مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه دنا پلاس دنده ای با آریزو 5 دنده ای

این روزها انتخاب در بازار خودرو بسیار سخت است و مشتریانی که خواهان یک خودرو مناسب هستند، حتی با صرف بودجه دویست‌میلیونی نیز انتخاب‌های چندانی جز محصولات داخلی را پیش روی خود نمی‌بینند. امروز قصد داریم دو خودرو از سدان های اقتصادی بازار ایران را موردبررسی و مقایسه قرار دهیم. البته اقتصادی که چه عرض کنم، با حقوق‌های فعلی این روزهای بازار این خودروها هم لوکس شمرده می‌شوند و خیلی از افراد جامعه توانایی خرید محصول قدیمی ایرانی را هم دیگر ندارند.

امروز به بررسی دنا پلاس ایران‌خودرو و آریزو 5 چری با گیربکس دستی می‌پردازیم و می‌خواهیم بدانیم با صرف بودجه 250- 300 میلیونی، کدام یک ارزش‌افزوده بیشتری را به ما می‌دهد و خرید کدام‌یک منطقی‌تر است.

چالش اول طراحی ظاهری

بررسی و مقایسه چری آریزو 5 با دنا پلاس را از بررسی نمای ظاهری آغاز می‌کنیم. در همین ابتدای کار باید بگویم هر دو خودرو طراحی قابل قبولی دارند و حداقل برای بازار محدود ما جزو گزینه‌های نسبتاً خوش‌قیافه به‌حساب می‌آیند. در نمای جلو دو خودرو با الگوهای طراحی متفاوتی روبه‌رو هستیم دنا پلاس با خطوط شکسته و کیو بیک طراحی‌شده است اما آریزو 5 از خطوط منحنی و نرم استفاده کرده است و حس سیالیت بیشتری را به مخاطب القا می‌کند. نمای جلو هر دو خودرو خوب است و هر دو از امکانات یکسانی در این قسمت  مثل دیلایت و چراغ‌های دارای عدسی و … بهره می‌برند.

در نمای کناری اوضاع به نفع چری آریزو 5 است چون در طراحی دنا پلاس در نمای کناری ما شاهد، یک خط بی‌معنی و بدون هدفی بر روی درب خودرو هستیم که این قضیه در خودرو چری آریزو 5 دیده نمی‌شود و دارای طراحی پخته و هدفمندتری نسبت به دنا پلاس در نمای جانبی آریزو 5 هستیم. البته در این بخش دنا پلاس مزییت هایی مثل دستگیره درب کرومی، فرم کروم کاری شده دور پنجره‌های درب خودرو هم دارد اما نمره قبولی در این بخش برای نماینده چینی است. در نمای عقب دو خودرو اوضاع هم چنان به نفع نماینده چینی است. در دنا پلاس نمای عقب خودرو خوب اما ساده است و با المان خیلی خاص یا طراحی خیلی خاص با خطوط تیز و تندی روبه‌رو نیستیم اما از حق نگذریم گرافیک چراغ‌های عقب خودرو بسیار خوب طراحی‌شده‌اند و از فناوری جدید نئون در آن استفاده‌شده است. در نمای عقب آریزو 5 شاهد طراحی و خطوط تیز هستیم و طراحی عقب خودرو به کلیت بدنه می‌آید. خطی که در نمای کنار خودرو شاهدش بودیم آنقدر قوی و هدفمند است، که حتی این خط تا روی صندوق‌عقب، دور چراغ‌ها کشیده شده است و حس روبه‌رو بودن با یک خودرو اسپرت و مفهومی‌تر را بیشتر القا می‌کند.

در کل باید گفت طراحی هر دو خودرو خوب است اما نماینده چری، طراحی پرمعنا و زیباتری دارد علل خصوص حس روبه‌رو بودن با یک خودرو امروزی را بیشتر القا می‌کند تا دنا پلاس و در این بخش بافاصله نسبتاً زیاد برنده این بخش نماینده چینی‌ها است.

 

چالش دوم طراحی داخلی

خب به مرحله دوم چالش یعنی طراحی فضای داخل کابین رسیدیم. در ابتدا باید بگوییم که کیفیت متریال مصرفی در این دو خودرو، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و در هر دو خودرو شاهد، استفاده از پلاستیک خشک در کابین هستیم. اما کابین دنا پلاس به علت استفاده از مخمل و قطعات تزیینی پلاستیکی طرح چوب در درون آن به‌جای پلاستیک و چرم پلاستیکی، حس و حال بهتری از روبه‌رو بودن با یک خودرو اقتصادی را به می‌دهد.

در مورد طراحی هر دو کابین باید بگویم که هر دو خودرو واقعاً در این بخش به‌درستی طراحی‌شده‌اند و ایرادی از بابت طراحی آن‌ها نمی‌شود گرفت. اما اگر خوب به تصاویر نگاه کنید متوجه می‌شوید الگوی طراحی داخلی این دو خودرو بسیار شبیه به هم هستند و انگار از خودروهای کره‌ای در این بخش الهام گرفته‌اند.

 

اگر بخواهیم کابین این دو خودرو را ازلحاظ جاداری با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که درست است که دنا پلاس به دلیل بهره‌مندی از پلتفرم مشترک با سایر محصولات ایران‌خودرو  ازجمله سمند و پژو 405، باید دارای کابینی جادارتری باشد اما به علت طراحی جلو داشبورد، صندلی‌ها مقداری عقب‌تر نیز وصل شده‌اند که باعث شده است فضای پا مخصوصاً در ردیف عقب خودرو بسیار تنگ باشد و سرنشینان در استفاده طولانی‌مدت از آن، خسته کند. اما این قضیه در چری آریزو 5 دیده نمی‌شود و همه‌چیز به خوبی و درست جانمایی شده است و فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب ازنظر جای پا مهیا می‌کند. اما با توجه به ابعاد کلی بدنه آریزو ۵ و روبه‌رو بودن با یک خودرو اسپرت، افراد قدبلند در خصوص فضای سر در ردیف عقب کمی اذیت خواهند شد که این قضیه برای سرنشینان ردیف جلو دنا پلاس وجود دارد.

در مورد میزان آپشن این دو خودرو باید بگویم که دنا پلاس در سطح بالاتری نسبت به نسخه‌های جدید آریزو 5 قرار می‌گیرد؛ چون یک زمانی مدیران خودرو این خودرو را در دو سطح، لاکچری و نرمال عرضه می‌کرد که نسخه‌های دنده‌ای تیپ لاکچری آریزو 5 از دنا پلاس ایران‌خودرو در سطح بالاتری قرار می‌گرفت و دارای اپشن هایی مثل کی لس، سیستم ورود بدون کلید، کامپیوتر سفری و… را از دنا پلاس بیشتر داشت اما در نسخه‌های جدید آریزو 5 که مدیران خودرو عرضه می‌کند حتی نمایشگر هم بر روی خودرو نصب نیست که در این بازه قیمتی و قیمت در نظر گرفته‌شده مدیران خودرو برای این محصول بسیار عجیب و توهین‌آمیز است.

اما آپشنهای خودرو دنا پلاس عبارت اند از :

  • ترمز های دیسکی جلو و عقب
  • دیلایت
  • کروزکنترل
  • 4 عدد کیسه هوا
  • سانروف
  • مانیتور 8 اینچی همراه با جی پی اس
  • بلوتوث موبايل
  • چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن
  • آينه هاي جانبي برقي و تاشونده اتوماتيك
  • جابجايي‏هاي صندلي‏ راننده و سرنشين جلو بصورت تمام برقي (8 حركته)
  • تهویه مطبوع اتوماتیک

در مقابل آپشنهای خودرو چری آریزو 5 عبارت اند از :

    • ترمز های دیسکی جلو و عقب
    • شیشه بالابر اتوماتیک درب ها (پاور وینروز)
    • دیلایت
    • کروزکنترل
    • آينه هاي جانبي برقي
    • تهویه مطبوع غیر اتوماتیک

در این بخش شاهد اختلاف بسیار زیادی ازنظر سطح آپشن و کیفیتی بین این دو خودرو هستیم که باید عرض کنیم خودرو دنا پلاس برنده این بخش است چون هم طراحی خوب و شیکی دارد که حس بد پلاستیکی نمی‌دهد و هم از آپشنهای بیشتری برخوردار است.

چالش سوم مشخصات فنی

تا اینجا کار رقابت بین نماینده ایران و چین مساوی پیش رفته و طرفداران دو خودرو منتظرند تا ببینند آیا خودرو محبوبشان می‌تواند در اندک زمان باقیمانده کدام‌یک نتیجه را به نفع خود تمام می‌کند. در بخش فنی در زیر کاپوت دنا پلاس یک موتور 1.7 لیتری و 16 سوپاپ وجود دارد که می‌تواند 115 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 و 157 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 را تولید کند.

در ابتدا باید گفت که این مقدار خروجی برای یک موتور 1.7 لیتری مقداری کم است و مشخص می‌شود موتور دناپلاس بازدهی پایینی دارد برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که کیا سراتو مونتاژ سایپا دارای موتور 1.6 لیتری است که 125 اسب بخار قدرت و 160 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند که به نسبت موتور دنا پلاس بازدهی بیشتری دارد. دنا پلاس از یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی قدیمی از نسل 405 بهره می‌برد که این جعبه‌دنده وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. در بخش شتاب دنا پلاس به زمان تقریبی 13 ثانیه نیاز دارد که سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر در ساعت برساند و همچنین مصرف سوخت دنا پلاس در سیکل ترکیبی 7.9 لیتر است.

اما در زیر کاپوت آریزو 5، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی، است که 1500 سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه در دور موتور 6150 دور در دقیقه، 116 اسب بخار و در دور موتور 3700،141 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. در بخش شتاب آریزو 5 دستی به زمان تقریبی 15 ثانیه نیاز دارد که سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر در ساعت برساند و همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.8 لیتر بر هر 100 کیلومتر رانندگی است. برای انتقال قدرت در آریزو 5 هم از یک گیربکس ساده دستی، 5 سرعته استفاده‌شده است.

در جمع‌بندی این بخش باید گفت که، فنی دنا پلاس با توجه به‌قدرت موتور بیشتر و شتاب بهتر، برنده این بخش نیز است و آریزو 5 با توجه یه وزن کمی بیشتر نتوانست انتظارات ما را از یک سدان خانوادگی در این رنج قیمتی برآورده کند.

چالش چهارم تجربه رانندگی

اما در این بخش جدید به بررسی سواری خودرو کیفیت سواری این دو خودرو می‌پردازیم. هنگامی‌که پشت فرمان چری آریزو 5 می‌نشینید، نباید باوجود پیشرانه 1.5 لیتری که دارد توقع شتاب فوق‌العاده‌ای را داشته باشیم که همین موضوع نیز صادق است و ماشین به‌سختی از پس بدنه 1300 کیلوگرمی خود برمی‌آید. سواری این خودرو دارای یک سری کوبش‌هایی که در خودروهای اسپرت وجود دارد دیده می‌شود و باعث شده سواری چری آریزو 5 خشک و تا حدودی آزاردهنده باشد. عایق‌بندی خودرو در شرایط خوبی قرار دارد و صدای محیط به داخل خودرو، به مقدار زیادی نفوذ نمی‌کند. اما یکی از دغدغه‌های این خودرو، تأمین قطعات یدکی است که در شبکه نمایندگی‌های این شرکت در شهرستان‌ها فقط موجود است و به‌ندرت در همه‌جا قطعات این خودرو یافت شود.

اما رانندگی با دنا پلاس تجربه‌ای نسبتاً متفاوتی است که تابه‌حال در هیچ‌یک از خودروهای داخلی مشاهده نشده است. علت آن‌هم این است که قالب صندلی خودرو عوض‌شده است و صندلی‌ها مقداری بالاتر نصب‌شده‌اند. سواری خودرو نرم است و کوبش‌هایی را در این خودرو شاهد نیستیم. شتاب این خودرو خیلی عالی نیست اما نسبت به آریزو 5، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. عایق‌بندی خودرو در شرایط خوبی قرار دارد و صدای محیط به داخل خودرو، به مقدار زیادی نفوذ نمی‌کند؛ که این موضوع تابه‌حال در هیچ‌یک خودروهای ایرانی وجود نداشت و برای اولین بار است که مهندسان ایران‌خودرو رفاه و آسایش سرنشینان را در نظر گرفته‌اند!!!

تأمین قطعات یدکی مشترک این خودرو با نمونه استاندارد یکی دیگر از نکات مثبت است این خودرو است.

نتیجه گیری

انتخاب میان این دو سدان این بار کار بسیار ساده‌ای است. درست است که آریزو 5 خودرویی به‌روزتر و دارای طراحی بهتر از دنا پلاس است اما حتی یک نمایشگر ندارد، موتور اصلاً قدرتمندی ندارد و در سربالایی‌ها بسیار اعصاب شمارا خُرد می‌کند و از طرفی خدماتی هم در شهرستان‌ها ندارد. این را هم در نظر بگیرید که دنا پلاس در کارخانه حدود قیمتی 130 میلیونی دارد اما آریزو قیمت عجیب و غریبی دارد که این قیمت برای خرید این چنین ماشینی با هم‌چنین مشخصاتی، بسیار اشتباه است؛چون نه خدمات پس از فروش مناسبی در همه جای ایران دارد  و نه قطعات نمونه دستی آن به‌وفور یافت می‌شود و از همه مهم‌تر قدرت بسیار ضعیف موتور خودرو که از پس خود هم بر نمی‌آید چه برسد سرنشینان این ماشین از تعداد دو نفر بیشتر هم شود دیگر این ماشین در سربالایی راه نمی‌رود.

آریزو 5 در بازار دسته دوم به علت شرایط فروش عجیب مدیران خودرو اصلاً محبوب نیست و احتمالاً مشتری اول و آخر این خودرو شما هستید و حتی نمونه‌های صفر کیلومتر این خودرو را در بازار آزاد می‌توانید باقیمت کمتر نیز پیدا کنید. اما این قضیه برای دنا پلاس صادق نیست و این خودرو حتی در بازار آزاد امروز تا 270 میلیون تومان معامله می‌شود که نشان از محبوبیت آن در بازار دارد.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. آریزو ۵ دنده ای شتابش ۱۳ ثانیه هست، بعد آریزو امکانات بیشتری داره ، قشنگ معلوم بود که پول گرفتین، بعدش دنا پلاس خیلی وقته که ۴ ایربگ و آنتن کوسه ای و سانروف ش رو برداشتن، و آریزو ۵ جدید مانیتور داره هنوزم، اونقدر هم دنا پلاس کیفیتش خوب نیستا که تعریف میکردین ازش نسبت به آریزو

    1. دوست عزیز بهتره قبل از تهمت زدن یک نگاهی به کاتالوگ و آپشن های آریزو 5 99 دنده ای بندازید کاملا متوجه میشد دقت کنید دنده ای نه توربو اتومات. راجب شتاب،اطلاعات کارخونه ملاک ما نیست چیزی که خودرو در دنیای واقعیت و شرایط آب و هوای ایران میتونه بزنه مهمه که این عدد رو عمرا اریزو 5 دنده ای بتونه ببینه،راجب کیفیت هم بهتره یک نگاهی به نمایشگاه های فروش چری بندازید واقعا اریزو حس پلاستیک بازیافتی رو ادم القا میکند نمیخواستم اینو بگم اما واقعا کیفیت خیلی پایین هست شما نگاه به اریزو 5 اتومات ننداز چرم دور فرمون نمایشگر و … داره دنده ای که هیچی ننداره فاجعه هست .

      1. ولی دنا هم همچین خوب نیست که تعریف میکنیدا، درباره ایمنی هر دو خودرو هم هیچی ننوشتید، این رو بدونید که توی ایمنی دنا هیچ شکی نیست که پایین باشه، چون بر پایه پلت فرم سمند توسعه یافته،

        1. نه دنا اصلا خودرو مناسبی نیست توی رنج قیمت 300 میلیون خودروهایی مثل کیا سراتو دستی سایپا،رنو مگان یا ماکسیما از ارزش خرید بالاتری برخوردار هستند. اما بله چون مطالب طولانی میشد و ما محدودیت در نگارش داریم نمیشد همه موارد رو بررسی کرد اما در بخش طراحی ظاهری خودرو اشاره کردم که اریزو از پلت فرم به روزتر و ایمن تری نسبت به دنا پلاس برخوردار هست و طراحی بهتری دارد.

  2. رانندگی با دناپلاس هیچ تفاوتی با سمند ندارد. جوری تعریف کردید انگار با کلاس اس بنز طرفیم

    1. سلام کیفیت سواری،عایق بندی کابین ،قالب صندلی ها و حس و حال که راننده از ماشین میگیره کاملا متفاوت از سمند هست

      1. از نظر شما عامل ایجاد این تفاوت حس رانندگی چیه؟ موتور متفاوت، گیربکس متفاوت سیستم تعلیق متفاوت نسبت به سمند؟؟؟ که همه اینها متعلق به سمند و در واقع ۴۰۵ هستند‌. آیا چراغ و سپر متفاوت میتونه حس رانندگی متفاوت ایجاد کنه؟؟؟؟؟

        1. از نظر من همه موارد مثل کیفیت سواری ،متریال استفاده شده توی کابین ، آپشن ها و مشخصات فنی و … عوامل تاثیر گذار بر روی حس رانندگی هست. بله حرف شما تا حدودی درسته خیلی تغییرات گسترده ای رو از نظر فنی شاهد نیستیم اما تیبا با پراید کفیت سواری برابر دارن؟ یا 206 با 207 یک حسی رو به مخاطب القا میکنن ؟؟ اگر القا میکنن چرا کسی حاضره 70-60 میلیون بیشتر بپردازه تا 207 بخره. این جز واقعیاته هر چی خودرو طراحی به روزتر و اپشن های بیشتری داشته باشه شما حس بهتری نسبت بهش دارید حتما نباید شاهد تغییرات فنی باشن و در آخر گیربکس دنا نسبت به گیربکس سمند ارتقا یافته و از جعبه دنده MT5 با سینکرونایزرهای جدید استفاده میکنه که ارتقا یافته سری BE است در حالی که روی سمند جعبه دنده نسل اول BE قرار داره و …

  3. بسیار مقایسه جالبی بود.ممنون که وقت گزاشتید و این مقایسه دقیق رو انجام دادین.امیدوارم نگارنده از انتقادهای نا به جای برخی از دوستان دلسرد نشده باشن

  4. آخه چرا مردم رو گمراه میکنین…کاری به سایت ندارم که کاملا جانب دارانه نوشته ولی آقای گل محمدی چرا اطلاعات کاملی ندارین به خودت اجازه میدی نظر بدی…بنده خودم الان دنا دارم انواع ماشینا هم نشستم وتجربه دارم…بله درسته دنا از سمند واکثر ماشینای ایرانی بهتره ولی چطور میگین از آریزو سرتره!!! اینا واقعا قابل مقایسه نیستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا