مکمل بنزین
گزارشخبرداخلی

آپدیت موتور ساینا و کوئیک و مجهز شدن به سیستم آنتی کلاچ

با همت و تلاش معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور و با همکاری شرکت های داخلی، خودروهای ساینا و کوئیک گیربکس دستی به موتور دریچه گاز برقی یورو۵ ارتقا یافت.

به گزارش چرخان، مهندس بابک حجری معاون تحقیق و توسعه مگاموتور با اعلام این خبر گفت: همزمان با اخذ استانداردهای ۸۵ گانه در خودرو ساینا و کوییک، تصمیم گرفته شد اقدامات اساسی به منظور ارتقاء و بروزرسانی موتور M15 بعمل آورده شود بطوریکه بتوانیم از نسل جدید سیستم های کنترل الکترونیک موتور استفاده نماییم که این تغییرات شامل موارد ذیل است:

الف) تجهیز موتور به سیستم دریچه گاز الکترونیکی (بجای دریچه گاز مکانیکی و استپر موتور)

ب) استفاده از نسل جدید ECU های ۳۲ بیت (بجای ۱۶ بیت)

وی با تاکید بر اینکه یکی از هدف گذاری های این پروژه کاهش مصرف سوخت و تولید CO2 درکنار اخذ استاندارد یورو ۵ در این خودرو است افزود: با بکار گیری سیستم مذکور و ارتقاء سامانه کنترل موتور ضمن اخذ استاندارد EU5 EOBD ، مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای تا حد امکان کاهش یافت، بطوریکه با کالیبراسیون بهینه موتور و کنترل دور آرام تولید گاز CO2 با کاهش چشمگیر در مقایسه با خودروهای ساینا و کوئیک مجهز به گیربکس دستی با دریچه گاز مکانیکی به کمتر۱۵۵gr/km رسید.

حجری با بیان اینکه بهبود ایجاد شده در مصرف سوخت و ارتقاء آلایندگی، یکی از قابلیت های شاخص به اجرا در آمده در این خودرو است تشریح کرد: طراحی، پیاده سازی و کالیبراسیون عملکرد نمایشگر راهنمای تعویض دنده بهینه گردیده و به عبارت دیگر GSI (Gear shift indicator) در راستای کاهش مصرف سوخت و بهبود قابلیت رانندگی، پیشنهاد دنده مطلوب را برروی نمایشگر به راننده ارائه می دهد. بطوریکه اگر راننده مطابق دستورات نمایش داده شده رانندگی نماید در شرایط رانندگی واقعی مصرف سوخت خودرو حدود ۵ الی ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت.

معاون تحقیق توسعه مگاموتور یادآور شد: به منظور افزایش ایمنی در این خودرو برای اولین بار Anti Start (روشن شدن خودرو در صورت فشردن پدال کلاچ) طراحی و پیاده سازی شد، بطوریکه استراتژی آن توسط همکاران مدیریت الکترونیک طرح ریزی و ارائه گردید که با استفاده از این عملکرد راننده می تواند قبل از اقدام به روشن کردن خودرو پای خود را کاملا بر روی پدال کلاچ فشار دهد تا موتور استارت به حرکت در آید. علاوه بر این و با توجه به لزوم حفظ ایمنی در شرایط بروز اشکال در سیستم آنتی استارت، ایمنی دیگری نیز طرح ریزی و پیاده سازی شد تا راننده بتواند با اطلاع از اشکال بوجود آمده نسبت به روشن کردن خودرو اقدام نماید.

بابک حجری در ادامه افزود: تغییرات و اقدامات به عمل آمده در این پروژه با خودرو ساینا و کوییک فعلی متفاوت می باشد که این موارد عبارتند از:

  • استفاده از نسل جدید ECU های ۳۲ بیت
  • قرار گرفتن ECU در محفظه موتور و طراحی براکت و کاور مخصوص به آن
  • طراحی دسته سیم یکپارچه موتور تا کانکتورECU
  • استفاده از دریچه گاز برقی ساخت داخل
  • بروز رسانی فهرست کدهای خطا و عیب یابی
  • طراحی و ساخت براکت کویل طرح جدید
  • طراحی و ساخت داکت هوای ورودی تغییر یافته
  • کالیبراسیون مجدد نمایشگر باک بنزین با توجه به ایرادات متععد مشاهده شده در خودروهای موجود
  • کالیبراسیون سرعت آرام موتور برابر با مقدار بهینه (تاثیر بسیار مثبت در کاهش مصرف سوخت)

وی در پایان گفت: در این پروژه معاونت های مختلف شرکت مگاموتور اعم از تامین، مهندسی، کنترل پروژه، برنامه ریزی و بازرگانی با کمک های خود ما را در پیشبرد پروژه همراهی نمودند که جا دارد از همگی آنها تقدیر و تشکر کنم.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا