مکمل بنزین
گوناگون

با نسل جدید ساندرو و L90 اروپا آشنا شوید!

داچیا لوگان برای اولین بار به‌عنوان خودرویی اقتصادی و ارزان‌قیمت در سال 2004 به بازار عرضه شد و به لطف قیمت و کیفیت مناسب، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. پای این خودرو در سال 1386 به بازار کشورمان هم باز شد و در اینجا هم روزهای خوبی را سپری کرد. حال در زمانی که سایپا سرگرم بومی‌سازی نسل اول لوگان است، داچیا نسل سوم این خودرو را همراه با نسخه هاچ‌بک آن یعنی ساندرو معرفی کرده تا با پلت‌فرم کاملاً جدید، طراحی مدرن، پیشرانه‌ها و گیربکس‌های جدید، تجهیزات بیشتر و افزایش ایمنی بتواند موفقیت‌های دو نسل قبلی را ادامه دهد. این خودروها به معنای واقعی کلمه کاملاً جدید هستند زیرا نه‌تنها پلت‌فرم آن‌ها تغییر کرده بلکه با برخورداری از طراحی کاملاً مدرن، از حال و هوای خسته‌کننده و ارزان‌قیمت نسل‌های قبلی فاصله گرفته‌اند.

بیرون، آشتی با زیبایی

هاچ‌بک ساندرو که محبوب‌ترین محصول داچیا در کلاس B اروپا محسوب می‌شود، حالا در نسل جدید به لطف طراحی جدید دماغه، کاهش 10 میلی‌متری خط سقف و همین‌طور شانه‌ها و گلگیرهای برجسته‌تر، پویاتر از قبل به نظر می‌رسد. نسخه کراس این خودرو یعنی استپ‌وی نیز با 41 میلی‌متر ارتفاع بیشتر از سطح زمین، ریل‌های سقفی ماژولار که می‌تواند به باربند تبدیل شود، روکش‌های پلاستیکی مشکی‌رنگ روی بدنه و محافظ‌های فلزی در زیر سپرهای جلو و عقب، بیشتر از گذشته به کراس‌اوورها شبیه شده است تا بهتر بتواند به تقاضای روزافزون برای این خودروهای بلندقامت پاسخ دهد. در مورد سدان لوگان هم هرچند اوورهنگ عقب آن کاهش یافته اما به لطف فاصله محوری بیشتر نسبت به نسل قبلی، طول کلی آن 36 میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. لوگان در اکثر ویژگی‌های طراحی مثل گرافیک Y شکل LED در چراغ‌های جلو و عقب با ساندرو اشتراک دارد.

داخل، مدرن و مجهز

داخل این خودروها نیز کاملاً مدرن‌تر از قبل شده و تکنولوژی‌های بیشتری دارد. در اینجا داچیا با داشبورد ارگونومیک‌تر با متریال باکیفت‌تر، طراحی جدید صندلی‌ها با تنظیمات مختلف و…، تغییرات قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبلی ایجاد کرده است. برای تیپ‌های پایینی لوگان و ساندرو یک سیستم چندرسانه‌ای با نام «مدیا کنترل» در نظر گرفته شده که از گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند درحالی‌که تیپ‌های گران‌تر به یک صفحه‌نمایش لمسی هشت اینچی تبلت مانند مجهز هستند. این نمایشگر، سیستم اطلاعات-سرگرمی جدیدی بنام «مدیا دیسپلی» را ارائه می‌کند که از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، امکان سفارش سیستم پیشرفته‌تر با ناوبری و اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هم وجود دارد. همچنین بسته به نوع سیستم اطلاعات-سرگرمی، خودروها به دو، چهار یا شش بلندگو برای سیستم صوتی مجهز خواهند بود.

علیرغم اینکه ابعاد بیرونی نسل جدید لوگان و ساندرو تغییرات چندانی نسبت به قبل نداشته اما فضای داخلی و حجم صندوق بار آن‌ها بهبود قابل‌توجهی پیدا کرده است. به‌عنوان مثال، حجم صندوق بار با افزایشی 18 لیتری به 528 لیتر در لوگان و 328 لیتر در ساندرو رسیده است. علاوه بر این، به‌منظور دسترسی راحت‌تر به صندوق بار، ارتفاع لبه پایینی صندوق 19 میلی‌متر کمتر شده است. همچنین برای صندوق بار لوگان جدید چهار پانل قابل جابجایی طراحی شده که می‌تواند فضای صندوق را به چهار قسمت مجزا با اندازه‌های مختلف تقسیم کند. امکان خواباندن صندلی‌های عقب نیز در همه مدل‌ها وجود دارد و در کابین خودروها هم مجموعاً 21 لیتر فضای مختلف برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به فضای بزرگی در زیرآرنجی مرکزی جلو، جیب درها و پشت صندلی‌های جلو اشاره کرد.

در نسل جدید لوگان و ساندرو بسته به تیپ، تجهیزاتی مثل نگه‌دارنده گوشی هوشمند، نمایشگر دیجیتالی میان صفحه آمپر، فعال‌سازی اتوماتیک چراغ‌های جلو، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک جدید با نمایشگر دیجیتالی، ترمزدستی الکتریکی، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، برف‌پاک‌کن‌های جلوی اتوماتیک، بلوتوث، پورت USB و… ارائه می‌شود.

زیر کاپوت، حذف گزینه دیزلی

از لیست پیشرانه‌های لوگان و ساندرو موتورهای دیزلی حذف شده و نسل جدید این خودروها صرفاً با دو پیشرانه بنزینی سه سیلندر به همراه یک نمونه دوگانه‌سوز LPG عرضه خواهد شد. موتور پایه یک واحد 1 لیتری تنفس طبیعی با 65 اسب بخار قدرت است که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی منتقل می‌شود. این موتور فقط در لوگان و ساندرو ارائه می‌شود و امکان انتخاب آن برای استپ‌وی وجود نخواهد داشت. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند می‌توانند موتور 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ را انتخاب کنند که 90 اسب بخار قدرت دارد. برای انتقال نیروی این موتور هم دو گیربکس مختلف شامل شش سرعته دستی و CVT در نظر گرفته شده است.

پیشرانه دوگانه‌سوز هم از نوع 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که با 100 اسب بخار قدرت، از همه قوی‌تر است و می‌تواند با بنزین یا گاز مایع (LPG) کار کند. در این نسخه بجای چرخ زاپاس یک مخزن 50 لیتری گاز مایع تعبیه شده که در کنار باک بنزین 50 لیتری، امکان پیمودن بیش از 1300 کیلومتر را با هر بار سوخت‌گیری برای خودروها فراهم می‌کند. نسخه LPG همچنین پاک‌تر هم هست و به‌طور متوسط 11 درصد دی‌اکسید کربنی کمتری نسبت به نسخه‌های بنزینی تولید می‌کند. در همین حال، به لطف تجهیز هر سه موتور به سیستم توقف/حرکت و همین‌طور گیربکس جدید CVT، مصرف سوخت لوگان و ساندروی جدید کاهش یافته است. به گفته داچیا، این گیربکس CVT از نمونه AMT قدیمی بهتر است و تعویض دنده‌های نرم‌تر و شتاب بهتری را به همراه دارد.

نسل جدید لوگان و ساندرو روی پلت‌فرم کاملاً جدید CMF ساخته شده‌اند که همان پلت‌فرم مورداستفاده در جدیدترین نسخه رنو کلیو است. گفته شده این پلت‌فرم قوی‌تر و مستحکم‌تر بوده و با قابلیت تجهیز به سیستم‌های کمک‌راننده جدیدی مثل ترمز اضطراری و فرمان برقی، ایمنی فعال و غیرفعال خودروها را افزایش می‌دهد. سیستم‌های کمک‌راننده قابل سفارش برای این دو خودرو نیز شامل ترمز اضطراری، هشدار نقاط کور، دستیار پارک و دستیار شروع حرکت در سراشیبی‌ها می‌شود. فروش نسل جدید داچیا لوگان، ساندرو و استپ‌وی طی ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا