مکمل بنزین
گوناگونخبر

خداحافظی بی‌ام‌و؛ با قوی‌ترین خودروی دیزلی

بی ام و در آستانه خداحافظی با قوی‌ترین خودروهای دیزلی خود است؛ درست پنج سال پیش بود که BMW از نخستین مجموعه Final Edition رونمایی کرد؛ فاینال ادیشن از موتور B57 دیزل بهره می‌برد.

به گزارش چرخان، این موتور دیزلی در سپتامبر 2020 (شهریور 99) سرانجام از خط تولید این شرکت باورایایی خارج می‌شود و جایش را به مدل قدیمی تر(4 سیلندر دیزلی) می‌دهد. اما چرا و به چه دلیلی بی ام و تصمیم می‌گیرد با پر بازده ترین موتور خود خداحافظی کند؟

اولین دلیل هزینه بر بودن تولید موتور B57D30S0 است، زیرا این موتور از تکنولوژی Quad-Turbo استفاده می‌کند؛ با این حال دو توربوشارژر با فشار بالا و دو توربو دیگر با فشار کم به موتور وصل شده‌اند تا قدرت 400 اسب بخاری و گشتاور 760 نیوتن متر تا جثه سنگین X5d و X7d را زیر 5 ثانیه از صفر به صد برساند.

موتور دیزلی B57
موتور B57 دیزلی BMW (4 توربو شارژر)

از دیگر ویژگی های این موتور می‌توان به سیستم سوخت رسانی ریلی با فشار بیش از 2700 Bar اشاره کرد.

دومین دلیل بی ام‌و نیز دقت بالا در مونتاژ سیتسم خنک کاری موتور و هزینه قطعات زیاد آن است؛ همچنین BMW Blog می‌گوید: بی ام‌و همانند دایملر بنز برخی موتور و خودروهایی که هزینه ساخت بالایی دارند را متوقف می‌کند.

کمکش و رقابت بنز و بی ام وشاید یکی از دلایل وجود توقف خطوط تولید این دو شرکت آلمانی نفوذ حسابداران به شرکت است و دست مهندسان را از این شرکت کوتاه کرده‌اند؛ انتقادات زیاد برسر طراحی اقتصادی و یکپارچه عدم امکان سفارش موتورهای حجم بالا، تعویض و جایگزینی مدل و نام‌ محصولات مرسدس بنز و بی ام‌و، بزودی بحرانی برای این دو شرکت خواهند شد.

مدل های جدید با موتور های B57D30T0(Twin Turbo) و B57D30O0 (Single Turbo) به تولید خواهند رسید. تنها تفاوت این دو موتور با موتور B57D30S0 در تعداد توربو است و باعث کاهش هزینه نگه داری، مصرف سوخت و قدرت و گشتاور می‌شود؛ همچنین X7d و X5d با 4 توربوشارژر تنها در نقاط محدودی در اروپا به تولید می‌رسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا