مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل جدید جیپ گرند چروکی معرفی شد

نسل کنونی جیپ گرند چروکی از سال 2010 تاکنون در بازار حضور دارد و هم‌اکنون با سنی بیش از یک دهه، خودروی کاملاً سالخورده‌ای محسوب می‌شود. حال اما سرانجام جیپ نسل جدید این شاسی‌بلند محبوب را رسماً رونمایی کرده است. البته نسل جدید گرند چروکی فعلاً در نسخه سه ردیف صندلی با نام گرند چروکی L معرفی شده و در کنار نسل کنونی به بازار عرضه خواهد شد اما در سه‌ماههٔ پایانی سال جاری نسخه دو ردیفه نسل جدید هم به بازار خواهد آمد. این برای اولین بار است که گرند چروکی با سه ردیف صندلی تولید می‌شود و قصد دارد جانشینی برای مدل نه‌چندان موفق کُماندر باشد.

طراحی بیرونی گرند چروکی جدید تفاوت‌های قابل‌توجهی با نسخهٔ کنونی دارد ولی همچنان شکل آشنای یک جیپ اصیل را حفظ کرده است. قسمت جلویی خودرو با چراغ‌های باریک افقی و جلوپنجرهٔ هفت‌قسمتی، بسیار به کانسپت گرند واگنییر شبیه به نظر می‌رسد و بسته به تیپ خودرو، طراحی سپر هم متفاوت است. در نمای جانبی، طول اضافهٔ گرند چروکی L کاملاً مشخص است زیرا فاصلهٔ محوری خودرو به 3,091 میلی‌متر افزایش یافته و طول کلی به 5,204 میلی‌متر رسیده است. ویژگی مهم عقب خودرو نیز چراغ‌های LED باریکی است که البته فرم کلی آن‌ها آشنا به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، طراحی بیرونی نسل جدید گرند چروکی تکاملی ظریف اما قابل‌توجه نسبت به مدلی دارد کی طی دههٔ گذشته به آن عادت کرده‌ایم.

داخل گرند چروکی جدید اما تفاوت فاحشی با نسخهٔ کنونی دارد زیرا در اینجا داشبورد کاملاً جدیدی به چشم می‌خورد که یک نمایشگر 8.4 اینچی لمسی (یا 10.1 اینچی در تیپ‌های بالاتر) را در خود جای می‌دهد. هردوی این نمایشگرها از جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect 5 فیات-کرایسلر به همراه اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم بهره‌مند هستند. این شاسی‌بلند هفت‌نفره به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی 10.3 اینچی هم مجهز است که قابل تنظیم بوده و می‌تواند اطلاعات مختلفی مثل سیستم دید در شب را به نمایش درآورد.

پشت صندلی‌های ردیف سوم خودرو فضای باری به حجم 485 لیتر وجود دارد که این رقم با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم به 1330 لیتر افزایش پیدا می‌کند. در بالاترین تیپ نسل جدید گرند چروکی به‌صورت استاندارد تجهیزاتی مثل گرم‌کن و سردکن صندلی‌های ردیف اول و دوم، حافظه و ماساژور صندلی‌های جلو، سیستم صوتی مکینتاش با 19 بلندگو، دستیار فعال رانندگی ارائه می‌شود. برای گرند چروکی L مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده هم به‌صورت استاندارد در نظر گرفته شده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ترمز اضطراری خودکار، تشخیص عبور و مرور عقب، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت دوباره، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ حرکت میان خطوط اشاره کرد.

جیپ مثل همیشه روی توانایی‌های آفرود گرند چروکی هم تمرکز زیادی داشته و به همین دلیل گیربکس کمکی دو سرعته و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی عقب را به همراه سه نسخهٔ مختلف از سامانهٔ چهارچرخ محرک Quadratrac برای آن ارائه کرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این ماشین سیستم تعلیق بادی Quadra-Lift است که پنج حالت مختلف را ارائه می‌کند. به لطف این سیستم، ارتفاع خودرو از سطح زمین از 190 میلی‌متر در حالت آئرو تا 310 میلی‌متر در حالت آفرود 2 متغیر خواهد بود.

فیات-کرایسلر در نسل جدید گرند چروکی سرانجام از پلت‌فرم سالخوردهٔ دایملر دست کشیده و از پلت‌فرم جدید خود بنام جورجیو استفاده کرده است؛ اما بااین‌وجود، در زیر کاپوت خودرو تغییری صورت نگرفته و موتور پایه همچنان همان 3.6 لیتری V6 با 290 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است. برای تیپ‌های بالاتر هم موتور 5.7 لیتری V8 قابل انتخاب خواهد بود که 357 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و انتقال قدرت استاندارد از نوع محرک عقب است اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. گرند چروکی L با موتور شش سیلندر می‌تواند تا 2800 کیلوگرم و با موتور هشت سیلندر تا 3270 کیلوگرم را بکسل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا