مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی چری تیگو 7: مدرنیته!

در گذشته نه‌چندان دور، طیف وسیعی از خودروهای ارزان قیمت چینی در ایران عرضه می‌شد که نخستین دسته این‌خودروها را محصولات ام‌وی‌ام از مدیران خودرو تشکیل می‌دادند.

این خودروها از کمپانی چری چین بودند که در آن زمان به جایگاه فعلی دست پیدا نکرده بود. چری با یک استراتژی موفق توانسته، در هر سال پیشرفت چشمگیری داشته باشد. این خودروساز چینی، در سالهای اخیر، خلاقیت خود را چند برابر کرده و خودروهایی طراحی نموده که از لحاظ ظاهری حرف زیادی برای گفتن دارند و مانند گذشته دیگر نمی‌توان بر روی آنها برچسب کپی بودن را چسباند.

مدیران خودرو به‌عنوان نمایندگی رسمی چری در ایران، یکی دوسالی هست که محصولات گران قیمت‌تر چری را نیز به ایران می‌آورد. از جمله این محصولات می‌توان به آریزو ۵ و تیگو ۵ اشاره کرد که هم‌زمان با چین، تولید آن در ایران نیز آغاز شده و آمار فروش قابل قبولی نیز دارند.

showphoto.php

در نمایشگاهی که اخیرا در تهران برگزار شد، مدیران‌خودرو یک محصول جدید را در انتهای غرفه خود قرار داده بود. این محصول از لحاظ ظاهری بسیار جلب توجه می‌کرد و همه کسانی که وارد غرفه این شرکت می‌شدند، نسبت به محصول مذکور، حس خوبی داشتند و از چهره آن ابراز رضایت می‌کردند.

این خودرو همان چری تیگو ۷ بود که قرار است به‌زودی در ایران عرضه شود. این خودرو برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ با نام کانسپت TX معرفی شد و بعدها در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه پکن، نمونه تولیدی در معرض دید عموم قرار گرفت.

20161030142936_671

در ۲۴‌ام اکتبر سال ۲۰۱۶،  چری برای اولین‌بار در بین خودروسازهای آسیایی، آزمایش تست تصادف زنجیره‌ای را بر روی تیگو ۷ انجام داد که این عظمت چری را نشان می‌دهد. این آزمایش با حضور کارشناسان چینی و بین‌المللی و استفاده از ۲ دستگاه تیگو ۷ و یک کامیون، انجام شد که نتایج قابل قبولی هم داشت. چری با انجام این آزمایش نشان داد که هنوز به اهداف بزرگ خود نرسیده اما تمام تلاش خودش را می‌کند تا از لحاظ ایمنی در جهان به یکی از بهترین‌ها تبدیل شود.

chery-tiggo7-007

تیگو ۷ از لحاظ ظاهری یک محصول قوی و قابل قبول خواهد بود که به‌نوعی چری در آن سبک خود را شکسته و به یک طرح جدید دست پیدا کرده است. این خودرو با طراحی اسپرت و غیر رایج خود، نظر جوانان را جلب خواهد کرد.

در نمای جلویی چراغ‌هایی که از طراحی خاص بهره می‌برند با ابعاد مناسب، بسیار جلب توجه می‌کنند. جلوپنجره تیگو ۷، علاوه بر اینکه نشانه‌هایی از زبان طراحی چری دارد، کاملا جدید بوده و طراحی رو به داخل آن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما بهتر بود چری به ابعاد این بخش از خودرو توجه بیشتری می‌کرد.

چری مانند همیشه در تیگو ۷ نیز از خطوط کرومی‌رنگ بهره گرفته است. جای چراغ‌های LED روشنایی روز در زیر سپر تیگو ۷ حس می‌شود. در این بخش از خودرو هیجان خاصی در طراحی دیده می‌شود و یک دیزاین شلوغ و اسپرت را می‌توان حس کرد.

showphoto۲.php

نمای‌جانبی تیگو ۷ نیز مانند جلوی خودرو طراحی قوی و خوبی دارد. در نمای جانبی خبری از لاستیک‌های سایز کوچک نیست و انتخاب سایز لاستیک بهتر از سایر محصولات چینی بوده است.

ارتفاع خودرو نسبت به سطح زمین، خطوط بدنه و فرم اصلی، نمایی از یک خودروی اسپرت را به‌رخ می‌کشند. نمای جانبی تیگو ۷ از لحاظ قدرت طراحی و فرم بدنه در حد خودروهای کره‌ای بوده و چیزی از آن‌ها کم ندارد. البته ناگفته نماند که چری از این خودروها کپی‌برداری نکرده بلکه کیفیت طراحی خود را بالا برده است.

chery-tiggo-7-2017-040

اما بیشترین ضعف طراحی در بخش عقب تیگو ۷ دیده می‌شود. البته این ضعف به معنای عدم هماهنگی بوده و ضعف در اصول طراحی را شامل نمی‌شود.

بسیار خوب بود که چری به‌جای استفاده از چراغ های ساده و کشیده که شبیه به محصولات کیا است، از چراغ‌هایی استفاده می‌کرد که هماهنگ با طراحی دوتکه چراغ‌های جلو باشد تا چهره بخش عقب تکمیل می‌شد. در این بخش دیگر خبری از خلاقیت چری نیست و قوس‌های بدنه نیز بیش از حد به‌نظر می‌رسند.

chery-tiggo-7-2017-048

از لحاظ ابعادی، تیگو ۷ کمی کوچک‌تر از تیگو ۵ طراحی شده است. این خودرو، ۴۵۰۵ میلی‌متر طول، ۱۸۳۷ میلی‌متر عرض و 1670 میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله محوری آن نیز حدود 2670 میلیمتر است. مدل فول تیگو ۷ از لحاظ وزنی، یک خودروی ۱۴۴۰ کیلوگرمی است. ابعاد این خودرو اگرچه کوچک‌تر از چری تیگو ۷ بوده اما از لحاظ فضای داخلی تفاوت زیادی بین این دو دیده نمی‌شود.

chery-tiggo-7-2017-053

در داخل کابین تیگو ۷، خبری از قدرت طراحی در نمای داخلی تیگو ۵ نیست. طراحان نهایت تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا یک کابین ساده را پدید آورند. این سادگی را می‌توان از نوع طراحی کلیدهای تهویه هوا، دریچه‌های هوا و خلوتی داشبورد لمس کرد که تا حدی ناامید کننده است.

البته این کابین بخش‌های خوب هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صفحه‌نمایش ۹ اینچی در وسط داشبورد و کیلومتر شمار دیجیتالی با صفحه نمایش  ۴.۵ اینچی اشاره کرد. نوع متریال داخل کابین نیز مانند تیگو ۵ بوده و از مواد نسبتا ارزان قیمت بهره گرفته شده است. البته ناگفته نماند که سفارش تریم ۲ رنگ، باعث می‌شود این بخش خسته‌کنندگی کمتری داشته باشد.

chery-tiggo-7-2017-042

چری برای تیگو ۷ از ۲ پیشرانه استفاده کرده که یکی از آن‌ها مجهز به توربو بوده و دیگری حجم بیشتری دارد. پیشرانه نخست، یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۵۰ اسب‌بخار و یا همان 112 کیلووات قدرت را دارد.

حداکثر گشتاور این پیشرانه ۲۰۵ نیوتن‌متر خواهد بود. این پیشرانه به گیربکس‌های ۶ سرعته دستی و اتومات DCT متصل شده و مصرف سوخت آن در حالت دستی، ۶.۷ لیتر و حالت اتومات، ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

chery-tiggo-7-2017-043

اما پیشرانه دوم که در ایران عرضه خواهد شد، یک موتور ۲.۰ لیتری است. این پیشرانه که به‌نظر نمی‌رسد توانایی هیجان‌انگیزی داشته باشد، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

این موتور که مجهز به گیربکس ۷ سرعته اتومات بوده، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند. بدون شک این خودروی زیبا، از لحاظ فنی نسبت به خیلی از خودروهای موجود در ایران ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد. سیستم تعلیق چرخ‌های جلو از نوع مک‌فرسون و چرخ‌های عقب فنر پیچشی است که این نوع سیستم تعلیق، نتایج خوبی داشته و به‌نظر می‌رسد توانایی دفع ضربه مناسبی داشته باشد.

chery-tiggo-7-2017-055

از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این محصول می‌توان به آینه‌های برقی تاشونده، سانروف پانوراما، حالات مختلف رانندگی، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سیستم صوتی با پورت USB و 6 بلندگو، ایربگ‌های جلو و جانبی، دوربین دید 360 درجه، ABS+EBD, ESP, ASR, HHC, EBA, DTC و سیستم ضد سرقت اشاره کرد.

chery-tiggo-7-2017-038

تیگو ۷ به‌عنوان یک خودروی جدید و زیبا، ارزش خرید را دارد اما باید توجه کرد که این اتومبیل از یک پیشرانه با قدرت نه‌چندان مناسب بهره می‌برد که بیشتر در شهر پاسخگو خواهد بود.

به گفته مسئولان مدیران خودرو، تیگو ۷ قیمتی در حدود ۹۰ الی ۱۱۰ میلیون تومان خواهد داشت. اگر از کلاس بدنه چشم پوشی کنیم در این بازه قیمتی، تیگو ۷ رقبایی مانند جک اس۵ اتومات، سانگ‌یانگ تیوولی، رنو کپچر، بایدو اس۶ و… دارد.

بنابراین اگر مدیران خودرو در قیمت‌گذاری خود کمی عقب نشینی نکند، به‌نظر نمی‌رسد تیگو ۷ فروش خوبی داشته باشد مگر این که شرایط فروش اقساطی ویژه را مجدد به پله‌ای برای فروش بیشتر تبدیل کند. مانند شرایطی که برای تیگو ۵ اتخاذ کرد.

به گروه چری تیگو 7 ملحق شوید

Telegram-Group-TIGOU7

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا