مکمل بنزین
مشاوره خریدبررسی

نگاهی کوتاه به خودرو دامای X7

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و برسی فنی دامای X7 بپردازیم؛ خودرویی که با تبلیغات گسترده، رایان خودرو وارد بازار ایران شد اما خیلی زود به علت عدم واردات خودرو و ممنوع بودن آن با شکست مواجه شد و به تعداد خیلی محدود در بازار ایران عرضه شد. دامای رایان خودرو اروند قصد داشت با ارائه محصولات دامای به بازار کشورمان، دید دیگری از تولیدات چینی که نمایان گر کیفیت ساخت بالاست را به مشتریان بدهد و با توجه به مشخصات فنی، کیفیت و آپشنهایی که داشت قرار بود با خودروهای رده‌بالای موجود در ایران مثل خودروهای کره و ژاپنی رقابت کند اما این شرکت واردکننده علا رغم کیفیت بالا و خوش‌ساخت بودن خودرو دامای نتوانست آن‌جور که برنامه‌ریزی‌شده بود موفق شود؛ به‌هرحال در این مقاله قصد داریم به معرفی این خودرو بپردازیم.

معرفی خودرو

دامای (Domy) درواقع زیرمجموعه شرکت خودروسازی چینی زوتی (Zotye) است که این برند، تولید محصولات لوکس زوتی را بر عهده دارد و سعی می‌کند خودروهای با کیفیت و رده بالایی را تولید کند. قدمت این شرکت چینی هنوز 15 سال نشده اما در همین مدت‌زمان کم این برند 15 خودرو متنوع را تولید کرده است و تلاش می‌کند با هزینه‌های کمتری، بیشترین امکانات و بهترین کیفیت را برای مشتری فراهم نماید تا بتواند ابرقدرتی مانند خودروسازی‌های ژاپنی و کره‌ای شود.

لازم به ذکر است این شرکت، ازنظر کیفیت محصولات، در سطح اول خودروسازان چینی، ارزیابی می‌شود و با برندهای خارجی، ازجمله تویوتا و فیات، همکاری دارد.اما این کراس اوور چینی تقریباً بزرگ بانام دامای X7 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه خودرو چنگ دو چین رونمایی شد. این خودرو پرچم‌دار محصولات برند دامای محسوب می‌شود و گران‌ترین محصول این کمپانی تا اکنون نیز است.

طراحی ظاهری

در ابتدای این بخش باید بگوییم که این خودرو از کانسپت و خودروی فولکس‌واگن اطلس کراب به لو کپی کرده است و این کپی آن‌قدر کپی است که نمی‌شود به آن دیگر گفت با خودروی جدید روبه‌رو هستیم. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که شرکت زوتی برای محصول جدید خود از این کانسپت آلمانی الگو گرفته است اما این بهانه‌ای بیش نیست و اصلاً خط و خطوطی از الهام دیده نمی‌شود و قشنگ مهندسان دامای از این خودرو آلمانی کپی کرده‌اند؛ اما به‌هرحال با خودروی خاص و زیبایی مواجه هستیم و فرم کلی بدنه حلت کراس کوپه به خودرو گرفته است.

در نمای جلو با ظاهر خشنی رو به رو هستیم؛ چراغ جلو در ترکیب با خطوط کرمی جلو پنجره، حالتی اسپرت و خشن ایجاد کرده‌اند. در درون چراغ‌های این خودرو از هالوژن استفاده شده است که حس یک خودروی مدرن به بیننده را می‌دهند. در نمای کناری به علت داشتن رینگ 19 اینچی بزرگ و خطوط کرومی دور فریم پنجره و پایین درب‌ها حس لوکس و اسپرت بودن بیشتر به مخاطب القا می‌شود و ظاهر باابهتی را برای این خودرو ساخته است و در انتهای این بخش به نمای عقب خودرو می‌پردازیم جایی که بیشترین شباهت به خودرو فولکس‌واگن دیده می‌شود؛ در نمای عقب خودرو همچنان با طراحی باابهت و اسپرتی مواجه هستیم چراغ‌های عقب به‌صورت دو تیکه طراحی‌شده‌اند و خطوط کرمی کشیده در ترکیب با چراغ‌ها ظاهر بزرگ و کشیده‌ای را به نمای عقب این خودرو داده‌اند. در کل باید گفت این خودرو زیباست و نمره خوبی را در طراحی می‌گرد اما فراموش نشود که طراحی آن کپی است و محصول طراحی شرکت دامای نیست.

طراحی داخلی

در داخل کابین این خودرو نیز همچنان شاهد الگوبرداری و کپی کاری از  فولکس‌واگن اطلس هستیم که این حد از تشابه به‌شخصه برای من خنده‌دار است و کارشناسان خودرو که میگویند این خودرو تنها الهام گرفته است،احتمالاً می‌خواهند حقیقت را کتمان کنند؛ اما به‌هرحال هم چنان در بخش داخلی با طراحی خوبی روبه‌رو هستیم و در اولین نگاه شما یاد خودروهای رنجروور یا خودروهای آمریکایی میندازد علت آن‌هم جاگذاری دریچه‌های تهویه هوا بزرگ و کشیده در کناره صفحه‌نمایش است.

اما راجب کیفیت و متریال داخلی باید بگوییم که این خودرو بسیار خوش‌ساخت است و از متریال های خوب و باکیفیتی در داخل کابین این خودرو استفاده‌شده است که اصلاً حس سوار بودن بر یک خودرو چینی را به شما نمی‌دهد. اما جذاب ترین بخش طراحی داخلی اهرم تعویض دنده است که همانند خودروهای جگوار، لندروور و آئودی شکلی دایره‌ای دارد و هنگام روشن شدن خودرو، از محفظه خود خارج می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد. در میان کنسول نیز صفحه‌نمایش بزرگ رنگی باکیفیت گرافیکی بالا قرار دارد که در ترکیب با پنل لمسی تهویه هوا به خوبی ترکیب‌شده است. در مورد فضای داخل کابین باید بگوییم که  فضای کابین نیز مناسب بوده و سرنشینان عقب از فضای پای خوبی برخوردارند.

اما این خودرو در لیست آپشنهای خود سنگ تمام گذاشته است که این آپشن ها عبارت اند از:

  • صفحه نمایش 10 اینچی لمسی جلو
  • 8 بلندگو همراه با ساب ووفر
  • سیستم تشخیص صدا و دستیار صوتی
  • دوربین دنده عقب و 360 درجه
  • هشدار دهنده نقطه کور
  • ترمز پارک الکترونیکی
  • سقف پانوراما
  • 6 کسیه هوا در 10 نقطه

 

مشخصات فنی

در قلب تپنده دامای X7 موتور 2 لیتری توربو قرار دارد البته در بازارهای جهانی این خودرو با سه نوع موتور مختلف ارائه می‌شود که اولی حجم 1.5 لیتری دارد، دومی حجم  1.8 لیتری و دیگری دارای حجم 2 لیتر است که ما در ایران تنها نسخه 2 لیتری را در اختیارداریم که می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

این موتورها توسط شرکت جوینت ونچر میتسوبیشی شینجیانگ ساخته می‌شوند. اما این موتور 2 لیتری توربو،167 اسب بخار قدرت و 245 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند که نسبت به خودروهای امروزی توربو با این حجم، بازدهی پایینی دارد اما باید بگوییم که این موتور از پس وزن 1750 کیلوگرمی بدنه خودرو برمیاید و شتاب 9.5 ثانیه‌ای را برای این خودرو رقم میزند. در انتها نیز باید به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو اشاره‌کنیم که تمام قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

موتور دامای X7

نتیجه گیری

در انتهای این بررسی باید بگوییم که امروز دامای X7 قیمتی حدود 1.200 الی 1 میلیارد تومانی در بازار آزاد دارد که با توجه به قیمت این خودرو، خودروهای باکیفیت‌تر و با برند مطمئن تر زیادی در این بازه قیمتی وجود دارد همانند خودروهای خوش‌نام کره‌ای و ژاپنی.

بهتر است قبل از خرید خودرو دامای ایکس 7 نگاهی به رقیب‌های این خودرو بی اندازید. چون این خودرو با توجه به واردات محدودی که داشت وضعیت قطعات و خدمات پس از فروش نامشخصی دارد و ممکن است در آینده مالکان خود را به دردسر بیندازد.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا