مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

تجربه رانندگی با تیگو 8، پرچم‌دار چری در بازار ایران

چری در نمایشگاه خودروی پکن 2018 از بزرگ‌ترین کراس‌اوور خود با نام تیگو 8 پرده‌برداری کرد. این خودرو از اواسط همان سال به بازار چین عرضه شد و به لطف طراحی زیبا و تجهیزات فراوان، به فروش خوبی دست پیدا کرد به‌گونه‌ای که در سال 2019 بیش از 116 هزار دستگاه از آن در چین به فروش رسید. چند وقتی است که زمزمه‌های عرضهٔ تیگو 8 در کشورمان هم توسط مدیران خودرو به گوش می‌رسد و به همین دلیل تجربه رانندگی با آن‌را به رشته تحریر درآورده‌ایم تا خریداران احتمالی بیشتر با این مهمان تازه‌وارد بازار خودروی کشور آشنا شوند.

تیگو 8 در بازار چین با دو پیشران 1.5 لیتری و 1.6 لیتری توربو به همراه گیربکس‌های شش سرعت دستی و هفت سرعت دوکلاچه عرضه می‌شود اما چری برای بازار خاورمیانه و ازجمله ایران، یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو را در نظر گرفته که 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل می‌شود. نمونه مورد این آزمایش اما به همان پیشرانه 1.6 لیتری بازار چین مجهز است و آنچه در ادامه می‌خوانید، تجربه رانندگی با تیگو 8 با موتور 1.6 لیتری و گیربکس دوکلاچه است.

ظاهر و داخل تیگو 8 بسیار نفیس است و نظر خریداران را جلب می‌کند اما تجربه رانندگی با این کراس‌اوور چینی چگونه است؟ آیا موتور 1.6 لیتری توربو و گیربکس هفت سرعته باهم هماهنگی دارند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، پشت فرمان تیگو 8 می‌نشینیم. پیشرانه 1600 سی‌سی این خودرو 195 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد که از نمونه 2 لیتری بازار ایران بیشتر است؛ بنابراین از لحاظ اعداد و ارقام، این موتور خوب به نظر می‌رسد زیرا حتی از پیشرانه 1.8 لیتری فولکس‌واگن هم قدرت بیشتری دارد اما در تجربه واقعی، هرچند موتور 1.6 لیتری چری از قدرت و گشتاور بالایی برخوردار است اما هرگز به‌خوبی پیشرانه فولکس‌واگن نیست زیرا حداکثر گشتاور خود را در دور 2 هزار rpm ارائه می‌کند که برای رانندگی‌های روزمره چندان مناسب نیست.

علاوه بر این، گیربکس دوکلاچه هم عملکرد نه‌چندان خوب موتور را تشدید می‌کند زیرا در آغاز حرکت، به‌آرامی واکنش نشان می‌دهد و وقتی پدال گاز فشرده می‌شود، خودرو بلافاصله به جلو حرکت نخواهد کرد و به کمی صبر نیاز دارد. سرعت معکوس دادن گیربکس نیز در هنگام شتاب گیری کُند است و برای تعویض دنده‌ها به نیم ثانیه زمان احتیاج دارد. به همین دلیل، تجربه شتاب گیری با تیگو 8 با این پیشرانه و گیربکس مناسب نیست. پاسخ گیربکس حتی در رانندگی آرام هم کمی کُند است اما دنده‌ها را به نرمی عوض می‌کند.

تنظیم سیستم تعلیق تیگو 8 هم بسیار بد است زیرا هر دست‌انداز کوچکی از طریق شاسی به کابین منتقل می‌شود. این موضوع در هنگام عبور از روی سرعت‌گیرها و چاله‌ها تشدید می‌شود و شاسی خودرو نیز سست احساس می‌شود. علاوه بر این، عایق‌بندی کابین هم هرگز خوب نیست و صدای تایرها، صدای باد و صدای موتور همگی به داخل کابین وارد می‌شوند. هندلینگ و فرمان تیگو 8 نیز تقریباً هیچ احساسی ندارد و فرمان فاقد بازخورد مناسب است. از سوی دیگر اما چراغ‌های جلوی LED این کراس‌اوور چری عملکرد خوبی دارند و مسیر را به‌طور مناسب روشن می‌کنند.

به‌عنوان نتیجه‌گیری باید گفت تجربه رانندگی تیگو 8 کاملاً با ظاهر و داخل جذاب آن متفاوت است. در این ماشین، قدرت خروجی موتور، تنظیم گیربکس، عملکرد شاسی و هندلینگ همگی باید بهبود پیدا کنند. در یک خودروی مدرن، قدرت کافی، تعویض دنده‌های روان و رانندگی راحت اساسی‌ترین مؤلفه‌ها هستند اما واقعاً حیف که تیگو 8 متأسفانه فقط چهره بسیار زیبایی دارد. البته تجربه رانندگی در بسیاری از برندهای چینی هنوز هم یک نقطه‌ضعف بزرگ است و هرچند چری سال‌ها است که در این زمینه تمرین و تلاش کرده اما هنوز هم کاستی‌هایی وجود دارد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. شما کجا پشت رول ش نشستی ؟ ممنون میشم جواب دهید .
    پدر کشتگی هم حدی داره ….

  2. نمیخوام از چری حمایت کنم، ولی تعمد در این نوشتار در جهت تخریب این ماشین بیداد میکنه بخصوص اونجایی که بعد از کلی بدگویی از عملکرد موتور و گیربکس و سیستم تعلیق و فرمان و … میگه” ولی چراغ های جلو LED عملکرد خوبی دارند و مسیر را بطور مناسب روشن میکنند” !!!

  3. خودرو های ساخت چین واقعا با خودروهای کشورهای پیشرفته فاصله دارند فقط ظاهر که مهم نیس

  4. دربرابر کره ای ها و ژاپنی ها چینی ها چیزی برای ارائه ندارند

  5. منبع ی که معرفی کردید اصلا معتبر نیست و هیچ جایگاه حرفه ای ندارد . مطلب ندارین خواستین کپی کنید من منابع معتبر خد متتان معرفی می کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا