مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌هابررسی

مقایسه چری تیگو 8 و جیلی ازکارا؛ قلدرهای چینی برای فتح بازار

چری تیگو 8 و جیلی ازکارا خودروهای جذابی هستند که شاید به زودی وارد بازار کشورمان ‌شوند. قصد داریم در این مقاله این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم و نگاهی به شرایط آنها بی‌اندازیم!

اتومبیل‌های چینی با طی کردن مسیری طولانی در بازار خارج از این کشور توانستند نظر مثبت خریداران را نسبت به خود جلب کنند و حالا در بازار بسیاری از کشورهای جهان مانند ایران، درخشان ظاهر شدند.

با وجود برندهای بزرگ خودروسازی در آمریکا، اروپا، ژاپن و کره، راه خودنمایی برای برندهای چینی واقعا دشوار بود، اما کیفیت و قیمت مقرون‌به‌صرفه، از عواملی بودند که به جلب اعتماد خریداران و افزایش نفوذ این برندها در بازار کمک کردند.

دو برند چری و جیلی از موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی چینی هستند که محصولاتشان در بازار ایران نیز طرفداران زیادی دارد، شاسی‌بلندهای چری تیگو 8 و جیلی ازکارا از محبوب‌ترین محصولات این دو برند هستند که در یک رده قیمتی نیز قرار می‌گیرند و رقیب جدی برای یکدیگر محسوب می‌شوند.

قصد داریم در این مقاله این دو خودرو محبوب را که به زودی وارد بازار کشور می‌شوند را در مقابل هم قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی کنیم، بنابراین با مقایسه چری تیگو 8 و جیلی ازکارا همراه چرخان باشید:

مقایسه چری تیگو 8 و جیلی ازکارا

چری تیگو 8
جیلی ازکارا
کلاس
شاسی‌بلند اندازه متوسط شاسی‌بلند کامپکت
ابعاد (طول،عرض،ارتفاع)
4.7، 1.8، 1.7 متر 4.5، 1.8، 1.7 متر
وزن
1541 کیلوگرم 1565 کیلوگرم
تعداد صندلی
7 5
حجم پیشرانه
1.5 لیتری 1.5 لیتری
نوع پیشرانه
توربوشارژ 4 سیلندر توربوشارژ 3 سیلندر
قدرت
145 اسب بخار 177 اسب بخار
گشتاور
210 نیوتن‌متر 255 نیوتن‌متر
گیربکس
6 دنده دوال کلاچ 6 دنده اتوماتیک
دیفرانسل
جلو جلو
مصرف سوخت
کیلومتری 6.4 لیتر (متوسط سرعت 15 کیلومتر) کیلومتری 10 لیتر (متوسط سرعت 17 کیلومتر)

در نگاه اول چری تیگو 8 و جیلی ازکارا در یک کلاس مشابه قرار نمی‌گیرند، نماینده جیلی یک شاسی‌بلند جمع‌وجور شهری است اما چری تیگو 8 در دسته شاسی‌بلند‌های اندازه متوسط با فضای داخلی فراوان قرار می‌گیرد، البته تیگو 8 در دو تیپ 5 و 7 صندلی تولید شده که ما در این مقاله مدل 7 صندلی آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

این دو خودرو از نظر ظاهر، امکانات داخل کابین، قدرت و آپشن‌های دیگر، تفاوت‌هایی دارند که در ادامه تمام آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و نقاط ضعف و قوت این دو خودرو را بیان می‌کنیم.

طراحی ظاهری

ظاهر جذاب و با اصالت هر دو خودرو نشان از آن دارد که برند‌های چینی کپی‌برداری از ظاهر خودروهای معروف بازار را کنار گذاشته و به دنبال ارائه محصولی منحصربه‌فرد هستند. این شاخصه مهم باید موجب نگرانی خودروسازان ژاپنی و کره‌‌ای شود، زیرا خودروهای چینی علاوه‌ بر کیفیت بالا و قیمت مناسب، از یک طراحی اختصاصی و پریمیوم بهره می‌برند و رقیبی سرسخت برای خودروهای ژاپنی و کره‌ای خواهند بود.

هر دو شاسی بلند چری تیگو 8 و جیلی ازکارا ظاهری جذاب دارند و ویژگی‌های برجسته‌ای مانند چراغ جلو و عقب LED، سانروف پانوراما، آینه‌های برقی تاشو و رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی از مواری است که هر دو خودرو را در آزمون اول سربلند می‌کند، از نظر طراحی به هر دو خودرو امتیاز قابل قبولی می‌دهیم.

آپشن‌های داخلی و ابعاد کابین

نقطه دوم بررسی ما داخل خودرو است، جایی که راننده و سرنشینان باید در آن احساس راحتی داشته باشند. رقابت سخت چری تیگو 8 و جیلی ازکارا در داخل خودرو نیز بسیار نزدیک است. در نگاه کلی همکاری این دو شرکت خودروساز با برندهای مطرح جهان، در ساختار و طراحی داخلی کابین، بیشترین تاثیر را گذاشته است. کابین جیلی ازکارا شباهت زیادی با خودروهای خانوادگی ولوو دارد، این درحالیست که چری تیگو 8 با کنسول مرکزی بزرگش، به آخرین رنج‌روور عرضه شده شباهت دارد.

اما در این بخش جیلی ازکارا را برنده اعلام می‌کنیم، دلیل این تصمیم آن است که اجزای داخلی کابین چری تیگو 8 به شکلی که به نظر می‌رسند، با کیفیت و پریمیوم نیستند. فرمان، دکمه‌های بر روی فرمان مانند دکمه برف پاک کن، دکمه چراغ‌ها و دسته دنده که در طول رانندگی مدام استفاده می‌شوند، هرچند که ظاهری جذاب دارند، اما کیفیت آن‌ها در مقایسه با جیلی ازکارا پایین‌تر است.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، چری تیگو 8 یک شاسی‌بلند در ابعاد متوسط است و طبیعتا فضای بیشتری نسبت به جیلی ازکارا دارد. چری تیگو 8 انتخاب خانواده‌های پر جمعیت است که برای مسافرت نیاز به وسایل زیادی دارند. فضای عقب خودرو یا همان صندوق در تیگو 8 به قدری است که دو صندلی تاشو در آن قرار داد، حتی زمانی که صندلی‌های ردیف سوم بسته هستند، می‌توان ردیف دوم صندلی این خودرو را به عقب حرکت داد تا فضای بیشتری میان ردیف اول و دوم صندلی‌ها به وجود بیاید و سرنشینان احساس راحتی بیشتری داشته باشند. از نظر فضای داخلی، چری تیگو 8 برتری محسوسی نسبت به جیلی ازکارا دارد.

قدرت زیر کاپوت

جیلی ازکارا و چری تیگو 8 در این مورد هم شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، به عنوان مثال هر دو مدل به پیشرانه 1.5 لیتری و سیستم دیفرانسیل جلو تجهیز شده‌اند. اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم، جیلی در مدل ازکارا از پیشرانه 3 سیلندر با قدرت 177 اسب بخار و 255 نیوتن‌متر گشتاور استفاده کرده، این مدل دارای گیربکس 6 دنده اتوماتیک است. در طرف مقابل تیگو 8 از پیشرانه 4 سیلندر با 145 اسب بخار و 210 نیوتن‌متر گشتاور و همچنین گیربکس 6 دنده کلاچ دوگانه بهره می‌برد.

با توجه به قدرت موتور زیر کاپوت نمی‌توانیم این دو مدل را خودروهای خیلی قدرتمندی بنامیم، اما از لحاظ عملکرد، هر دو مدل حدود یک و نیم تن وزن دارند و با وجود استفاده از دیفرانسل جلو، زور آن‌ها در جاده‌ها برابر است. هر دو مدل در دسته کراس‌اوورهای یاغی مناسب ماجراجویی در طبیعت قرار نمی‌گیرند اما باید اشاره کرد که کمک‌ فنرهای تیگو 8 قدرت زیادی در دفع موانع دارند، سواری این شاسی‌بلند بسیار نرم و روان است و به اصطلاح آب در دل مسافران تکان نمی‌خورد. از طرفی با وجود قدرت بیشتر پیشرانه جیلی ازکارا، این مدل تکان‌های بیشتری را به کابین منتقل می‌کند.

اما گشتاور بیشتری موتور جیلی در سرعت و شتاب مدل ازکارا بیشتر به چشم می‌آید، گیربکس 6 دنده اتومات این مدل نیز هرچند گاهی اوقات با تنبلی کار می‌کند اما در مجموع نسبت به گیربکس 6 دنده اتومات دوال کلاچ چری تیگو 8 بهتر است، همچنین ازکارا چالاک‌تر است و پاسخ سریع‌تری به رانندگی شما می‌دهد، به طور کلی، متخصصان جیلی ازکارا را خودرو جذاب‌تری برای رانندگان می‌دانند.

در عوض مصرف سوخت چری تیگو 8 کمتر است، در مقایسه صورت گرفته میان این دو مدل، خودرو جیلی ازکارا با سرعت متوسط 17 کیلومتر در ساعت، مصرف 10 لیتر در هر کیلومتر را به ثبت رسانده اما چری تیگو 8 با متوسط سرعت 15 کیلومتر در ساعت، مصرف 6.4 لیتر در هر کیلومتر دارد.

جمع‌بندی

هر دو خودرو طراحی بیرونی بسیار زیبایی دارند، همچنین آپشن‌های جذابی را به خریداران ارائه می‌دهند. اگر یک خانواده کم جمعیت هستید، جیلی ازکارا به عنوان یک شاسی‌بلند جمع‌وجور فضای کمتری در داخل کابین دارد و کیفیت قطعات و اجزای داخلی کابین نیز در این مدل بهتر است، اما خودرو چری تیگو 8 یک شاسی‌بلند بزرگ با فضای داخل کابین بسیار زیاد است، هر چند کیفیت اجزای داخلی آن به ازکارا نمی‌رسد اما 7 نفر را می‌توانید سوار آن کنید.

تیگو 8 سواری نرم‌تری دارد و مصرف سوخت آن نیز کمتر است اما سرعت، شتاب و پاسخ ازکارا بالاتر بوده و پشت فرمان جیلی نشستن برای رانندگان جذاب‌تر است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چری ظرف 12 سال از ام وی ام 110 سه سیلندر رسیده اینجا اونوقت ایرانیا چی؟؟؟؟؟!!!!!بازم یه عده میگن ایرانیا نخبه ان و ناسا دست ماست :))))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا