مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

نسل جدید پژو 308 معرفی شد

پس از هشت سال حضور در بازار و تجربه چند فیس‌لیفت، سرانجام نسل دوم پژو 308 بازنشسته شده است؛ اما جانشین این هاچ‌بک محبوب فرانسوی کاملاً ارزش انتظار را داشته است زیرا نسل سوم 308 از همه لحاظ ارتقاءهای قابل‌توجهی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های 308 جدید طراحی بیرونی آن است که بسیار جذاب‌تر از نسل قبلی به نظر می‌رسد. در جلوی خودرو دی‌لایت‌های LED دندان ببری تا پایین سپر امتداد یافته‌اند و چهره 308 را با دیگر محصولات جدید پژو مثل 208 و 508 هماهنگ کرده‌اند.

جلوپنجره این هاچ‌بک کامپکت نیز طرح مشابهی با فیس‌لیفت کراس‌اوورهای 3008 و 5008 دارد و با چراغ‌هایی احاطه شده که به‌صورت استاندارد در همه تیپ‌های از نوع LED هستند. البته این چراغ‌ها در تیپ‌های GT و GT پریمیوم از تکنولوژی ماتریکس هم برخوردار خواهند بود. در عقب 308 نیز چراغ‌های LED با امضای سه پنجه‌ای پژو به چشم می‌خورد که در یک قاب مشکی‌رنگ سراسری قرار گرفته‌اند. در جای‌جای بدنه این خودرو لوگوی جدید پژو خودنمایی می‌کند و خریداران می‌توانند برای این بدنه از بین رنگ‌های سبز، سفید، خاکستری، مشکی، آبی و قرمز یکی را انتخاب کنند. رینگ‌ها نیز از 16 تا 18 اینچی قابل انتخاب خواهند بود.

مثل همه خودروهایی که به نسل بعدی می‌روند، 308 نیز بزرگ‌تر از نسل قبلی شده است. این خودرو که روی نسخه تکامل‌یافته از پلت‌فرم EMP2 ساخته شده، هم‌اکنون 4.36 متر طول دارد که 11 سانتی‌متر بیشتر از قبل است و فاصله محوری آن نیز با 55 میلی‌متر افزایش به 2,675 میلی‌متر رسیده تا فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم گردد. از سوی دیگر اما پژو ارتفاع خودرو را 20 میلی‌متر کاهش داده تا نمای اسپرت‌تری به آن ببخشد و ضریب درگ را به 0.28 برساند.

وقتی به داخل نسل جدید 308 نگاه می‌کنید شاید فکر کنید با یک خودروی کانسپت طرف هستید زیرا پژو به طراحی‌های آینده‌نگرانه و ساختارشکن مشهور است و این هاچ‌بک جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کابین این خودرو یک نمایشگر 10 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی 10 اینچی هستند. علاوه بر این، کنترل‌های سیستم تهویه نیز لمسی هستند. ازجمله تجهیزات و امکانات قابل‌توجه 308 نیز می‌توان به پد شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی هشت رنگ، سیستم صوتی فوکال با 10 بلندگو و تنظیم برقی صندلی‌ها اشاره کرد؛ اما با وجود افزایش ابعاد بیرونی، ظرفیت صندوق بار خودرو کمی کاهش یافته و از 420 لیتر به 412 لیتر رسیده است. البته با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1323 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

نسل جدید 308 به‌صورت استاندارد یا سفارشی با سیستم‌ها و تکنولوژی‌های کمک‌راننده فراوانی ارائه می‌شود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به سیستم پایش نقاط کور دوربُرد، هشدار عبور و مرور عقب، دوربین دید عقب 180 درجه با نازل تمیزکننده، سیستم دید اطراف 360 درجه با چهار دوربین و سیستم تماس اضطراری اشاره کرد. علاوه بر این، برای این خودرو پکیجی بنام دستیار راننده هم ارائه می‌شود که کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت دوباره، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و سیستم تغییر خط نیمه‌خودکار را به همراه دارد.

برای 308 جدید یک پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر بنزینی توربو در نظر گرفته شده که در دو سطح قدرت 110 و 130 اسب بخار ارائه می‌شود. انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گیرد اما امکان سفارش یک نمونه هشت سرعته اتوماتیک هم وجود خواهد داشت. برای کسانی که به موتورهای دیزلی علاقه دارند نیز یک نمونه 1.5 لیتری چهار سیلندر با 130 اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده است.

اما خبر مهم‌تر در مورد پیشرانه‌های 308 جدید ارائه دو نسخه پلاگین‌هیبریدی است که هردو به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، یک موتور الکتریکی 81 کیلوواتی و یک پکیج باطری 12.4 کیلووات ساعتی مجهز هستند بوده و محرک جلو هستند. تفاوت این دو نسخه اما در پیشرانه بنزینی خواهد بود زیرا این موتور در نسخه ضعیف‌تر 150 اسب بخار و نسخه قوی‌تر 180 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مجموع خروجی این نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی نیز به ترتیب 180 و 225 اسب بخار قدرت خواهد بود و هردو می‌توانند تا حدود 60 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کنند.

نسل جدید پژو 308 در فرانسه تولید می‌شود و از نیمه دوم امسال در بازار اروپا عرضه خواهد شد. علاوه بر این نسخه هاچ‌بک، پژو در حال آماده‌سازی نسخه کاربردی‌تر استیشن 308 هم هست تا بهتر بتواند با رقیب اصلی خود یعنی فولکس‌واگن گلف به رقابت بپردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا