرخ-محصول 2020

وزن:524 کیلوگرم

براساس گفته‌های شرکت کوچک و البته جاه‌طلب بریتانیایی، خودروی تازه‌وارد مورگان 3 Wheeler، یک نمونه از همان چیزی است که قرار است در مقابل صنعت مدرن خودرو و ویژگی‌های سنتی آن، قد علم کند. هر یک از این خودروها، دارای بدنه آلومینیومی دست‌ساز بوده که بر روی شاسی فولادی لوله‌ای شکل و چوبی، سوار شده است. همراه بودن بدنه با آلومینیوم و چوب، در کنار حذف چرخ چهارم و نداشتن صندلی‌های اضافی، باعث شده‌اند که وزن نهایی خودرو تا این حد کم باشد.

کاترهام سون (Caterham Seven)-محصول 2020

وزن:500 کیلوگرم

خودروهای شرکت کاترهام، ازآنجایی‌که بر پایه خودروی لوتوس 7 تولید می‌شوند، هیچ‌گاه سنگین‌تر از آن حدی نیستند که نیاز باشد. نکته جالب این است که هیچ‌یک از خودروهای تولیدی این شرکت، وزن بالاتر از 500 کیلوگرم نداشته و گفته می‌شود که خودروی فوق سبک‌وزن موسوم به R400 این شرکت محصول سال 2016، سبک‌ترین محصول آن بوده است.

فیات 500-محصول 1975-1957

وزن:500 کیلوگرم

پیش از آن‌که شرکت مینی بتواند درزمینهٔ سبک‌وزنی خودروها، در صدر اخبار قرار بگیرد و به چنین فروش‌های بالایی دست پیدا کند، پرفروش‌ترین خودروی شهری کوچکی که یک نفر می‌توانست برای خود داشته باشد، همین خودروی ایتالیایی با موتور 500 سی‌سی و وزن 500 کیلوگرم و بانام فیات 500، بوده است. مینی اگرچه قدرت بیشتری نسبت به فیات تولید می‌کرد اما مهندسان ایتالیایی، با کم کردن دو سیلندر از قلب تپنده خودرو، به کاهش دادن وزن آن کمک کردند. خودرویی که حدود 20 اسب بخار قدرت داشت و باید با همین میزان قدرت،4 سرنشین خود را جابجا کند. تا سال 1976 و تولید آخرین‌مدل از فیات 500، خودروساز ایتالیایی، توانست تقریباً 3.5 میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.

رنو توییزی (Twizy)-محصول 2020-2012

وزن:450 کیلوگرم

شاید تنها به سلیقه افراد بستگی داشته باشد که خودروی برقی رنو توییزی را به‌قدری زشت تلقی کنند که نخواهند اسم آن را بیاورند و یا به‌قدری از ظاهر و طراحی آن خوششان بیاید که عاشق آن شوند؛ اما چیزی که نمی‌توان در مورد آن بحث‌وجدلی داشت، همین وزن بسیار پایین و طی مسافت حدود 72 کیلومتری با یک شارژ کامل باشد. این خودرو با طول 2.3 متر و عرض 1.4 متر، تنها خانه طبیعی و ذاتی خود را جاده‌های درون‌شهری می‌بیند. قیمت رنو توییزی در اروپا، تنها 8,500 دلار بوده و به این دلیل تا این حد ارزان است که درب‌های آن به‌صورت آپشن، به فروش می‌روند.

ال سی‌سی راکت-محصول 1998-1991

وزن:386 کیلوگرم

آخرین مورد این فهرست و درعین‌حال، سبک‌وزن‌ترین خودروی جهان، محصول شرکت LCC(مخفف شرکت خودرویی سبک‌وزن) است. خودروی راکت، تنها محصولی بود که توسط گوردون موری (Gordon Murray) و راننده مسابقه سابق، کریس کرافت (Chris Croft) تولید شد. آن‌ها هر ترفند و مهارتی را که بلد بودند به کار بستند تا یک خودرو با مواد سبک‌وزن، دوسرنشینه و جاده‌ای را طراحی کرده و درنهایت نیز به همین وزن خارق‌العاده 386 کیلوگرم دست پیدا کردند. این خودرو همچنین ازنظر سرعت نیز کند نبوده و با موتور 1000 سی‌سی شرکت یاماها ژاپن، توانایی تلید 143 یا 165 اسب بخار قدرت، بسته به نوع مشخصات، تولید می‌کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا