مکمل بنزین
یادداشتگوناگون

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا قیمت خودرو به‌طور عجیب‌وغریبی در حال افزایش است و هیچ مسئول و سازمانی جلوی این افزایش قیمت‌ها را نمی‌گیرد؟ این روزها حال بازار خودروی کشور ما که بسیار تأثیرگذار بر اقتصاد کشور نیز هم است خوب نیست و شرایط به‌صورت عجیب‌وغریبی به هم گره‌خورده‌اند که بسیار دردآور و گریه‌آور است. این‌که دیگر شاید خیلی‌ها نتوانند حتی سوار بر خودروهای تولید داخل کشور خودشان که دارای فناوری قدیمی 30 الی 40 سال پیش هستند شوند.

خودروهایی که قیمت اعلام‌شده برای آنها با توجه به میزان درآمدهای مردم در این شرایط بد اقتصادی بسیار زیاد است.

به هر حال با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل این افزایش قیمت‌ها بپردازیم:

1-واردات ممنوع

یکی از عواملی که باعث شده است قیمت خودرو به شکل عجیبی در ایران افزایش پیدا کند و حتی خودروهای قدیمی با چندین برابر قیمت و ارزش واقعی دلاری معامله شوند این است که واردات بسته است. بدیهی است با عدم عرضه خودرو به بازار تشنه این روزهای کشور، تقاضا از عرضه پیشی گرفته و همین موضوع باعث کمبود خودرو در کشور شده و نتیجه آن افزایش قیمت شدید خودرو در بازار است.

2-نوسان و رشد قیمت ارز و ایجاد تورم

دلیل دیگر، افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی است که همین موضوع باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود. نتیجه ایجاد تورم این است که تمام کالاهای حتی تولید ملی و داخلی هم با توجه به کاهش ارز پول ملی با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند چه برسد کالاهای وارداتی که هم افزایش قیمت ارز بر روی آن تأثیر می‌گذارد و هم اعمال مالیات و حق گمرکی و …

خرید دلار یا خرید خودرو

3-عرضه محدود محصولات جدید

یکی دیگر از عواملی که باعث شده است قیمت خودرو به شکل زیادی در ایران افزایش پیدا کند، عرضه و ورود محصولات جدید به بازار آشفته خودرو ایران است؛ خودروهایی که باعث می‌شوند در زمان ورود به بازار به علت محدود بودن عرضه آنها و در دسترس بودن یک عده خاص برچسب قیمت‌های نجومی به خود بگیرد و باعث افزایش قیمت کاذب همه خودروها در بازار شود که نمونه این مورد را در ماه پیش باعرضه پژو 207 پانوراما ودنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک دیدیم که چه بلایی سر بازار خودرو آوردند و باعث ایجاد تورم کاذب ابتدا در بازار خودرو و سپس بر روی تمام اقلام موردنیاز شدند.

4-زیاده خواهی دلالان

اما مهم‌ترین علت گرانی خودرو، سود نامتعارفی است که بین قیمت کارخانه و بازار خودرو وجود دارد. همین مسئله باعث می‌شود در این شرایط بد اقتصادی خیلی از مردم برای بهره گیری از سود بالا، اقدام به دلالی کنند. اما جالب است بدانید که دلالان عزیز دیگر به سود 10-20 میلیون راضی نیستند و توقع سودهای نامتعارف 100 و حتی 400 میلیونی برای بعضی از خودروهای تولید داخل دارند که متأسفانه همین موضوع باعث شده است قیمت امروز و واقعی خودرو در بازار و حتی کارخانه بیش از آن چیزی باشد که ارزش دارد.

5-خودروسازان بازیگر در نقش ناجی اما …

شاید براتان جالب باشد بدانید که چه طور ممکن است که وقتی قیمت خودروها و ارز در بازار رو به کاهش است خودروسازها در میان بحبوحه کاهش قیمت‌ها، شرایط فروش با افزایش قیمت سرسام‌آور را اعلام می‌کنند و مانع از ریزش قیمت خودروها در بازار آزاد می‌شوند؟

چه طور می‌شود درزمانی که باید بازار کنترل شود و جلوی افزایش قیمت محصولات گرفته شود؛ خودروسازها هیچ خودرو و شرایط فروش جدیدی را اعلام نمی‌کنند و زمانی که قیمت‌ها به‌طور عجیب و افسارگسیخته‌ای در بازار آزاد افزایش پیدا کرد با اعلام شرایط فروش جدید همراه با افزایش قیمت شدید مانع ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شوند؟

6-افزایش حقوق نیرو انسانی و گرانی تجهیزات

اما در انتهای موارد ذکرشده هم باید بگوییم که واقعاً بهای تمام‌شده اجناس نسبت به چند سال گذشته افزایش پیداکرده است؛ اگر قبلاً کارگری ماهانه 2.5 میلیون تومان درآمد داشت امروز درآمد وی به ماهانه 5 الی 6 میلیون تومان رسیده است که اگر تعداد زیاد نیروی انسانی که در خط تولید خودروسازان قرار دارند را در نظر بگیریم متوجه افزایش هزینه‌های شرکت‌ها در بخش تولید می‌شویم. دیگر عامل تجهیزات ‌های‌تک و ربات‌ها هستند که در خط تولید خودروسازان قرار داشته و عمده آنها وارداتی هستند که نرخ ارز به‌صورت مستقیم بر روی این‌ها اثر می‌گذارد.

نتیجه گیری

رشد قیمت خودرو در کنار افت توان خرید مردم، فاصله بالای بهای خودرو بین کارخانه و بازار، تأثیرپذیری از نرخ ارز، حذف قیمت‌ها از سایت‌های فروش و انحصاری بودن بازار خودرو از عوامل تأثیرگذار بر التهاب بازار خودرو است. در حال حاضر خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و به دلیل رشد سرسام‌آور قیمت‌ها، کمتر کسی حاضر می‌شود خودروی خود را بفروشد که همین موضوع هم بر روی قیمت خودروها در جهت افزایشی کمک می‌کند.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. بله دقیقا
      ایشااله که درست میشه اما نیاز به همت و فهم همه ما هم داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا