Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه موتور ME15 با TU3؛ کدام یک بهترین عملکرد را دارد؟

در این مقایسه قرار است دو پیشرانه TU3 و ME15 را ازنظر توان خروجی، استهلاک، عملکرد و هزینه‌های جاری با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین اگر سردرگم هستید که کدام‌یک از محصولات ایران‌خودرو و سایپا را انتخاب کنید و دوست دارید اطلاعات بیشتری از مشخصات فنی موتور TU3 ایران خودرو و موتور ME15 سایپا به‌دست بیاورید با ما همراه باشید تا به مقایسه این دو پیشرانه استراتژیک، مهم و البته قدیمی صنعت خودرو بپردازیم.

پیشرانه TU3

>> توان خروجی

TU3 به عنوان یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) در بسیاری از محصولات این شرکت ازجمله پژو 206 مورداستفاده قرارگرفته بود. ایران‌خودرو با مونتاژ پژو 206 در ایران با داخلی سازی سطح بالا توانست فناوری ساخت این موتور را کاملاً به‌دست آورد و بدون حضور شریک تجاری خود به تولید نمونه داخلی آن بپردازد؛ حتی نمونه ارتقا یافته این موتور که TU5 نام دارد در بین پیشرانه های موجود در صنعت ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. اما پیشرانه TU3 با 8 سوپاپ و حجم دقیق 1360 سی‌سی خود قادر به تولید 75 اسب بخار قدرت در دور موتور 5300 دور در دقیقه و 118 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 3400 دور در دقیقه است. این موتور فقط بر روی پژو 206 تیپ 2 قرارگرفته است اما با توجه به فروش بالای این خودرو این پیشرانه برای ایران خودرو بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید این پیشرانه قدرت اسب بخار بسیارکمی تولید می‌کند و اصلاً برای شتاب گیری مناسب نیست؛ اما این موتور به علت حداکثر گشتاوری که در دور موتور پایین تولید می‌کند، باعث شده کشش خوبی داشته باشد و از پس 206 به راحتی بربیاید. هرچند باز تاکید میشود اگر دنبال شتاب هستید این موتور شما را راضی نمیکند.

پیشرانه ME15

اما در طرف دیگر این مقایسه پیشرانه تقریبا تماماً ایرانی ME15 قرار دارد که با مشاوره مهندسین آلمانی شرکت FEV ارتقا یافته است. لازم به ذکر است که این موتور در واقع موتور پراید است که مقداری حجم و قدرت آن ارتقا پیدا کرده است. این پروژه از سال 1385 استارت طراحی آن زده شد و تا سال 1387 ادامه پیدا کرد که ماحصل این همکاری و تحقیقات پیشرانه 8 سوپاپ با حجم دقیق 1503 سی‌سی شد که توان تولید آن 87 اسب بخار قدرت در دور موتور 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 4000 دور در دقیقه است. این پیشرانه به چند زیرشاخه تبدیل شد و موتورهایی نظیر: ME15 توربو و ME15  شانزده سوپاپه از موتورهایی هستند که بیس این موتور را دارند.

اما این موتور بر روی محصولات تماما ایرانی ذیل استفاده شده است:

  • تیبا
  • تیبا 2
  • ساینا
  • کوییک

اما در بخش اول این بررسی که توان خروجی موتورها مدنظر است پیروزی قطعی با پیشرانه ایرانی ME15 است چون 12 اسب بخار و 10 نیوتن متر گشتاور بیشتر از موتور TU3 تولید می‌کند که خود در عملکرد و کشش ماشین تأثیر بسزایی دارد. اما این را هم فراموش نکنیم که موتور TU3 تمام قدرت و گشتاور خود را در دور موتور پایین‌تری تحویل می‌دهد که این نکته در کشش خودرو با دنده‌های سبک‌تر بسیار تأثیرگذار است.

>> استهلاک و عملکرد

خب به بخش مهم این مقایسه می‌رسیم جایی که یک پیشرانه ایرانیزه فرانسوی و یک پیشرانه تماماً ایرانی ME15 قرار دارد. پیشرانه ME15 به علت قدرت و کشش مناسب، استهلاک بسیارکم، شتاب نسبتا خوب، قدرت مناسب، آشنایی گسترده تعمیرکاران با تعمیرات این موتور، فراوانی و قیمت مناسب قطعات و … بسیار پرطرفدار است و از مزایای این موتور شمرده می‌شود اما این پیشرانه معایبی مثل: قدیمی بودن پیشرانه و عملکرد ناپایدار و ثابت را دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

اما پیشرانه TU3 دارای ویژگی‌هایی نظیر: مصرف سوخت مناسب، تحویل حداکثر توان و گشتاور در دورموتور پایین و صدای کم این پیشرانه است که باعث شده بسیاری ترغیب به خرید محصولات با این موتور شوند.

البته این پیشرانه معایبی هم دارد که عبارت‌اند از: هزینه نسبتاً بالای تعمیرات و نگه‌داری از موتور نسبت به ME15، کپ کردن موتور، کیفیت پائین دسته‌موتورها و قیمت بالای آن، قطعات فنی نسبتاً گران‌قیمت در مقایسه با ME15 و …

>> در انتها

در انتهای این مقاله باید بگوییم که در این بخش نمی‌توان گفت که کدام پیشرانه با قاطعیت پیروز این رقابت است چون هردوی این پیشرانه‌ها در یک سطح کیفیتی قرار دارند و انتخاب بین این دو پیشرانه بسیار به ملاک‌های شما در خرید بستگی دارد. اگر موتوری پیشرفته با مصرف سوخت پایین‌تر را می‌خواهید پیشرانه TU3 بهترین انتخاب برای شماست اما اگر قدرت و کشش موتور و کم بودن استهلاک برای شما مهم است بدون شک انتخاب شما ME15 خواهد بود.

10 دیدگاه
  1. جم می گوید

    قطعا موتور تیبا همان طور که توی این مقاله گفته شد بهتر از tu3 هست

    1. علی اکبر گل‌محمدی می گوید

      تا حدودی درسته

  2. میلاد می گوید

    Tu3 بهتره

    1. علی اکبر گل‌محمدی می گوید

      نظر من روی me15 هست به مراتب دردسر های کمتر،قطعات یدکی ارزون تر و قدرت بیشتری را دارد

  3. ناشناس می گوید

    The بازم به استهلاک ارزش بهتری داره تا اون بلاخره یک موتور بروز تر و اروپایی

  4. احمد می گوید

    فقط اسگولی مثل تو میتونه me15 رو انتخاب کنه

  5. عباس می گوید

    من واقعا اولین چیزی که از ماشین میخوام آرامش و صدای کم کابینه سرعت هم زیاد نمیرم تا حالا بیشتر از ۱۰۰ تا نرفتم و مصرف سوخت هم برام مهمه واسه همین tu3 رو انتخاب میکنم که صداش خیلی کمتر از me15 هست و مصرف سوختش هم صدی ۱.۵ تا ۲ لیتر کمتره مخصوصا توی جاده.

  6. امیرحسین می گوید

    موتور tu3 یه موتور کاملا اصولی هست

  7. محمد می گوید

    موتور m15 کم دردسر و کم استهلاکه . در خودروهای جدید با عایق بندی بهتر از سرو صدای زیاد خبری نیست

  8. ناشناس می گوید

    اگه موتور ام ۱۵ رو داخل ۲۰۶ بزاریم بهتر جواب میده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.