مکمل بنزین
خبر

آشنایی با یک خودروی چینی؛ کوین X3

به دلیل تعداد بالای خودروسازان چینی، هر سال حجم بالایی از خودروهای جدید به دنیا معرفی می‌شوند که برخی از آنها ناشناخته باقی می‌مانند. با توجه به وضع نابسامان قیمت خودرو در کشور و بازگشت مجدد تحریم‌ها، بد نیست با محصولاتی که کمتر شناخته شده‌اند آشنا شویم تا اگر در آینده یکی از آنها وارد بازار شد، بدانیم که از چه برندی با چه مشخصاتی هستند. از آنجا که تولید برخی از خودروهای چینی نیز در کشور متوقف شده، باید منتظر برندهای گمنام چینی بود.

Cowin یک برند تحت مالکیت چری چین است که از سال ۲۰۱۶ مدل X3 را روانه بازار محلی کرده است. این خودرو به عنوان یک مدل کانسپت با نام Cowin i-CX در نمایش خودروی چنگدو در ماه اوت 2014 به نمایش گذاشته شد که در آن زمان توانست نگاه برخی را به سمت خود بکشاند. X3 بر اساس چری تیگو ۳ یا همان ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ تولید و با قیمتی در حدود 70.900 الی 97.900 یوآن در چین عرضه شده است. مدل مفهومی ایکس ۳ بسیار زیباتر از آن چیزی بود که بعدها بعنوان نمونه تولید به بازار عرضه شد اما تفاوت‌ها چندان زیاد نیز نبودند.

در قلب این خودرو یک موتور ۱.۶ لیتری با خروجی ۱۲۷ اسب‌بخار جای داده شده در حالی که گفته می‌شد موتور توربودار نیز برای آن در نظر گرفته شده اما تاکنون عرضه این خودرو با موتور جدید، محقق نشده است. گیربکس ۶ سرعته دستی و CVT نیرو را از موتور گرفته و به چرخ ها می‌رساند.از نکات ظاهری مثبت می‌توان به طراحی چراغ‌های جلو و عقب اشاره کرد و شکل ساده جلوپنجره را می‌توان یک ضعف این خودرو دانشت.

نمای داخلی نیز با دریچه‌های هوای دایره‌ای و صفحه نمایش بزرگ، از طراحی خوبی بهره می‌برد اما جنس متریال داخلی آن، آنچنان که باید، خوب نیست. ایکس ۳ به دلیل شباهت‌های فراوان با چری تیگو ۳، از نظر فنی بسیار نزدی به آن خودرو عمل می‌کند و می‌توان تقریبا این ۲ خودرو را یک محصول با چهره متفاوت دانست.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا