مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلند الکتریکی بی‌ام‌و iX معرفی شد

بی‌ام‌و سرانجام از اولین شاسی‌بلند الکتریکی اختصاصی خود بنام iX پرده‌برداری کرده است. این خودرو با برخورداری از جدیدترین تکنولوژی‌ها در زمینه‌های قوای محرکه الکتریکی و رانندگی خودکار، به‌عنوان پرچم‌دار تکنولوژی بی‌ام‌و عمل خواهد کرد. به گفته سازندهٔ آلمانی، این شاسی‌بلند الکتریکی منظور ایجاد رفاه برای راننده و سرنشینان، از داخل به بیرون توسعه یافته است.

بااین‌حال، iX در بیرون هم تناسبات قدرتمند یک شاسی‌بلند بزرگ بی‌ام‌و را بازتعریف کرده است. این کراس‌اوور الکتریکی از لحاظ طول و عرض هم‌اندازه X5 است اما به لطف خط سقف شناور، ارتفاعی تقریباً برابر با X6 دارد. ویژگی‌های بیرونی برجستهٔ iX نیز شامل جلوپنجره کلیوی شکل بزرگ مسدود با دوربین، رادار و دیگر سنسورها، دستگیره‌های در بیرون‌آی، پنجره‌های جانبی بدون قاب و چراغ‌های عقب باریک افقی می‌شود.

iX از کابینی بسیار جادار با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و مواد باکیفیت برخوردار است که به گفته بی‌ام‌و حال و هوایی مشابه یک سالن استراحت دارد. طراحان برای داشبورد خودرو رویکرد بسیار ساده‌گرایانه‌ای را در پیش گرفته‌اند که مهم‌ترین ویژگی آن یک صفحه‌نمایش خمیده بزرگ برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی است. صندلی‌های جدید با پشت‌سری‌های یکپارچه، سقف شیشه‌ای پانورامای بسیار بزرگ و غربیلک فرمان شش‌ضلعی هم از دیگر ویژگی‌های برجستهٔ کابین iX هستند.

مهم‌ترین ویژگی iX اما مطمئناً قوای محرکهٔ تمام الکتریکی آن است که از نسل پنجم تکنولوژی eDrive بی‌ام‌و متشکل از دو موتور الکتریکی، باطری‌های ولتاژ بالا و تکنولوژی شارژر سریع استفاده می‌کند. دو موتور الکتریکی مذکور مجموعاً بیش از 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و به گفته بی‌ام‌و، خودرو را در کمتر از 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند.

انرژی موردنیاز این موتورها توسط باطری‌های 100 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل، طبق معیارهای WLTP امکان پیمودن بیش از 600 کیلومتر و طبق آزمایش‌های EPA بیش از 480 کیلومتر را فراهم می‌کنند. بی‌ام‌و در چرخه آزمایشی WLTP مصرف برق ترکیبی کمتر از 21 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر را هدف قرار داده است.

iX همچنین از تکنولوژی شارژ سریع جدید هم برخوردار است که امکان شارژ سریع تا 200 کیلووات را فراهم می‌کند. با این شارژرها از 10 تا 80 درصد از کل ظرفیت باطری‌ها در کمتر از 40 دقیقه شارژر می‌شود و با تنها 10 دقیقه شارژ نیز انرژی کافی برای پیمودن بیش از 120 کیلومتر فراهم می‌شود. با استفاده از شارژرهای جعبه دیواری 11 کیلوواتی هم شارژ از صفر تا صد درصد باطری‌ها در کمتر از 11 ساعت صورت می‌گیرد.

در iX همچنین تکنولوژی‌های جدیدی هم معرفی شده که پیشرفت چشمگیری را در زمینه رانندگی خودکار و خدمات دیجیتال فراهم می‌سازد. به‌عنوان‌مثال، بخش محاسباتی iX می‌تواند 20 برابر حجم داده بیشتری را نسبت به مدل‌های قبلی پردازش کند و درنتیجه خودرو خواهد توانست داده‌های سنسورهای خود را دو برابر بیشتر از حد معمول پردازش کند. این ماشین همچنین از قابلیت 5G هم برخوردار است که موجب بهبود عملکرد سیستم‌های رانندگی و پارک خودکار می‌شود.

بی‌ام‌و از نیمه دوم سال 2021 تولید iX را در کارخانه خود در آلمان آغاز می‌کند و انتظار می‌رود عرضه آن در بازارهایی مثل ایالات‌متحده از اوایل سال 2022 صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا