مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

معرفی نسل جدید جیپ واگنییر، بازگشت آهو پس سال‌ها

جیپ واگنییر به‌عنوان اولین شاسی‌بلند لوکس دنیا برای اولین بار در سال 1963 به بازار آمد و با به‌روزرسانی‌های مختلف تا سال 1991 روی خط تولید باقی ماند. این خودرو بین سال‌های 1364 تا 1345 در کشورمان هم توسط شرکت سهامی جیپ (پارس خودروی امروزی) به تولید رسید. حال پس از چندین دهه غیبت، آهو رسماً بازگشته و جیپ نسل جدید آن‌را در دو نسخه واگنییر و گرند واگنییر معرفی کرده است. هردو مدل به‌صورت استاندارد به تودوزی چرمی، تا هشت صندلی، بیشترین فضای بار در این کلاس و بسیاری از تکنولوژی‌های کمک‌راننده مجهز هستند.

واگنییر نمونه‌ای ارزان‌تر است که باید با خودروهایی مثل شورلت تاهو و فورد اکسپیدیشن رقابت کند درحالی‌که گرند واگنییر لوکس‌تر بوده و در برابر مدل‌هایی مثل کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور قرار می‌گیرد. این دو مدل در بیرون تفاوت چشمگیری باهم ندارند و گرند واگنییر صرفاً با ویژگی‌هایی جزئی مثل تریم‌های کرومی U شکلی در اطراف پنجره‌های جانبی از برادر ارزان‌تر خود متمایز شده است.

در داخل، طراحان جیپ سعی کرده‌اند از طریق یک غربیلک فرمان دو پره و دریچه‌های تهویه افقی، به واگنییر اولیه ادای احترام کنند اما بااین‌حال کاملاً مشخص است که با یک اس‌یووی کاملاً مدرن طرف هستیم. در اینجا صفحه آمپر به‌صورت استاندارد از نوع دیجیتالی است که در واگنییر 10.3 اینچی و در گرند واگنییر 12.3 اینچی خواهد بود. در میانه داشبورد واگنییر، یک نمایشگر لمسی 10.1 اینچی استاندارد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect 5 را ارائه می‌کند. علاوه بر این، یک صفحه‌نمایش 10.3 اینچی هم برای کنترل سیستم تهویه و سایر ویژگی‌های رفاهی خودرو قابل سفارش خواهد بود که در پایین کنسول میانی قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، گرند واگنییر علاوه بر برخورداری از صفحه آمپر بزرگ‌تر 12.3 اینچی، به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ‌تر 12 اینچی هم مجهز است. علاوه بر این، در سمت راست داشبورد برای سرنشین جلو هم یک نمایشگر 10.3 اینچی در نظر گرفته شده که چندین ویژگی کمک‌راننده را ارائه می‌کند. به لطف این نمایشگر، راننده می‌تواند روی جاده تمرکز کند و بجای او، سرنشین مقصد ناوبری را پیدا کرده، موسیقی را پخش کند و تنظیمات خودرو را انجام دهد. در همین حال، سرنشینان ردیف دوم هم برای سرگرمی از دو نمایشگر 10.1 اینچی برخوردار خواهند بود که روی پشتی صندلی‌های جلو نصب می‌شود درحالی‌که یک نمایشگر رفاهی 10.3 اینچی هم در کنسول مرکزی عقب قرار می‌گیرد تا مجموع نمایشگرهای کابین گرند واگنییر را به هفت عدد برساند.

 

واگنییر و گرند واگنییر هردو 3,124 میلی‌متر فاصله محوری، 5,435 میلی‌متر طول، 2,123 میلی‌متر عرض و 1,920 میلی‌متر ارتفاع دارند. این یعنی خانواده واگنییر نسبت به شورلت تاهو و کادیلاک اسکالید 53 میلی‌متر فاصله محوری و 84 میلی‌متر طول بیشتری دارند. به همین دلیل، جیپ‌ها در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، 775 لیتر فضای بار ارائه می‌کنند درحالی‌که این رقم در اس‌یووی‌های جنرال موتورز 722 لیتر است. ردیف سوم صندلی‌های واگنییرها هم برای بزرگ‌سالان به‌اندازه کافی جادار خواهد بود زیرا به گفته جیپ، این صندلی‌ها 990 میلی‌متر فضای سر و 930 میلی‌متر فضای پا دارند که از تاهو به ترتیب با 970 میلی‌متر و 886 میلی‌متر بیشتر است.

جیپ واگنییر به پیشرانهٔ 5.8 لیتری V8 با تکنولوژی هیبریدی خفیف مجهز است که 392 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل شده تا به‌صورت استاندارد نیرو را به چرخ‌های عقب بفرستد اما سامانه چهارچرخ محرک مختلف هم برای واگنییر قابل سفارش خواهد بود. برای گرند واگنییر اما پیشرانه قوی‌تر 6.4 لیتری V8 با 470 اسب بخار قدرت و 617 نیوتن متر گشتاور در نظر گرفته شده که به‌صورت استاندارد در کنار گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک قرار می‌گیرد. ساختار بدنه روی شاسی مقاوم در واگنییرها نیز ظرفیت یدک کشی تا 4.5 تن را فراهم کرده است.

علاوه خانواده جیپ واگنییر یکی از اولین محصولات استلانتیس است که به دستیار فعال رانندگی مجهز خواهد بود. این سیستم امکان رانندگی خودکار بدون نیاز به دخالت دست را فراهم می‌کند. واگنییر همچنین اولین خودرویی محسوب می‌شود که به سیستم صوتی ساخت مکینتاش مجهز شده است. این سیستم در نسخه پایه 19 بلندگو، یک ساب‌ووفر 10 اینچی و یک آمپلی‌فایر 950 واتی دارد. جیپ واگنییر با قیمت پایه 57,995 دلار و گرند واگنییر با 86,995 دلار از هم‌اکنون قابل پیش‌خرید هستند و در تابستان آینده به خریداران تحویل داده می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا