مکمل بنزین
گوناگونبررسی

بررسی محبوب‌ترین کامیون جهان؛ ولو FH جدید

‌راجر آلم، رئیس شرکت کامیون سازی ولو می‌گوید: سری FH سالها است که مورد علاقه رانندگان کامیون‌ها بوده است، به خصوص برای کسانی که بخش خوبی از زندگی خود را در جاده‌ها می‌گذرانند.

سخن راجر آلم، هرچند کوتاه است اما به خوبی نشان می‌دهد که ولو بخش زیادی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است؛ ماک را همگی ما بارها دیده‌ایم،گاهی هم سوار آن شده‌ و مسافتی را با آن طی کرده‌ایم،مالک کنونی شرکت ماک آمریکا نیز گروه ولو است، بخش زیادی از قطعات خودروهای ماک با کامیون‌های نسخه آمریکایی ولو مشترک است.

سایپا دیزل‌، هنوز هم به عنوان نماینده رسمی کامیون‌های ولو در ایران شناخته می‌شود این شرکت در سال 93 با راه اندازی خط تولید سری FH و FM‌، از نسخه ایرانی پرده برداشت. نسخه ایرانی FH با قدرت 460 و 500 اسب بخار عرضه شد اما عرضه FM در نسخه 460 اسب بخار بسیار محدود بود و تنها در به صورت 4×2 تک محور یا جفت محور 6×4 قابل سفارش بود.

ولو هرچند به صورت مجازی اما به صورت رسمی، نسل جدید FH را معرفی می‌کند، آلم خود سوار اولین سری از FH16 می‌شود.

ولو FH 2020

در نگاهی ساده متوجه تفاوت طراحی خارجی آن می‌شوید، چراغ‌ جلو بیش از هرچیزی در ظاهر جدید خودنمایی می‌کند. راجر آلم سوار بر کامیون 750 اسب بخار است، کامیونی که امکانات مرسدس بنز S کلاس را دارد.

چراغ های جلو به صورت هالوژنی است، اما اگر بخواهید می‌توانید چراغ تمام LED با نام پرتو هوشمند را سفارش دهید؛ در مرسدس بنز S کلاس تکنولوژی نوربالا هوشمند از 10 سال پیش تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، اکنون ولو ازین تکنولوژی نیز در کامیون‌های خود استفاده می‌کند.

یکی از ارتقاهای دیگر استفاده از سپر تقویت شده است، در سپر تقویت شده از استیل با ضخامت 3 میلی متر و یک لایه ضخیم پلی پروپلین پوشانده شده تا در برابر خراش مقاوم باشد.

این طراحی یکی از طرح‌های پرطرفدار بین رانندگان کامیون در سرتاسر دنیا است

ریکارد اورل
مدیر طراحی، شرکت کامیون‌های VOLVO

طراحی خارجی

ولو هرآنچه نیاز بوده را به نسل جدید کامیون های خود افزوده است، چراغ یک پارچه جلو به سه تیپ در ولو به تولید می‌رسد. مدل اول چراغ تمام LED است که به دو مدل تمام مشکی و نوار همرنگ بدنه تقیسم می‌شود، مدل دیگر نیز از نوع هالوژن است اما چراغ راهنمای آن به صورت LED طراحی شده است.

جلوپنجره جدید اکنون با شکل دیگری طراحی شده است البته جلوپنجره قدیمی هنوز هم قابل سفارش است، در طرح جدید از خطوط عمودی بهره گرفته‌اند، طراحان ولو سعی دارند کامیون های جدیدشان را با حالتی تهاجمی طراحی کنند.

درحال حاضر ولو طیف رنگ کامیون‌ها را به بیش از 260 رنگ ارتقا داده حتی اگر رنگ متالیک یا نوع دیگری مد نظرتان باشد، می‌توانید کد رنگ را در سایت ولو وارد کنید و کامیون‌تان را شخصی سازی کنید.

در قسمت جانبی هیچ تفاوتی با نمونه‌ قدیمی یافت نمی‌شود تنها خطوط روی درب کابین تازگی دارند که آنها نیز به موازای چراغ راهنمای جانبی به سوی محور عقب حرکت می‌کنند.همچنین امکان نصب یک پله برقی اضافه وجود دارد، پله اضافه ورود به کابین به صورت برقی با باز شدن درب کابین باز خواهد شد.

سه دوربین در جلو تعبیه شده‌اند تا نقاط کور فاصله با خودروی جلو و کمکی برای راننده باشند، همچنین دو دوربین دیگر در بغل کامیون و آینه بغل و دیگری در پشت کابین تعبیه شده‌اند تا نمای خوبی را در نمایشگر خودرو برای راننده رقم بزنند.

قطعا، بهترین‌ها به اندازه کافی خوب هستند؛ دقیقا هر آنچه نیاز و انتظار دارید در کابین ولو می‌باشد.

راجر آلم

مدیر، شرکت کامیون‌های ولو

طراحی داخلی

هنگام ورود به کابین کامیون های ولو متوجه تغییراتی در جنس و مواد به کار رفته در درون صندلی می‌شوید، صندلی ها با همان طراحی و ارگونومی نصب شده‌اند اما صندلی های جدید از درون تغییرات به خصوصی به خود دیده است.

گاهی راننده یک کامیون در شرایطی قرار می‌گیرد که مجبور می‌شود بار را در یک ظهر تابستانی به مقصد برساند، قطعا ولو برای این دسته از افراد هم ویژگی‌هایی در نظر گرفته است؛ یک صندلی در کابین مجهز به ماساژور است و آن هم در اختیار راننده قرار دارد، در کنار ماساژور گرمکن صندلی نیز قرار می‌گیرد اما برای نصب سردکن صندلی باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

یکی دیگر از ویژگی های کابین دستیار صوتی است، مثلا شما نمی‌خواهید دستتان را تا مانیتور یا دکمه های روی فرمان دراز کنید بنابراین دستور صادر می‌کنید؛ سلام ولو می‌خواهم از تهران به ماکو بروم، هوش ولو تشخیص میدهد که شما ابتدا به سریعترین و بهترین مسیر احتیاج دارید سپس شرایط آب و هوای مسیر را برایتان به صورت ویس شرح میدهد در آخر وضعیت مخزن سوخت زا اعلام می‌کند و اگر سوخت کافی نداشته باشید شما را به نزدیکترین جایگاه سوخت راهنمایی می‌کند(البته این سیستم در ایران قطعا کاربردی نخواهد بود و صرفا یک مثال تلقی می‌شود).

از مهمترین تغییرات کابین میتوان به صفحه کیلومتر دیجیتال، مانیتور جدید 9 اینچی تمام لمسی به همراه 8 دوربین کمک راننده، تغییر فرم داشبورد و افزودن کول باکس (جعبه خنک کننده نوشیدنی)، تغییر شکل رودری اشاره کرد.

گالری تصاویر کابین ولو FH جدید(برای بزرگ نمایی روی تصاویر کلیک کنید)

ایمنی

ولو در ساخت ایمن‌ترین شاسی بلند دنیا معروف است، بی شک کامیون های آن نیز ازین ویژگی مستثنی نیستند.در کامیون های جدید از سیستم کروز کنترل تطبیق شونده، رادار و دوربین نقطه کور و خروج از خط و امکان تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، ترمز کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل سرعت در خروجی و پیچ‌های کوهستان، نصب ایربگ برای تخت طبقه دوم برای جلوگیری از آسیب جدی؛ استفاده می‌شود.

 

پیشرانه و جعبه دنده

پیشرانه دیزلی همانند قبل شامل بیش از 10 نسخه می‌شود، اکنون FH جدید با موتورهای 420,460,500,540,550,650,750 عرضه می‌شود.

اما در FM جدید علاوه بر موتورهای فوق 330,380,430 اسب بخار هم قابل سفارش است البته موتور های بالای 500 اسب بخار از لیست FM جدید خط می‌خورد.

با این حال دو جعبه دنده خودکار برای هردو مدل از ولو در دسترس است البته برای سری 540 تا 330 گیربکس دوکلاچه ولو نصب می‌شود این گیربکس به طور بی نظیری از هدر رفت قدرت و گشتاور پیشرانه جلوگیری می‌کند، اما با این حال برای کامیون های 550 الی 750 جعبه دنده اتوماتیک نصب می‌شود این جعبه دنده همانند دوکلاچه از قابلیت می‌بینم پشتیبانی می‌کند.

 

 

می‎‌بینم(I-SEE)

مهندسان زمین شناسی، به کمک ولو آمده‌اند؛ نقشه‌های توپوگرافی را به صورت ساده با کامیون ها تطبیق داده‌اند. ‌می‌بینم چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید میخواهید از یک سربالایی بالا روید، با سنجش مسیر توسط رهیاب ولو و استناد به نقشه توپوگرافی سیستم می‌بینم در ابتدا پیشنهاد می‌دهد قدرت را در دور بالا نگه دارید و سرعت پیشنهادی را به راننده اعلام می‌کند سپس در 6 مرحله کار خود را آغاز می‌کند.

  1. ایجاد انرژی و نیروی لازم برای بالا رفتن از تپه در این حالت کامیون با حداکثر گشتاور سعی می‌کند خود را به بالای تپه برساند
  2. اجنتاب از تعویض دنده غیر ضروری، اگر کامیون توانایی بالا رفتن از تپه را داشته باشد سیستم می‌بینم به هیچ عنوان دستور معکوس دادن را صادر نمی‌کند مگر اینکه کامیون توانایی کافی را نداشته باشد.
  3. با بالا رفتن از تپه و قرار گرفتن در شرایط عادی مجددا شرایط را برای سرازیری تطبیق می‌دهد، اکنون به دنده پایین و حداقل قدرت نیاز دارید
  4. اکنون سیستم می‌بینم ترمز اگزوز و موتور را فعال می‌کند تا سیستم ترمز چرخ ها داغ نشود.
  5. اگر نیاز باشد سیستم می‌بینم درکنار ترمز موتور از ترمز چرخ ها استفاده می‌کند.
  6. اکنون اگر نیاز باشد دوباره کامیون برای بالا رفتن از تپه آماده می‌شود.
ممکن است در بعضی جادها تابلو عدم استفاده از ترمز اگزوز یا ترمز موتور مشاهده شود، در این صورت i-SEE ممکن است به ترمز چرخ ها رجوع کرده و از سرعت گرفتن کامیون خودداری کند.
تفاوت FH سایپا دیزل (460) و FH جدید اروپا(540)

ولو هرچند با تحریم‌ شدن کشور فورا از کشور خارج شد، اما هنوز هم ایران را به صورت بازار محبوب می‌شناسد؛ انتظار می‌رفت با ورود به سایت کامیون‌های ولو با پیغام مسدود سازی برای کشور ایران مواجه شویم اما خوشبختانه سایت ولو مارا به ولو ایران با دو زبان فارسی و انگلیسی دعوت کرد.

به نظر می‌رسد در صورت لغو ممنوعیت واردات کامیون، ولو اولین شرکتی باشد که پایش به بازار کشورمان باز می‌شود زیرا از کشورهایی نظیر ترکیه نمایندگی های بیشتری برای ارائه خدمات به رانندگان ایرانی دارد و طبق صحبت های راجر آلم، ولو تحقیقات متفاوتی درمورد سوخت و وضعیت جاده‌های ایران دارد.

تفاوت کابین FH جدید و نسخه سایپا دیزل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا