مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

آشنایی با خودروهای باکیفیت اما ناموفق بازار ایران

در تمام بازارهای خودرو جهان، یک سری از خودروها با بخت و اقبال خوبی روبه‌رو می‌شوند و به فروش و محبوبیت بسیار بالایی می‌رسند اما در طرف مقابل هستند خودروهایی که کیفیت شاید بسیار بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشند اما به علت سیاست‌های غلط خودروساز در زمان معرفی، قیمت تمام‌شده و یا حتی عدم عرضه منظم آن به بازار باعث شده فروش خوبی را تجربه نکنند.

در این مقاله قصد داریم به خودروهای ناموفق و شکست‌خورده در بازار ایران بپردازم و می‌خواهیم با بررسی بازار داخلی و کیفیت این خودروها ببینم آیا این خودروها با توجه به قیمت معمولاً کمی که نسبت به رقبای خود دارند آیا هنوز هم ارزش خرید دارند یا خیر با سایت چرخان همراه باشید.

1 -تویوتا سولارا

تویوتا کمری کوپه که در بازار ایران بانام تویوتا سولارا شناخته می‌شود یکی از خودروهای باکیفیت و خوبی است که به علت ورود محدود این خودرو به بازار ایران نتوانست به موفقیت و فروش بالایی برسد. شاید حتی خیلی از شماهایی که این مقاله را می‌خوانید ندانید ‌چنین محصولی از تویوتا در بازار خودرو کشور ما عرضه‌شده است.

اما این خودرو از یک پیشرانه 3.3 لیتری بهره می‌برد که می‌تواند 210 اسب بخار قدرت و 298 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که‌ای کاش این قدرت به چرخ‌های عقب می‌رسید و لذت رانندگی دو چندان می‌شد اما همین موتور و گیربکس می‌توانند شتاب 7 ثانیه‌ای را برای این خودرو به وجود آورند کنه عدد بسیار خوبی برای هم‌چین خودرو کوپه بزرگی محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد این خودرو بسیار کشیده و بزرگ طراحی‌شده است به همین علت فضای ردیف عقب علیرغم کوپه بودن، نسبتاً جادار و راحت است در همین‌جا هم باید بگویم که این خودرو سواری نرم و راحتی مثل سایر تویوتاهای دیگر دارد. در مورد کیفیت ادوات داخلی آن‌هم باید بگوییم به نسبت سن و سال این خودرو قابل‌قبول است.

اما شاید مهم‌ترین مشکل این خودرو کمیاب بودن قطعات ظاهری آن باشد و با یک تصادف کوچک شمارا به دردسر بی اندازد. در مورد قطعات فنی به علت مشترک بودن موتور و سایر قطعات فنی این خودرو با سایر خودروهای تویوتا خیلی مشکل خاصی را برای شما به وجود نمی‌آورد. در انتها باید گفت که شما می‌توانید این خودرو را در مدل‌های 2006 تا 2007 با بودجه 450 الی 500 میلیون تومان خریداری کنید.

2 -سوزوکی کیزاشی

یکی دیگر از خودروهای ناموفق بازار ایران‌خودرو سوزوکی کیزاشی است که در سال 90-91 توسط ایران‌خودرو در فاز اول به کشور وارد شد و قرار بود این خودرو در فازهای بعدی به صورت مونتاژ داخل، وارد بازار شود. اما با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در سال 1391 این خودرو هم به علت واردات محدود نتوانست به محبوبیت زیادی در ایران برسد. اما این خودرو سدان شهری ژاپنی در سال 2009 به بازارهای جهانی معرفی شد. کیزاشی با ظاهر اسپرت و قوای محرکه نسبتا قدرتمند، و نیز فضای داخلی مناسب و باکیفیت، یک سدان مناسب برای جوانان و حتی خانواده‌ها به شمار می‌رود.

سوزوکی کیزاشی ایران‌خودرو از یک موتور 2.4 لیتری با 185 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که تمام این قدرت به‌وسیله یک جعبه‌دنده CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو مشکل قطعات زیادی ندارد چون ایران‌خودرو تا حدودی این خودرو را پشتیبانی می‌کند اما ممکن است در شهرهای خارج از تهران این مشکل وجود داشته باشد. این خودرو در حال حاضر تنها به‌صورت دست‌دوم در بازار موجود است و در نمونه‌های سالم و کم کارکرد با مدل 2012، قیمتی برابر با 430 تا 450 میلیون تومان دارد.

3 -هیوندای i40

شاید باور آن سخت باشد که هیوندای خودرویی را به بازار ایران عرضه کند و این خودرو موفق نشود؛ اما باید بگوییم که هیوندای i40 یکی از خودروهای ناموفق بازار ایران است.

هیوندای i40 در حقیقت همان النترای کشیده شده است خودرویی که درواقع آمد تا فاصله بین دو محصول النترا و سوناتا را پر کند؛ موضوعی که شاید اصلاً نیازی به آن نبود. باید بگوییم که این خودرو در بازار ایران موفق نبود اما یکی از محصولات پرفروش هیوندای در بازار اروپا است و اگر یک دستگاه هیوندای i40 را با سوناتا یا النترا هم سن و سالش مقایسه کنیم، به‌سادگی متوجه کیفیت بالاتر ساخت i40 و فرسودگی کم‌تر آن درگذر زمان، نسبت به سوناتا و النترا می‌شویم که نشان از بالاتر بودن کیفیت این خودرو دارد.

اما هیوندای i40 در دو نوع سدان و استیشن واگن تولید می‌شود و هر دو مدل در ایران نیز توسط آسان موتور عرضه‌شده است که نسخه‌های سدان آن در بازار ایران نسبت به نسخه های استیشن واگن پرفروش‌تر هستند.

اما پیشرانه نصب‌شده بر روی هر دو مدل، موتور GDI با حجم 2 لیتر است که می‌تواند  177 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور تولید کند که گیربکس نصب‌شده بر روی هر دو مدل  یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است که باید گفت برای این خودرو کافی و مناسب است. اما شاید مهم‌ترین مشکل این خودرو کمیاب بودن قطعات ظاهری آن باشد و با یک تصادف کوچک شمارا به دردسر بی اندازد. در مورد قطعات فنی به علت مشترک بودن موتور و سایر قطعات فنی این خودرو با سایر خودروهای هیوندای و کیا خیلی مشکل خاصی را برای شما به وجود نمی‌آورد. در انتها باید گفت که شما می‌توانید این خودرو را در مدل‌های 2014 الی 2015 با بودجه 750 الی 800 میلیون تومان خریداری کنید.

4 -نیسان تیانا

یکی دیگر از خودروهای ناموفق اما با کیفیت بازار ایران نیسان تیانا است. نیسان تینا یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نخستین بار در سال 2003 معرفی شد و در حال حاضر در چهارمین نسل بر روی خط تولید قرار دارد. اما مدلی که از آن صحبت می‌کنیم، مربوط به نسل دومی است که در سال 2008 معرفی شد و پارس‌خودرو به‌عنوان نماینده نیسان، تصمیم به تولید آن در کشور گرفت.

پارس‌خودرو نیسان تینا را به‌عنوان جایگزین ماکسیما وارد بازار کرد که به علت محدود بودن فروش آن و تحریم شدن صنعت خودرو نتوانست خاطرات ماکسیما را زنده نگه دارد و به محبوبیت بالایی برسد.

اما موتور این خودرو 2.5 لیتر حجم دارد که می‌تواند 182 اسب بخار قدرت و 228 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت توسط یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. اما این گیربکس یک سری ضعف‌هایی مثل گاز هزر خوردن، خراب شدن و… را دارد و همچنین عملکردی کاملا خنثی از خود نشان داده و هیچ هیجانی به هنگام رانندگی از خود بروز نمی‌دهد.

اما قطعات فنی این خودرو به علت مونتاژ بودن و استفاده در ناوگان پلیس به‌وفور در بازار یافت می‌شود و قیمت‌های مناسبی هم دارند. در کل در این بازه قیمتی شما می‌توانید این خودرو را در مدل 90 الی 91 با کارکردهای 130 الی 150 هزار کیلومتر را خریداری کنید.

5-نیسان قشقایی

این خودرو یک کراس اوور کامپکت است که در سال 2006 معرفی شد و در حال حاضر در چهارمین نسل خود به تولید می‌رسد که نسل جدید این خودرو بسیار زیبا و محبوب است. اما نیسان قشقایی در سال 2009 توسط پارس خودرو در بازار کشورمان عرضه شد اما به دلیل استقبال بسیار ضعیف و عرضه محدود این خودرو به بازار نتوانست فروش خوبی را تجربه کند.

اما پیشرانه به کار رفته در نیسان قشقایی حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد که می‌تواند 140 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به هر چهار چرخ این خودرو انتقال پیدا می‌کند که به نسبت رقبای آن زمان این خودرو مثل کیا اسپرتیج و هیوندای توسان بسیار ضعیف تر بود.

در کل این خودرو سواری بسیار نرم، خوب و راحتی دارد و با توجه به استهلاک پایین این خودرو یکی از خودروهای مناسب برای خرید در رنج قیمتی 450 الی 480 میلیون تومان است. اما در هنگام خرید حواستان به قطعات این خودرو هم باشد که به سختی یافت میشوند و قیمت نسبتا بالایی هم دارند و ممکن است شما را به دردسر بیاندازد.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا