مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی به چانگان EADO XT؛ نقشه چینی‌ها برای ایران!

چند روز پیش تصاویری منتشر شد، که نشان می‌داد شرکت سایپا، چند محصول چینی از کمپانی چانگان را برای بررسی‌های اولیه وارد کشور کرده و به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور، شاهد تولید و عرضه این محصولات در بازار ایران خواهیم بود. این خودروها؛ cs75 ، EADO XT و EADO EV نام دارند. خودروهایی در سگمنت‌های متفاوت و مختلفی که در صورت عرضه هر کدام از آنها در بازار ایران؛ احتمالا با استقبال خوب مشتریان ایرانی مواجه خواهند شد؛ خصوصا نسخه الکتریکی EADO، که به نظر گزینه مناسبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی و خطوط تاکسی‌رانی کشور است؛ اما ما در اینجا قصد داریم تا نگاهی به نسخه هاچ‌بک EADO یا EADO XT بی‌اندازیم و شرحی جزئی از امکانات و … آن را در اختیارتان قرار دهیم.

changan-eado-xt-067

چانگان EADO XT نسخه‌ای از سدان EADO بوده که برای ساخت آن از پلتفرم C کمپانی چانگان استفاده شده است. EADO XT در سال 2013 و در جریان نمایشگاه شانگهای رونمایی شد و در 28 آگوست همان سال به تولید انبوه رسید.

changan-eado-xt-068

نسخه هاچ‌بک EADO ابتدا با دو پیشرانه 1.6 و 1.5 لیتری معمولی عرضه شده و خیلی زود مدل‌هایی از نسخه هاچ‌بک EADO با پیشرانه 1.5 لیتری توربو نیز عرضه شد، تا چانگان از باقی رقبا عقب نمانده باشد. نسخه هاچ‌بک EADO در مدل‌های مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری، فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و تنها مدل 1.6 لیتری EADO هاچ‌بک است که در دو نوع اتوماتیک و دستی عرضه می‌شود. نسخه‌های اتوماتیک EADO هاچ‌بک، ازگیربکس 4 و 6 سرعته بهره می برند و نسخه دستی  آن نیز  از یک گیربکس 5 سرعته استفاده می‌کند.

changan-eado-xt-069

قدرتمند‌ترین نسخه EADO هاچبک، توانی معادل 168 اسب‌بخار دارد. مصرف سوخت در بین نسخه‌های مختلف EADO هاچبک متفاوت بوده و از 6 تا 8 لیتر، در هر 100 کیلومتر پیمایش متغیر است. ظرفیت باک این خودرو52 لیتر بوده و دارای استاندارد یورو 4 است.

changan-eado-xt-057

به طور کلی EADO هاچ‌بک، در 7 نسخه مختلف به لحاظ فنی و امکانات عرضه شده، که قیمت هر کدام از آنها متفاوت است. ارزان‌ترین EADO هاچ‌بک؛ نسخه 1.6 لیتری و مجهز به گیربکس دستی، با قیمت 78 هزار یوان بوده و گران قیمت‌ترین EADO هاچ‌بک نیز نسخه 1.5 لیتری توربو اتوماتیک، با قیمت 110 هزار یوان است.

changan-eado-xt-066

EADO هاچبک طول و عرضی معادل 4428 و 1815 میلی‌متر دارد. فاصله دو محور این خودرو 2660 میلی‌متر بوده و وزن خالص آن 1380 کیلوگرم است. با این حساب خودروی جدید و احتمالی سایپا در مقایسه با خودرویی در کلاس سدان؛ مانند جک J5 از عرض بیشتری برخوردار بوده و سرنشین فضای بیشتری در اختیار دارند!

changan-eado-xt-059

نسخه هاچ‌بک EADO از نظر امکانات در سطح خوبی قرار دارد. در بخش خارجی؛ این خودرو مجهز به چراغ مه‌شکن، برف پاکن شیشه عقب، اسپویلر، آینه‌های برقی تاشو و … است. در داخل خودرو امکاناتی نظیر؛ کامپیوتر سفری، 6 عدد بلندگو در مدل فول، سانروف، سیستم تهویه خودکار، صندلی‌های چرمی، فرمان با روکش چرم، صفحه نمایش لمسی به همراه سیستم ناوبری و … وجود دارند.

به لحاظ ایمنی این هاچ بک در نسخه فول مجهز به 6 عدد کیسه هوا است. همچنین امکاناتی نظیر دوربین عقب، سنسور پارک، سیستم  ضد سرقت، ABS + EBD، BA، TCS، ESP و … نیز در این خودرو وجود دارند.

در نهایت و همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم؛ باید گفت که EADO هاچ‌بک حقیقتا خودرو زیبا و مناسبی برای ایرانیان است؛ اما مسئله کیفیت و خدمات پس از فروش؛ نقطه ضعف اصلی محصولات چینی بوده و متاسفانه تولیدکنندگان و مونتاژ کاران ایرانی، توجه چندانی به این موضع نداشته و فقط به فکر فروش بهتر و بیشتر محصولاتشان هستند.

باید دید سایپا برای این محصولات جدید چه برنامهایی دارد؟!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. من امشب تو نمایشگاه برای اولین بار دیدمش تنها ماشینی که رازیم کرد این بود هم داشبورد قشنگی داره هم موتور پر قدرتی داره به نسبت این حجم

  2. از لحاظ بدنه ماشین زیبایی هست و از نظر موتوری هم روی کاغذ بسیار پر قدرت.اما داشبوردش کیفیت بسیار پایینی در حد تیبا داره.اینکه چند ستاره ایمنی داره و زیر بندیشم مثل بقیه ماشینای چینی به صدا نیفته تو آینده مشخص میشه.ولی چیزیو که من تو نمایشگاه دیدم خوشم اومد.

  3. باید قیمتش مناسب باشه تا مردم بتونن بخرن علل خصوص کارمندای دولت به نظر من بهترین قیمت برای این خودری چینی ۵۰میلیون خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا