مکمل بنزین
رپورتاژ

دانشگاه های دارای رشته مهندسی خودرو

مهندسی خودرو یکی از مؤلفه‌های اصلی صنعت خودروسازی است. مهندسان خودرو به طراحی وسایل نقلیه جدید و اطمینان از استاندارد بودن و کارایی اتومبیل‌های موجود کمک می‌کنند. این رشته مهندسی بسیار پرتحرک است و نیاز به افراد حرفه‌ای دارد که تخصص خود را در مهندسی خودرو بالا ببرند و مدام در حال آموزش دیدن باشند و همچنین، متعهد باشند. در این مقاله، به آنچه که یک مهندس خودرو انجام می‌دهد، مراحلی که باید طی کند تا مسیر شغلی خود را بسازد و همچنین، معرفی دانشگاه‌های مهندسی خودرو خواهیم پرداخت.

مهندسی خودرو چیست؟

مهندسی اتومبیل یکی از رشته های دانشگاهی مهندسی مکانیک است که بر کاربرد، طراحی و ساخت انواع مختلف اتومبیل تمرکز دارد. این رشته مهندسی شامل کاربرد مستقیم ریاضیات در طراحی و تولید وسایل نقلیه می‌شود. زیرشاخه‌های این رشته مهندسی که ممکن است در دانشگاه‌ها تدریس شوند شامل مهندسی ایمنی، الکترونیک خودرو، مدیریت کیفیت و مصرف سوخت و آلایندگی می‌شود.

مهندسان خودرو چه کاری انجام می‌دهند؟

مهندسان خودرو با مهندسان دیگر همکاری می‌کنند تا عملکرد فنی، زیبایی شناسی و نرم افزار وسایل نقلیه را ارتقا دهند. مسئولیت‌های مشترک مهندسان خودرو شامل طراحی و آزمایش اجزای مختلف وسایل نقلیه از جمله فناوری‌های سوخت و سیستم‌های ایمنی می‌شود. آنها همچنین ممکن است با استفاده از نرم افزار طراحی مانند ThinkDesign Engineering مدل‌های جدید وسیله نقلیه یا سیستم‌های جدیدی را طراحی و پیاده سازی کنند.

وظایف مشترک مهندسان خودرو عبارت‌اند از:

  • آماده سازی مشخصات طراحی خودرو
  • تحقیق، توسعه و تولید وسایل نقلیه جدید یا آماده سازی زیرساخت‌ها برای تولید وسایل نقلیه
  • استفاده از مدل‌های رایانه‌ای برای تعیین رفتار و کارایی یک وسیله نقلیه
  • بررسی موارد خرابی محصول
  • تهیه برآورد هزینه برای وسایل نقلیه فعلی یا جدید
  • ارزیابی ایمنی و مؤلفه‌های زیست محیطی یک پروژه خودرو
  • ایجاد طرح و نقشه برای محصولات جدید در صنعت خودرو

مهندسان خودرو ممکن است تخصصی را در بخش خاصی از این زمینه مانند مکانیک سیالات، آیرودینامیک یا سیستم‌های کنترل را انتخاب و روی آن تمرکز کنند. تولید خودرو اغلب شامل تیمی از مهندسان خودرو می‌شود كه هر كدام در یک بخش خاص از مهندسی خودرو تخصص دارند، نه فقط یک مهندس كه به تنهایی كار تمام کارهای تیم را انجام دهد. کار این مهندسان اغلب به سه جزء تقسیم می‌شود: طراحی، تحقیق و توسعه و در نهایت تولید.

برای کار در رشته مهندسی خودرو چه مهارت‌هایی لازم است؟

برای اینکه یک مهندس خودروی موفق باشید، به تعدادی هارد اسکیل و سافت اسکیل نیاز دارید. این مهارت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

مهارت تجزیه و تحلیل داده‌ها

مهندسان خودرو وظیفه انجام و تجزیه و تحلیل آزمایشات مختلف خودرو را دارند. این متخصصان باید بتوانند برای بهبود عملکرد و تولید خودرو، داده‌ها را به طور موثر بخوانند و تفسیر کنند.

مهارت حل مسئله

مهندسان صنعت خودرو باید بتوانند برای حل مشکلات خاص مربوط به وسایل نقلیه و ایجاد راه‌حل‌های جدید، خلاق و اصولی فکر کنند.

مهارت‌های فنی

مهندسین خودرو باید مهارت‌های فنی مختلفی را در ارتباط با این صنعت داشته باشند، از جمله دانش قوی در زمینه نگهداری و عملکرد خودرو.

دانش تجاری

این متخصصان باید از روند صنعت و همچنین آخرین فناوری و قوانین ساخت خودرو مطلع باشند.

مهارت کار گروهی

بسیاری از مهندسان خودرو برای تکمیل پروژه‌ها به صورت تیمی کار می‌کنند. این امر مستلزم این است که افراد مهارت بالایی در کار تیمی داشته باشند و بدانند که چگونه به طور موثر با افراد دیگر روزانه کار کنند.

حقوق مهندس مکانیک در ایران

حقوق مهندس مکانیک در ایران، بر اساس آخرین آمار‌ها، معمولاً ماهیانه حدود 4,420,000 است، که این میزان حقوق از 2,030,000 تومان (کمترین) تا 7,030,000 تومان (بالاترین) متغیر می‌باشد. این میانگین حقوق ماهانه شامل حق مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا می‌شود. حقوق مهندس مکانیک بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی به شدت متفاوت است.

دانشگاه های مهندسی خودرو

در پایین برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های مهندسی خودرو را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا در درس خواندن و انتخاب دانشگاه برای تحصیل، با دید بازتری عمل کنید. در تمام این دانشگاه‌ها دروس پایه ریاضی و فیزیک هستند و دروس تخصصی نیز شامل مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت و مبانی مهندسی برق با اصول اولیه مکانیک و مهندسی می‌شود.

مبانی مهندسی خودرو و دینامیک خودرو، همچنین مباحث و دروسی مانند سیستم‌های شاسی و بدنه و آیرودینامیک خودرو نیز از دروس‌های تخصصی هستند که در دانشگاه با آنها آشنا خواهید شد. با تحصیل در رشته مهندسی خودرو علاوه بر دروس تخصصی و پایه با مباحث مدیریتی و اقتصادی نیز به خوبی آشنا خواهید شد. دانشگاه‌های زیر در میان مهم‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک هستند.

  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی سهند
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی

تحصیل در دانشگاه و خواندن رشته مهندسی خودرو، که یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک است، می‌تواند شما را فردی فنی بار بیاورد و مسیرهای شغلی بسیاری پیش پای شما بگذارد. مشاهده فرصت های شغلی برای استخدام مهندس مکانیک این ایده را به شما می‌دهد که آیا انتخاب خوبی برای آینده شغلی خود دارید و یا اینکه راه را اشتباه انتخاب کردید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا