مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

با امکانات و تصاویر جدید نسخه دنده دستی خودرو ایکو تارا آشنا شوید

صبح امروز بود که خبری مبنی بر حضور وزیر صمت در گروه صنعتی ایران خودرو منتشر شد. وی در ابتدا با حضور در خط تولید شرکت ایران خودرو، بازدیدی را انجام داده و سپس به بخش تحقیق توسعه این شرکت رفت. اما در حاشیه بازدید ایشان از بخش تحقیق و توسعه شرکت ایران خودرو، در ابتدا از نام رسمی خودرو تارا رونمایی کرد.

اکنون تصاویری از نمونه نهایی خودرو تارا در نسخه گیربکس دستی در فضای مجازی منتشر شده است، که قصد داریم تا باتوجه به این تصاویر، امکانات و ویژگی این خودرو را بیان کنیم.

اما قبل از معرفی جامع، بهتر است بدانید که خودرو ایکو تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو – سیتروئن (PSA)، طراحی شده و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو 301 است.

براساس اطلاعات اعلام شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو، خودرو تارا در ابتدا با پیشرانه TU5 پلاس عرضه شود. این پیشرانه که 1.6 لیتری تنفس طبیعی است، توانایی تولید 110 اسب بخار، قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر، گشتاور را دارد. این پیشرانه با استاندارد یورو ۵ همراه بوده و در حال حاضر تولید داخلی این قوای محرکه در کشور آغاز شده است. پیش از این اعلام شده بود که خودرو تارا در نسخه دنده دستی با گیربکس ۵ سرعته عرضه خواهد شد. اما با تولید نسخه 6 سرعته دستی خودرو راناپلاس، احتمال دارد که گیربکس خودرو تارا در نسخه تجاری و نهایی نیز، 6 سرعته دستی خواهد بود. اما در نسخه اتوماتیک تارا، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به کار گرفته خواهد شد. البته قرار است تا در آینده نزدیک، نمونه گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز با موتور TC7 پلاس تولید و به مشتریان عرضه شود.

باتوجه به تصاویر منتشر شده، میتوان فهمید که حداقل در این نسخه از تارا، سامانه کنترل پایداری، کروزکنترل، لیمیتدکنترل، مانیتور لمسی و تهویه اتومات نصب شده است. تریم صندلی نیز چرمی است. اما احتمال دارد تا در نسخه تولیدی، برخی از امکانات ذکر شده نیز حذف شود.

اما جدای از این مسائل، شرکت ایران خودرو امکانات خودرو تارا در نسخه گیربکس دستی را در کاتالوگش به شرح ذیل اعلام کرده است:
• رینگ 15 اینچی فولادی
• سامانه ترمز ABS، EBD و BA
• سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی ESC
• فرمان کمکی برقی
• تهویه مطبوع الکتریکی دستی
• سنسور باد لاستیک،
• دو ایربگ ایمنی
• کروز کنترل
• نمایشگر ۷ اینچی مجهز به نویگیشن
• دوربین دید عقب
• سنسور نور و باران
• دارای سامانه TPMS
• و…

البته بهتر است بدانید که امکانات اعلام شده در کاتالوگ این خودرو، باتوجه به بیان برخی منابع، گویا شرکت ایران خودرو پایه امکانات را در نظر گرفته تا درصورت تامین قطعات، امکانات بیشتری را بر روی تارا چه در نسخه دستی و چه در نسخه اتوماتیک نصب شود.

اگر بخواهیم درباره طراحی تارا صحبت کنیم، شاید از نظر برخی، جزئیات دیزاین، حتی کمتر از دناپلاس صورت گرفته است. با این حال، برخی افراد اعتقاد دارند که دناپلاس زیباتر بوده و شرکت ایران خودرو برای اعمال هزینه کمتر در طراحی تارا، صرفا با تغییرات اندک نسبت به پژو 301 ساخته است. البته بهتر است بدانید که ایران خودرو علاوه بر تغییر طراحی مجموعه سپر و چراغ عقب و جلو، خط طراحی درها را نیز تغییر داده است.اما به قسمت عقب خودرو رسیده و با مشاهده چراغ های عقب تارا، میتوان فهمید که چراغ اصلی عقب تارا، بسیار کلفت بوده و تنها هنگام خاموشی است که زیبا به نظر خواهد رسیده و در زمان روشنایی، باتوجه به تکه مثلث – مثلث بودن المان چراغ اصلی، اصلا زیبا نخواهد بود و ذوق هربیننده را خواهد زد.

حال باید صبر کرد و دید که در نمونه تولیدی انبوه تارا، چه امکاناتی به نسخه دنده دستی، افزوده و یا حتی برداشته شود. در آن صورت میتوان فهمید که چگونه تارا با شاهین سایپا به رقابت پرداخته و کدام ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام، با دیدن چراغهای عقب ، حس یک خودروی سدان بزرگ و لوکس به آدم دست میده ، اصلا به این خودرو با این اندازه بدنه و طراحی نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا