مکمل بنزین
گوناگونخبر

کراس‌اوور جدید هیوندای بایون معرفی شد

هرچند هیوندای هم‌اکنون در سبد محصولات خود کراس‌اوورهای فراوانی دارد اما به نظر می‌رسد این تعداد را کافی نمی‌داند زیرا حالا کراس‌اوور جدیدی دیگری بنام بایون را معرفی کرده است. این خودرو که صرفاً برای بازار اروپا طراحی شده است، بر اساس هاچ‌بک i20 ساخته شده و در اصل یک i20 قدبلند محسوب می‌شود. هرچند بایون در خانواده کراس‌اوورهای هیوندای پایین‌تر از مدل کُنا قرار می‌گیرد اما خیلی کوچک‌تر از آن نیست و با 4,180 میلی‌متر طول، 1,775 میلی‌متر عرض و 1,490 میلی‌متر ارتفاع، فقط کمی با کُنا اختلاف ابعاد دارد. فاصله محوری این کراس‌اوور جدید نیز با 2,580 میلی‌متر، تنها 20 میلی‌متر از برادر بزرگ‌تر خود کوتاه‌تر است.

در ظاهر بایون، اگر ارتفاع بیشتر از سطح زمین، روکش‌های پلاستیکی روی بدنه و صفحه محافظ نقره‌ای‌رنگ روی سپرها را کنار بزنیم، با یک هاچ‌بک کوچک معمولی مواجه خواهیم شد اما هاچ‌بکی که فضای سر و فضای بار کمی بیشتری دارد و 400 لیتر فضا را در صندوق بار خود ارائه می‌کند که این عدد در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به 1205 لیتر افزایش پیدا می‌کند. بااین‌وجود، هیوندای به‌سختی تلاش کرده است تا در بایون، ریشه‌های i20 را پنهان کند و با استفاده از برخی و عناصر طراحی کُنا، نمای تهاجمی‌تری به کراس‌اوور جدید خود ببخشد. ازجمله بارزترین ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به دی‌لایت‌های باریکی اشاره کرد که کاپوت را از سپر جدا می‌کنند. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی پیکان شکل نیز انعکاسی از فرم کلی چراغ‌های عقب هستند.

هرچند از بیرون تشخیص اینکه زیر پوست بایون یک i20 قرار گرفته دشوار است اما در داخل، طراحی داشبورد تقریباً به‌طور کامل از برادر هاچ‌بک گرفته شده است. البته این چیز بدی نیست زیرا همه تیپ‌های بایون مثل برادر هاچ‌بک به‌صورت استاندارد به یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی مجهز هستند که در کنار آن نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندازه 8 اینچ در تیپ پایه و 10.25 اینچ در تیپ‌های بالاتر قرار می‌گیرد. در اینجا همچنین طراحی دریچه‌های تهویه، غربیلک فرمان و پانل دکمه‌ها هم کاملاً مشابه i20 است.

همین داستان زیر کاپوت بایون هم جریان دارد زیرا این کراس‌اوور کوچک همان پیشرانه‌های i20 را قرض گرفته است؛ بنابراین، پیشرانه پایه بایون یک نمونه 1.2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی خواهد بود که 84 اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو می‌فرستد؛ اما علاوه بر این موتور، یک واحد 1 لیتری سه سیلندر هم در دو سطح قدرت ارائه می‌شود. نسخه پایه این موتور 100 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که نسخه قوی‌تر 120 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما گشتاور آن تغییری ندارد. این موتور به سیستم هیبریدی خفیف هم مجهز است و انتقال قدرت آن به‌صورت استاندارد از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گیرد اما یک نمونه هفت سرعته دوکلاچه هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.

بایون با گیربکس دستی و پیشرانه 100 اسب بخاری ظرف 10.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخهٔ 120 اسب بخاری این کار را 0.4 ثانیه زودتر انجام می‌دهد. عجیب اینکه اگر برای پیشرانه 100 اسب بخاری گیربکس دوکلاچه سفارش داده شود، یک ثانیه کامل به زمان شتاب آن افزوده شده و 11.7 ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. ازآنجایی‌که بایون بر اساس یک هاچ‌بک ساخته شده، از سامانه چهارچرخ محرک در آن خبری نیست و همه نسخه‌های آن صرفاً به‌صورت محرک جلو به بازار عرضه می‌شوند. این کراس‌اوور جدید در اروپا باید با خودروهایی فورد پوما، فولکس‌واگن تی‌کراس و نیسان جوک به رقابت بپردازد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا