مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌هابررسی

مقایسه هایما S5 با فردا SX5؛ کدام‌یک ارزش خرید دارد؟

وقتی صحبت از خرید خودرو می‌کنیم آن‌هم در این زمان، یقینا اولین چیزی که ذهن ما را مشغول به خود می‌کند، این است که آیا این خودرو در این رنج قیمتی کنونی ارزش خرید دارد؟ به‌هرحال، چند گزینه نقش پر رنگ‌تری در ذهن خریدار پیدا می‌کنند که درنهایت یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود و به‌عنوان خودروی موردنظر خریداری می‌شود. گاهی این گزینه‌ها ازلحاظ قیمتی باهم شباهت‌هایی دارند و گاهی از لحاظ فنی با یکدیگر رقابت می‌کنند. اینجاست که اهمیت مقایسه بین گزینه‌های موردنظر نمایان می‌شود.

در مقایسه امروز با خودروی جدید و تازه‌وارد در کشورمان طرف هستیم که قصد داریم با بررسی و مقایسه آن با رقیب هم‌وطنش یعنی هایما S5 توربو ببینیم کدام‌یک از این دو کراس اوور شهری موردبررسی‌مان یعنی هایما S5 و فردا SX5 ارزش خرید بالاتری نسبت به یکدیگر دارند.

اما قبل از شروع بررسی این دو خودرو باید بگوییم که فردا SX5، خودرویی ایرانی نیست و در واقع چینی است که در کارخانه دانگ فنگ تولید می‌شود و فقط خودروسازی فردا مونتاژ آن را در ایران برعهده دارد، با ما همراه باشید.

>> چالش اول طراحی ظاهری

بررسی و مقایسه هایما S5 با فردا SX5 را از طراحی ظاهری آغاز می‌کنیم. در همین ابتدای کار باید بگویم هر دو خودرو طراحی قابل قبولی دارند و حداقل برای بازار محدود ما جزو گزینه‌های نسبتا خوش‌قیافه به‌حساب می‌آیند. در نمای جلو دو خودرو با الگوهای طراحی تقریبا مشابه روبه‌رو هستیم؛ جلوپنجره و آرم بزرگ هر دو کمپانی بیشترین خودنمایی را در این بخش‌ دارند. هایما S5 از لحاظ طراحی خارجی، ظاهری عضلانی و خشن‌تر را نسبت به فردا SX5 داراست و خودروی فردا بیشتر ظاهری کلاسیک اما دوست داشتنی دارد.

اما در نمای جانبی فردا SX5 همانند نمای جلویش، آرام و متین به‌نظر می‌رسد. در نمای ظاهری خطوط بدنه و استایل کلی آن بسیار شبیه به خودروی تیگوان است و حالت کیوبیک دارد که یک مقدار در ترکیب با نمای عقب خودرو ناهمگون از آب درآمده است اما اوضاع در آن‌طرف زمین فرق می‌کند؛ هایما S5 از طراحی پخته، اسپرت‌ و متناسب‌تری بهره می‌برد. خطوط بر روی بدنه در هماهنگی با خطوط روی کاپوت و گلگیر جلو است و ظاهری خشن و تیزی را به این خودرو داده‌اند که در مقایسه با فردا SX5 طراحی بهتر و یک دستی را شاهد هستیم.

اما به بخش انتهایی و عقب این دو خودرو برسیم، جایی که هر دو خودرو ضعف‌هایی دارند اما بازهم این هایما است که نمره قبولی را می‌گیرد. در بخش عقب هایما تلاش کرده تا به‌مانند قسمت جلو، با استفاده از چراغ‌ها و پنجره بزرگ، خودرو بزرگ‌تر از آن چیزی که هست، نشان داده شود. اما در فردا به علت طراحی بدفرم و کوبیک بدنه، با چراغ‌هایی با طراحی و گرافیک بد و البته نسبتا کوچک روبه‌رو هستیم که به کم‌عرض شدن خودرو کمک کرده است. در انتهای این بخش باید بگویم که هایما به علت داشتن ظاهر متناسب، پویا و خوش‌ترکیب، نتیجه را به نفع خود در این قسمت تمام می‌کند اما محصول فردا هم چهره متناسب و قابل قبولی در بازار محدود کشورمان دارد.

>> بخش دوم طراحی داخلی

خب به مرحله دوم چالش یعنی طراحی فضای داخل کابین رسیدیم. از نظر طراحی داخل کابین، می‌توان هر دو خودروی فردا SX5 و هایما S5 را در یک سطح ارزیابی کرد و نمره قبولی را به هر دوی این محصولات داد. البته طراحی متفاوت کابین هر دو بحثی سلیقه‌ای بوده و ممکن است افراد مختلف نظرات گوناگونی در مورد آن داشته باشند. به نظر من از نظر طراحی کابین و مخصوصا داشبورد، فردا SX5 در مقایسه با هایما S5 مدرن‌تر طراحی ‌شده است و البته فراموش نشود که کیفیت متریال استفاده‌شده در درون کابین هایما به نسبت فردا، مقداری بهتر است و حس خوشایندتری را به سرنشینان خود القا می‌کند. جا دارد بگویم که داشبورد هر دو خودروها از جنس پلاستیک خشک هستند.

اما اگر بخواهیم کابین این دو خودرو را ازلحاظ جاداری با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که فردا SX5 به علت داشتن ارتفاع سر بیشتر و کمی طول بهتر نسبت به هایما، جای پا و سر مناسب‌تری دارد اما به این معنا نیست که هایما فضای خوبی ندارد و مناسب خانواده‌های ایرانی نیست. در مورد میزان آپشن‌های این دو خودرو باید بگویم که هایما S5 در سطح بالاتری نسبت به فردا SX5 قرار می‌گیرد و دارای آپشن‌های بیشتر و به‌روزتری نیز است.

اما آپشن‌های هایما S5 عبارتند از:

  • صفحه نمایش 7 اینچی لمسی با 6 بلندگو
  • رینگ های 17 اینچ
  • تنظیم برقی آینه ها جانبی به همراه جمع شونده و گرمکن
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • صندلی راننده 6 جهته برقی و سرنشین 4 جهته برقی
  • سنسور و دوربین دنده عقب
  • دوربین 360 درجه
  • فرمان هیدرولیک
  • کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
  • کامپیوتر سفری
  • سانروف
  • دیلایت
  • کروزکنترل
  • استارت دکمه ای
  • سیستم ورود بدون کلید
  • نمایش میزان باد لاستیک (TPMS)
  • ایربگ راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای (6عدد)

در مقابل آپشنهای خودرو فردا SX5 عبارت اند از:

  • دیلایت
  • ایزوفیکس صندلی
  • آینه تاشو برقی
  • بلوتوث
  • تهویه دیجیتال
  • خروجی برق 12 ولت
  • دو ایربگ
  • روکش چرم صندلی
  • سانروف
  • دوربین عقب
  • سنسور پارک عقب
  • سنسور فشار باد تایر
  • فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
  • کروز کنترل
  • کنترل پایداری
  • کمکی حرکت در سربالایی (HHC)
  • گیربکس 2 حالته اسپرت – برفی
  • مانیتور 8 اینچی لمسی با 6 عدد بلندگو

در این بخش به علت استفاده از متریال بهتر، آپشن‌های کاربردی، برنده با اختلاف نسبتا کمی هایما S5 است.

>> چالش سوم مشخصات فنی

در زیر کاپوت فردا SX5 یک پیشرانه تنفس طبیعی 4 سیلندر 1.6 لیتری با آرایش خطی قرار دارد که این پیشرانه می‌تواند 121 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 151 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4000 دور در دقیقه را ایجاد کند که برای چنین خودرویی شاید بر روی کاغذ کم باشد و ترکیب آن با گیربکس CVT هم گزینه جالبی به‌نظر نمی‌رسد.

اما در طرف مقابل در زیر کاپوت هایما S5 یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با آرایش خطی قرار دارد که توسط سیستم توربوشارژر تغذیه می‌گردد. هایما S5 توربو به کمک پیشرانه خود، قابلیت تولید 161 اسب بخار قدرت در دور موتور 6100 دور در دقیقه را دارد و در دور موتور 1800 هم به حداکثر گشتاور 221 نیوتن متر دست پیدا می‌کند که اعداد بسیار خوب و جذابی در این رنج قیمتی است. در انتها باید گفت که هردوی این خودروها از یک گیربکس با فناوری CVT بهره می‌برند که تمام قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند و تک دیفرانسیل هستند.

اما در انتها همان‌طور که مشاهده می‌کنید نماینده ایران‌خودرو دارای موتور بسیار قوی‌تری نسبت به نماینده خودروسازی فردا نیز است. پس نتیجه این قسمت هم کاملا مشخص است و برنده این قسمت بدون کمترین تردید هایما S5 است.

>> نتیجه گیری

هایما به علت خدمات پس از فروشی که نمایندگان ایران‌خودرو به این محصول می‌دهند، بسیارکم درد سرتر خواهد بود و خیالتان از بابت در دسترس بودن قطعات و تعمیرات هم نسبت به فردا SX5 که خودرویی به نسبت جدید است، راحت‌تر خواهد بود.

جالب اینجاست با تمام این موارد، SX5 کمی هم گران‌تر است؛ هایما در بازار آزاد در بازه 550-580 میلیون تومان معامله می‌شود اما فردا SX5 در کارخانه قیمتی معادل 629 میلیون تومان دارد که بازهم در این قسمت کفه ترازو به سمت نماینده ایران‌خودرو سنگینی می‌کند.

انتخاب میان این دو کراس اوور علی‌رغم مقایسه‌های قبلی کار بسیار ساده‌ای است و باید گفت که در تمام پارامترهای قابل مقایسه، هایما S5 توربو پیروز این مسابقه بوده و عملکرد بهتری دارد. رقیب امروز هایما یعنی فردا SX5 هیچ برگ برنده‌ای برای رقابت با این خودرو ندارد؛ پس اگر ظاهر زیباتر، امکانات رفاهی به‌روزتر، موتور بسیار قوی‌تر، خدمات پشتیبانی مناسب‌تر و قیمت کم‌تر اولویت اصلی شما در هنگام خرید است، بدون شک انتخاب‌تان هایما S5 توربو خواهد بود.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

‫29 دیدگاه ها

  1. خیلی دوست دارم قیافه اونیکه میاد این ماشین فردا رو میخره ببینم . خواهش میکنم فقط چهره اش رو به من نشون بدین تا ببینیم این ادمها واقعا چه شکلین

    1. بالاخره 80 میلیون دورهمیم آدم عاقل پیدا میشه

  2. این افرادی که می آیند چنین ماشین هایی را برای بازار کشورمان می آورند آیا یک مشاوری تحقیقاتی چیزی انجام نمی‌ دهند؟ آخر ماشین فردا با این وزن و حجم چنین موتور ضعیفی باید داشته باشد؟ بعد چنین قیمتی برای گیربکس سی وی تی باید داد؟ خواهشن تحقیق کنید

    1. میگردند اشغال ترین خودروهای موجود توی چین را پیدا میکنند میاورند ایران مونتاژ میکنند. بازار هم کاملا مشخص است که در انحصار چینی ها در آمده

  3. جفتشون آشغالن، اصلا چینی ارزش ۱۰۰ میلیون پول رو هم نداره. فقط این وسط اون ماشین پس فردا اسمش هم داغونه حالا باز هایما تو دهن میچرخه. خخخخخ

    1. کلا بازار رو دادن دست چینی ها کاملا مشخصه

  4. به نظر کارشناسی کاملا مقرضانه و جهت دار هست من از نزدیک فردا sx5 رو دیدم و هایما رو تست کردم واقعا فردا موتور یه سر و گردن بالاتر از هایما و تیگو7 هست موتور میتسوبیشی با گیربکس نسل سوم که کارشناس هیچ اشاره ای نداشت . بلاخره مافیای قدرت خودروسازی دوست نداره رقیب قوی داشته باشه

  5. انصافا پا رو حق نزارید واقعا ماشین زیبا و خوش استایلیه موتوریشم که میتسوبیشی که دیگه جای حرف نداره
    با احترام بنظر دوستان فردا از هایما خیلی بهتره از هر لحاظ که فکرشو کنید

  6. انصافا پا رو حق نزارید واقعا ماشین زیبا و خوش استایلیه موتوریشم که میتسوبیشی که دیگه جای حرف نداره
    با احترام بنظر دوستان فردا از هایما خیلی بهتره از هر لحاظ که فکرشو کنید

  7. ظاهرا دوستان هنوز فردا sx5 نیومده به بازار قضاوتش کردن. بنظرم از هر لحاظ، ظاهر هم داخلی و هم خارجی خیلی سرتر از هایماست و هم جا داره و صندوق پر حجمی داره که هایما نداره و موتورش هم میتسوبیشیه . البته توربو نیست که شتاب مثل توربوها داشته باشه ولی درعوض موتور بی دردسر و کم مصرفی داره که اینم از مزایاشه.

  8. فردا SX5 واقعا يه سر و گردن بالاتر از هايما است.من اين ماشينو تست كردم و هندلينگ فوق العاده اي داره-موتور بي صدا و ديد عالي راننده نيز از مزيت هاي اين خودرو است.

  9. ماشین sx5 باموتور ژاپنی وسوخت پایین وشکل ظاهری وجادار بودن درآینده نزدیک چنان استقبالی بشه ،که ديگر ماشین های چینی قابل‌ رقابت نیست باهاش، ما توخانوادمون مدلهای مختلف چینی داریم ،ولی sx5 واقعا بی صدا وقوی .

  10. ماشین sx5 اطاق بصورت رنگ شده وارد میشودباکیفیت رنگ بالا وشکل ظاهری وجادار بودن واصطلاک پایین درآینده نزدیک چنان استقبالی بشه ،که ديگر ماشین های چینی قابل‌ رقابت نیست باهاش، ما توخانوادمون مدلهای مختلف چینی داریم ،ولی sx5 واقعا بی صدا وقوی .

  11. ماشین sx5 اطاق بصورت رنگ شده وارد میشودباکیفیت رنگ بالا وشکل ظاهری وجادار بودن واصطلاک پایین درآینده نزدیک چنان استقبالی بشه ،که ديگر ماشین های چینی قابل‌ رقابت نیست باهاش، ما توخانوادمون مدلهای مختلف چینی داریم ،ولی sx5 واقعا بی صدا وقوی .

  12. ماشین sx5 ندارید وسوارنشدید،اون کارشناسی که از روی کتاب داره میخونه تخصص ایران خودرویی ما این ماشین نزدیک یکسال داریم ،ازنظرنرمی بی صدا وکم مصرف شتابشم خوب درضمن سربالایی تیپ ترونیک دستی داره که عالی.توفامیلهای ماازچانگان ،هایما تیگو خیلی سرتر.حالا جدا از موتور ژاپنی وگیربکش واستایل ماشین وجاداریش ،وزن ماشینم سبک تر طراحی شده.پس رو هوا قضاوت نکنید،تجربه کنید.ممنونم وقت گذاشتید

  13. ماشین sx5 رو تست کردم نسبت به هایما فضای بهتری داره نرم تر هست سر و صداش کمتر هست و از همه مهمتر این ماشین از کمترین دستکاری شرکت های ایرانی در راستای کاهش هزینه ها و اجحاف در حق مشتری برخورداره به نظر می رسه نویسنده مقاله یا اصلا این ماشین رو ندیده و تست نکرده باشه یا یکی از کارکنان ایران خودرو هست چون اپشن هایی رو که داره بیشتر کاربردی هست تا مثل هایما تبلیغاتی در ضمن هایما توربوشارژ هست که باید هر بار بنزین می زنیم یک مکمل گرون قیمت هم تو باکش بریزیم ولی این مشکل رو این ماشین با توجه به بنزین های ایران ندارد و مشکلات کمتری رو دارد

  14. دوستان سلام
    عزیزانی که sx5 دارند
    راجع خدمات پس از فروش فرداsx5 و راجع بورس داشتن این ماشین میتونید نظر کارشناسی بدید ممنون میشم

  15. سلام دوستان. با توجه به اینکه سایت های مختلف فقط از روی کاغذ و بدون تجربه رانندگی با این خودرو قضاوت میکنند در مورد خودروی اس ایکس فایو لازمه خدمتتون عرض کنم که این خودرو با هدف کراس اور شهری خانوادگی بودن تولید شده و قاعدتا نباید انتظار شتاب فوق العاده ای داشته باشیم‌. ضمن اینکه وزن ذکر شده برای این خودرو در بسیاری از سایت های مرجع ۱۵۹۲ ذکر شده که این وزن مربوط به نسخه اصلی این خودرو در چین‌میباشد. اما شرکت فردا موتور در سفارشی سازی این خودرو جهت مونتاژ در ایران وزن را به ۱۳۵۰ کاهش داده و این عدد اعلامی شرکت فردا موتورز میباشد. بنابراین یک موتور ۱.۶ تنفس طبیعی برای خودرویی با این وزن و استفاده شهری منطقی بوده و در کنار موتورهای توربو از حساسیت کمتری در مقابل کیفیت بنزین، روغن و اکتان برخورداره و نگهداری به مراتب آسانتری دارد.
    در مورد گیربکس سی وی تی هم خدمتتون عرض که گیربکس سی وی تی نسل سوم بعنوان گیربکس مصرفی این خودرو میباشد که تا حدی شبیه گیربکس های ای تی رفتار میکنه ساخت شرکت نیسانه و باز هم برای استفاده شهری در شهرها و جاده های ایران مورد مناسبی می باشد.
    ای سی یو بوش ژاپن و موتور تحت تکنولوژی میتسوبیشی هم جزو نقاط قوتش محسوب میشه‌.
    این خودرو از لحاظ زیبایی ظاهری و داخلیِ کابین، نرمی و راحتی و کیفیت مواد مصرفی کابین در مقایسه با سایر خودروهای چینی هم رده فوق العاده عالی بوده و در کل با یک خودروی با استهلاک کم و کیفیت بالاتری از خودروهای هم رده مواجه هستیم. دوستانی که تجربه رانندگی با خودروهای هم رده چینی و خودروی فردا را داشته باشند به راحتی میتوانند مقایسه کنند و نظر بدهند.
    از شرکت فردا موتورز هم انتظار میره در مورد آپشن های این خودرو و حداقل کیلس بودنش اقدامات سریعتری انجام بده تا بتونه رضایت مصرف کنندگانش رو جلب کنه.
    بنده اطلاعاتی را در اختیار عزیزان قرار دادم که با تحقیق و بررسی شخصی خودم به دست آوردم و ممکنه اشتباهات و ایراداتی وجود داشته باشه‌.
    با این حال برای خرید هر خودرویی نیاز به تحقیقات زیاد و به دور از غرض ورزی می باشد.
    ظاهرا شرکت های مختلف بدون در نظر گرفتن دغدغه مردم برای یک خرید مطمئن فقط دنبال تبلیغات منفی و یا مثبت کاذب هستند.
    باتشکر.

  16. من چند وقتی هست که مونده بودم هایما بخرم یا sx5 که درنهایت هر دو را تست کردم. ماشین sx5 واقعا بیصدا و نرمه. شتابشم خوبه. اصلا اگه توقع زیاد داشتین میتونید اونو تو حالت تیپ ترونیک تغییر بدین تا شتاب عالی بهتون بده…. من که sx5 را پسندیدم از همه لحاظ . طراحی زیبا. موتور تنفس طبیعی که درد سر توربو نداره. الان خیلی از پمپ بنزینها اصلا بنزین سوپر ندارن که توی ماشین توربو بریزید…. از لحاظ طراحی داشپرت خیلی زیباست . نویسنده مقاله گفته داشپرتش از جنس پلاستیک خشک هست .ولی من دیدم کهفرق میکنه….

  17. ماشین خیلی عالی است البته sx5 را منظورمه من ندیده اقدام به خرید کردم هنوز به دستم نرسیده

  18. ماشینهای آشغال ایرانی سروکله مشیکنن فقط بابت خدمات وبرندشون، که خدمات صفر بالوازم یدکی آشغال وقلابی میدن دست مردم بعدش زبونشونم دراز، همه اینا سرمون اومده وتجربه کردیم، پس نه ازروی تبلیغ بلکه فردا موتور sx5 خریدم هم راضیم از سواریش وهمه امکانات رفاهیش وخدمات پس از فروشش موتورشم من کردنه وسربالایی امتحان کردم خیلیم ازش راضیم موتورش میتسوبیشی ژاپن با گیربکسش کم اصطلاک وکم مصرف هم هستش، قول تبلیغات خودرو سازهای داخلی نخورید،این بود تجربه sx5 سوار.موفق باشید.

  19. Sx5 ماشین بسیار خوب و جدیدی است . در آینده حرف های زیادی خواهد داشت .

  20. Sx5 ماشین بسیار خوب و جدیدی است . در آینده حرف های زیادی خواهد داشت .

  21. من این قضاوت یک طرفه رو قبول ندارم
    از خیلی جهات sx5 بهتره
    مثلا کیفیت سواری
    سیستم تعلیق
    طراحی بسیار حساب شده تر
    همچنین به لحاظ موتوری هم نقصی نداره
    اینا عدد روی کاغذ هست
    درر عمل بپرسیدد
    کیفیت ساخت s5 جدید ایران خودرو افتضاح هست
    مثلا پلیسه های تیز در جاهای مختلف بدنه دیده شده و …
    لطفا یک طرفه قضاوت نکنیم

  22. من یکسال است که sx5 دارم ماشین بسیار خوبی هست موتور میتسوبیشی بسیار کم صدا و طراحی داخلی شیک و مدرن دارد البته قدرت موتور درشتاب اولیه به پای توربو نمی رسه که با توجه به استهلاک پایین تر موتورهای سوخت طبیعی قابل چشم پوشی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا