مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوگوناگون

5 موتور سیکلت با قلب تپنده 6 سیلندر!

اکثر موتورسیکلت‌هایی که در دنیا وجود داشته و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند، دارای قلب تپنده تک سیلندر هستند که قدرت خروجی خود را از طریق همان سیلندر، تأمین می‌کنند. دراین‌بین اما هستند دیگر موتورهایی که دارای دو سیلندر، چهار سیلندر، موتورهای V شکل و چهار سیلندر خطی و انواع و اقسام آرایش‌ها باشند. درواقع می‌توان گفت با توجه به‌اندازه خود موتورسیکلت و توقع طراح سازنده از آن، دست شرکت سازنده برای چنین طراحی، باز است.

اما در این مطلب از چرخان، قصد داریم به شما عزیزان، موتورسیکلت‌هایی را معرفی نماییم که قلب تپنده آن‌ها دارای 6 سیلندر بوده و نسبت به موتورهای معمولی، بسیار متمایز و متفاوت هستند.

هوندا گلد وینگ (Gold Wing به معنای بال طلایی)

شاید هیچ فهرست شش سیلندر از موتورسیکلت‌ها، نتواند بدون داشتن نام این هوندا خوش‌چهره با یک موتور 6 سیلندر، کامل شود. گلد وینگ، زندگی خود را با یک قلب تپنده 4 سیلندر خطی شروع کرد و در سال 1987 نیز، با اضافه شدن دو سیلندر بیشتر به آن، تبدیل به یک موتورسیکلت 1,500 سی‌سی 6 سیلندر شد. این قلب تپنده 6 سیلندر هنوز هم تا این سال‌ها، بر روی این هوندا خوش‌چهره قرار داشته منتها با این تفاوت که شرکت ژاپنی، حجم آن را به 1,800 سی‌سی افزایش داده است.

درواقع می‌توان گفت که نوع شکل‌دهی و جاسازی قلب تپنده حجیم این موتورسیکلت، درست مناسب برای موتورهای کلاس تورینگ (touring) است. وزن قلب تپنده به‌صورت کامل، بر روی پایین‌ترین قسمت این موتورسیکلت قرارگرفته و به همین خاطر هندلینگ و کنترل بسیار مناسبی را برای رانندگی به راننده می‌بخشد.

بی ام و K 1600

شرکت باواریایی بی ام و، توانست در دهه 80 و 90 میلادی، شهرت و آبروی بسیار مناسبی را درزمینهٔ ساخت موتورهای 6 سیلندر برای خودروهایش، به دست آورد. سیاستی که در سال‌های گذشته به دلیل حرکت شرکت‌ها به سمت موتورهای کم‌حجم‌تر اما بهینه‌تر، متفاوت شده است اما هنوز هم می‌توانیم این میراث گران‌بها و قدرتمند را بر روی موتورسیکلت k 1600 این شرکت، ببینیم.

درست مخالف قلب تپنده تخت 6 سیلندر در هوندا گلد وینگ، طراحان بی ام و، سیلندرهای این موتور حجیم را با زاویه‌بندی 55 درجه‌ای، کنار یکدیگر قرا داده و سعی کرده‌اند تا از این طریق، توزیع وزنی مناسب‌تری را به دست آورند. درواقع با تنها 22 اینچ (55.8 سانتی‌متر) عرض، بی ام و می‌گوید که این قلب تپنده، باریک‌ترین قوای محرکه 6 سیلندری است که در جهان وجود دارد.

هوندا CBX

شاید بتوان گفت، موتورسیکلت 6 سیلندری که در جهان می‌توانیم آن را یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها بدانیم، همین مدل CBX شرکت هوندا است. موتورسیکلتی که قلب تپنده آن درست مخالف قلب تپنده باریک بی ام و، بسیار عریض بوده و از هر دو طرف بدنه موتور بیرون زده است. حتی باوجود 6 لوله خروجی اگزوز که به موتور متصل شده است، همچنان عریض‌تر و بزرگ‌تر نیز به نظر می‌رسد.

هوندا این موتورسیکلت را به‌عنوان یک مدل اسپرت، تولید کرده بود. زمانی که CBX برای اولین بار در سال 1978 معرفی شد، در آن زمان، موتورسیکلت‌ها نیازی به داشتن بدنه‌های باریک نداشتند که بخواهند نام موتوراسرپت را یدک بکشند. نوع طراحی این مدل از هوندا نیز بر پایه چنین فلسفه‌ای در دهه 70 میلادی، بناشده است.

کاوازاکی Z1300

شرکت ژاپنی کاوازاکی، این موتورسیکلت خود را درست یک سال پس از هوندا CBX معرفی کرد و نام Z1300 را برای آن برگزید. موتورسیکلتی که شاید بتوان آن را یک کپی کاری حرفه‌ای از روی CBX با چراغ‌های مربعی شکل، دانست؛ اما این اصلاً درست نیست. همان‌گونه که از نام موتورسیکلت نیز برمی‌آید،Z1300 دارای یک قلب تپنده 1,300 سی‌سی بوده که از قلب تپنده 1,000 سی‌سی هوندا CBX حجیم‌تر است. این موتور حتی از سیستم خنک کاری با کمک آب نیز بهره می‌برد اما CBX، خنک کاری خود را با سیستم‌های هوایی انجام می‌داد.

درواقع می‌توان گفت که این کاوازاکی، نسبت به رقیب هم‌وطن خود، یک موتورسیکلت به‌مراتب بهینه‌تر و بهتری محسوب می‌شود؛ اما به هر دلیلی،Z1300 نتوانست شهرتی مانند هوندا CBX را به دست آورد و به همین خاطر، کاوازاکی آن را تبدیل به یک موتور تورینگ با استفاده از شیشه جلو (همان بادگیر)، چمدان سفری و یک فریم بازطراحی شده برای هندلینگ بالاتر وزن بیشتر کرد.

بنلی 750 Sei

خیلی‌ها اکنون فکر می‌کنند که هوندا CBX، اولین موتورسیکلتی بوده است که با قلب تپنده 6 سیلندر همراه بوده است؛ اما این اصلاً درست نیست. این افتخار داشتن یک قلب تپنده 6 سیلندر، متعلق به شرکت ایتالیایی بنلی با موتور سیلکت 750 Sei است. موتورسیکلتی که در سال 1972 معرفی شد و تا سال 1978 در تعداد کم، به تولید رسید؛ اما حجم قلب تپنده این موتورسیکلت ایتالیایی از سال‌های 1979 تا 1989 از 750 سی‌سی، به 900 سی‌سی افزایش پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا