مکمل بنزین
خبر

مخالفت سازمان بازرسی کشور با افزایش قیمت خودرو

رئیس سازمان بازرسی در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن مخالف با مصوبه وزارت صمت درباره نزدیک کردن قیمت کارخانه به قیمت خودرو در بازار گفت: ما نگران افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار در پی این تصمیم هستیم.

وی بابیان اینکه مردم نسبت به عدم ثبات قیمت در بازار گله‌مند هستند، تصریح کرد: اینکه برخی کالاها در طی یک هفته قیمت‌های متفاوتی را تجربه می‌کند یا در محلات مختلف برای یک کالا چند قیمت مختلف در نظر گرفته‌شده باشد، این‌ها بیشتر از گران‌فروشی مردم را ناراحت می‌کند. چون ممکن است کالایی به دلایلی گران شود. اما اگر قیمت کالا ثبات نباشد، همه را آزار می‌دهد. این ایرادی است که بر مجموعه دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار وارد است و تاکنون پاسخی برای این موضوع پیدا نکرده‌ایم.

در ادامه این نشست نادر شکر بیگی معاون نظارت امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به جایگاه وزارت صمت در کشور گفت: تصمیمات این وزارتخانه مستقیماً در زندگی مردم اثر دارد. این نشان از اهمیت و جایگاه ویژه این وزارتخانه است.

شکر بیگی با اعلام مخالفت صریح سازمان بازرسی کل کشور با تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی برافزایش قیمت تعدادی از خودروهای تولید داخل گفت: اطلاع پیداکرده‌ایم که تصمیم اخیر شورای رقابت با اصرار بیش‌ازحد وزارت صمت اتخاذشده است. دلیل این مصوبه این‌گونه اعلام‌شده که ما می‌خواهیم خودروسازها را ترغیب کنیم تا تولید بیشتر داشته باشند و به افزایش تولید 50 درصدی برسند و شورای رقابت هر سه ماه رصد می‌کنیم تا به میزانی که افزایش تولید داشته باشند، افزایش قیمت هم داشته باشند.

وی افزود: اما سؤال اصلی این است که چند درصد از مردم کشور ما توان خرید خودروی داخلی رادارند که ما به بهانه ترغیب خودروساز به فکر افزایش قیمت آن هستیم؟ همین محصول تولید داخلی به پایین‌ترین سطح کیفیت ارائه می‌شود و جناب وزیر هم‌بارها اعلام کرده‌اند کهشان مردم این نیست. با توجه به این موضوع در نظر داشته باشید که خودروساز یک‌باره 50 درصد به تولید خود بیفزاید، این موضوع از یک جهت جای خوشحالی دارد ولی از جای دیگر آیا نظارتی بر حفظ کیفیت خودروی داخلی می‌شود؟ شورای رقابت از خودروساز تضمینی گرفته است که همزمان با افزایش تولید، کیفیت این خودروها نیز افزایش پیدا کند؟

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور قبل از رسانه‌ای شدن تصمیم اخیر شورای رقابت کتباً به این شورا مکاتبه داشته و ضمن مخالفت با آن ایرادات این مصوبه را اعلام کرده است. اما متأسفانه رییس شورای رقابت اقدام به رسانه‌ای کردن این موضوع کرد که سازمان بازرسی خواستار بازنگری در آن است.

وی با تأکید بر اجرای قانون گفت: در قانون تأکید شده است که واردات کالاهای مشابه ایرانی ممنوع است. این در حالی است که از ناحیه وزارت صمت ارزیابی دقیق و قابل‌توجهی در خصوص تولیدات داخلی صورت نمی‌گیرد. تا آن ارزیابی صورت نگیرد و نیاز مردم و کیفیت این تولیدات دیده نشود، مشکل است که در خصوص ممنوعیت کالاهای مشابه تصمیم‌گیری شود. درخواست داریم وزارت صمت درا ین خصوص ورود کند و ارزیابی محصولات داخلی در دستور کار قرار دهد. البته کارهایی صورت گرفته است ولی در حد ناچیز است و در این خصوص باید دستور لازم صادر شود.

در ادامه این نشست اشکان میرمحمدی بازرس کل صمت سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ماه‌های پایانی دولت گفت: وقتی به‌پایان دولت باقی نمانده است. در این فرصت کم، چشم مردم به وزارت صمت است. از جناب وزیر انتظار داریم به‌صورت خاص در حوزه تنظیم بازار عنایت ویژه و لازم را داشته باشد. همچنین نظارت بر شرکت‌های خاص که منابع مالی قابل‌ملاحظه در اختیاردارند مانند ایمدرو، فولاد مبارکه،شرکت ملی مس  و …باید با عنایت ویژه در دستور کار قرار گیرد تا در ماه‌های پایانی دولت شاهد اتفاقات بد نباشیم.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا