مکمل بنزین
گوناگونخبر

بولاید، هیولای جدید بوگاتی با مشخصاتی خیره‌کننده!

بوگاتی محصول جدید خود که بولاید (Bolide) نام دارد را معرفی کرده است. این یک هایپرکار افراطی و متمرکز بر پیست با نسبت قدرت به وزن بی‌سابقه تنها 0.67 کیلوگرم بر هر اسب بخار است. البته بولید حداقل در حال حاضر یک طرح آزمایشی و مطالعاتی است و بوگاتی آن‌را به‌عنوان تمرینی برای ساخت یک خودروی کاملاً سبک در اطراف پیشرانه نمادین 8 لیتری W16 خود طراحی کرده است. به گفتهٔ مدیرعامل بوگاتی «استفان وینکلمن»، بولاید صرفاً چهار چرخ، پیشرانه، گیربکس، غربیلک فرمان و تنها دو صندلی لوکس دارد.

بولاید که به‌عنوان حد نهایی عملکرد بوگاتی در نظر گرفته شده است، نیروگاه شانزده سیلندر شیرون را با حداقل بدنه و حداکثر داون‌فورس ترکیب کرده است. البته این پیشرانه در اینجا کاملاً اصلاح شده و حالا 1850 اسب بخار قدرت و 1850 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، وزن خودرو هم تنها 1240 کیلوگرم است که این موجب ارائهٔ عملکرد خارق‌العاده‌ای می‌شود که تقریباً برابر با عملکرد خودروهای فرمول یک است. برای اینکه بولاید تا این حد سبک شود، بوگاتی از پیچ‌ها و اتصالات تیتانیومی، ترمزهای سرامیکی و البته فیبر کربن فراوان در شاسی مونوکوک و سایر قسمت‌ها استفاده کرده است.

بولاید که به‌عنوان افراطی‌ترین، سریع‌ترین و سبک‌ترین کانسپت در تاریخ بوگاتی توصیف شده است، از لحاظ تئوری توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بسیار بالاتر از 500 کیلومتر بر ساعت را دارد. طبق شبیه‌سازی‌های بوگاتی، این هایپرکار ظرف 2.17 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت، در 4.36 ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت، در 7.37 ثانیه به سیصد کیلومتر بر ساعت، در 12.08 ثانیه به چهارصد کیلومتر بر ساعت و در 20.16 ثانیه به سرعت پانصد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. علاوه بر این، بولاید می‌تواند تا حداکثر 2.8 جی شتاب جانبی را تحمل کند. به گفتهٔ بوگاتی، این خودرو برای پیمودن یک دور پیست لمانز به تنها 3 دقیقه و 7 ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را ظرف 5 دقیقه و 23 ثانیه طی کند.

کمک‌حال بولاید در دست‌یابی به چنین تایم‌های فوق‌العاده‌ای در پیست‌ها، ورودی هوای روی سقف است که به بهبود عبور جریان هوا کمک شایانی می‌کند. وقتی خودرو با سرعت کم در حال حرکت است، سطح این ورودی هوا معمولی و ساده خواهد بود اما در سرعت‌های بالا، حباب‌هایی از آن بیرون میزند که درگ آئرودینامیکی دریچه را 10 درصد کاهش داده و موجب می‌شود نیروی بالابرندهٔ دماغهٔ خودرو 17 درصد کمتر شود. علاوه بر این، جریان هوا به سمت بال عقب هم بهینه شده و در سرعت 320 کیلومتر بر ساعت، داون‌فورس این بال 1800 کیلوگرم خواهد بود. در این سرعت این نیرو در بالا جلو نیز به 800 کیلوگرم می‌رسد.

هرچند بوگاتی هنوز تصمیم نگرفته که بولاید را تولید کند یا نه اما این هیولای پیست محور ممکن است فراتر از یک طرخ آزمایشی باشد زیرا بوگاتی آن‌را مطابق با الزامات ایمنی فیا ساخته و بسیار به خودروهای مسابقه‌ای استقامتی LMP1 شباهت دارد. همچنین به گفتهٔ رئیس بخش توسعهٔ فنی بوگاتی، بولاید پاسخ نهایی به این سؤال است که اگر بوگاتی یک هایپراسپرت متمرکز بر پیست با قوانین ایمنی فیا بسازد، نتیجه چه چیزی خواهد بود؟ پاسخ، کوچک‌ترین بدنهٔ ممکن برای یک خودروی عملکردی نفس‌گیر است که موجب می‌شود نیروگاه W16 واقعاً به چشم بیاید.

بنابراین، آیا این بدان معنا است بولاید در تعداد محدودی تولید خواهد شد؟ بوگاتی می‌گوید هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته اما با توجه به تلاش‌هایی که برای ساخت این پروتوتایپ صورت گرفته است، شانس زیادی برای تولید و تبدیل آن به مادر همهٔ هایپرکارهای مخصوص پیست وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا