مکمل بنزین
یادداشتبرگزیده‌ها

سایپا چگونه محصول جدید شاهین را از چشم مشتریان انداخت؟

شاید خردادماه 1399 برای ثبت‌نام کنندگان خودروی شاهین، یکی از بهترین لحظاتی بود که تجربه کردند، زیرا پس از گذشتن از سدهای بسیاری مانند محدودیت‌های موجود، توانسته بودند تا در قرعه‌کشی نیز برنده شوند. اما نکته قابل تامل اینجاست اکثر افرادی که ثبت‌نام کرده بودند، توانستند در قرعه‌کشی نیز برنده شوند که باتوجه به گفته سایپا مبنی‌ بر استقبال بالا از خودروی شاهین در اولین شرایط پیش فروش، کمی عجیب به نظر می‌رسد!

اما جدای از این مسایل، هدف از نگاشتن این مطلب، نگاهی به اقدامات سایپا در رابطه با شاهین بوده که باعث شده تا آن هیجان و شوقی که خریداران در ابتدا داشتند، از بین رفته و بقولی محصول شاهین چندین پله از چشم مشتریان بیفتد.

اما واقعا چه شد که این‌گونه شد؟!

بگذارید از ابتدا شروع کنیم. پس از اینکه افراد توانستند تا پس از برنده شدن در قرعه‌کشی، وجه مورد درخواست و تعیین شده را به حساب شرکت سایپا واریز کنند، این شرکت در حواله ارسالی به مشتریان از حرف S در کنار نام شاهین استفاده کرد. حرفی که افراد باتوجه به محصولات جهانی در ابتدا فکر کردند که S نشانگر فول بودن شاهین است. اما بواسطه انتشار دیر موقع نوع حروف تیپ بندی، مشتریان فهمیدند که نوع پایه شاهین را خریداری کرده‌اند. در کنار این موضوع و با مشاهده شدن نوع آزمایشی این خودرو که در ظاهر گویا همان پراید جدید بود، مشتریان را بسیار عصبانی کرده بود. این عصبانیت و درنتیجه اعتراضات وارده، باعث شد تا مجید باقری به عنوان قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش به موضوعات مذکور واکنش نشان داده و قول داد که شاهین را در ابتدا با دو تیپ S (پایه) و G (فول) عرضه کرده و مشتریان براساس وسع مالی، بتوانند یکی را انتخاب کنند.

بخوانید: احتمال بازگشت تیپ بندی به خودرو شاهین با تغییرات جدید، قوت گرفت + تصاویر

اما هم‌چنان مشتریان با استرس‌هایی که داشتند، زمان بسیاری صبر کردند تا اینکه سایپا در برخی درگاه‌های اطلاع‌رسانی خود در فضای مجازی، تصویری از کابین نسخه قابل تحویل به مشتریان را بارگذاری کرد. در این تصویر که ادوات داشبورد نشان داده شده بود، شاهین دارای امکاناتی چون کروزکنترل، صندلی چرمی، مانیتور لمسی، سنسور نور و… بود. انتشار این تصویر باعث شد تا مشتریان شاهین، به نوعی از انتخاب خود شادمان شوند.

بخوانید: برخی امکانات حذف شده، همراه با تغییرات جدید به خودرو شاهین برگشت + تصاویر

اما همان‌طور که سایپا در اولین شرایط فروش شاهین در خردادماه 99 اعلام کرده بود، تحویل این خودرو در بازه زمانی دی الی اسفندماه 1399 باید انجام می‌گرفت. ولی در این مورد هم سایپا به وعده و گفته خود عمل نکرده و در عمل زمان ارسال دعوتنامه به مشتریان را زمان تحویل خودرو قلمداد کرده بود!

اما با چشم‌پوشی از مورد فوق، باز زمان گذشت و بدون اینکه جزئیات بیشتری از نسخه تجاری سازی شده سایپا شاهین منتشر شود، سیدجواد سلیمانی به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز تولید انبوهش خبر داد. ولی پس از گذشت چند روز از این اتفاق و باتوجه به حضور مدیرعامل بانک صادرات در سایپا و بازدید وی از خط تولید انبوه شاهین، برخی متوجه حذف و یا جایگزینی بسیاری از امکانات شاهین شدند. بطوریکه در نمونه مشاهده شده توسط مدیرعامل بانک صادرات، صندلی چرمی به پارچه‌ای و مانیتور لمسی به ضبط تبدیل شده بود و کروزکنترل نیز دیده نمی‌شد!

بخوانید: حذف شدن امکانات از خودرو شاهین ادامه دارد؛ ویدئو

البته اگر مخاطب پر و با قرص پایگاه خبری چرخان باشید، احتمالا از خبری با تیتر حذف شدن امکانات از خودرو شاهین ادامه دارد آشنا هستید.

پس از انتشار خبر مذکور و با پیگیری از واسطه شرکت سایپا در امور رسانه‌ها که عملا پاسخی از ایشان دریافت نکردیم، هم‌چنان به تحقیقاتمان در این رابطه ادامه دادیم.

اما بحث قیمتی این خودرو هم یکی از مباحثی است که مشتریان را حتی به اعتراض در مکان‌هایی چون سایپا، شورای رقابت و… کشاند. باتوجه به شایعات واصله، تعداد بسیاری از ثبت‌نام کنندگان، اقدام به انصراف از خرید خود کرده‌اند.

با گذشت زمان و رسیدن به اواخر بهمن و یا اوایل اسفندماه 99، شاهد حذف برخی امکانات نسبت به نمونه‌ای که در ابتدا سایپا از تحویل آن نسخه (تصویر کابین که در ابتدا این متن انتشار یافت و کاتالوگ) خبر داده بود، شدیم. به‌طوریکه کروزکنترل، چراغ نقشه‌خوانی ویژه ردیف دوم، سیستم قفل اتوماتیک درب‌ها در سرعت بالای 10 کیلومتر، سیستم کمکی ترمز BAS، گرمکن آینه‌های جانبی، نمایشگر وضعیت کمربندها، سیستم کنترل مرکزی خودرو و… بودیم. البته این موارد هم‌چنان مورد اعتراض حواله داران شاهین بوده و این افراد از سایپا درخواست دارند تا حداقل برخی از این امکانات را به خودروی مذکور بازگرداند.

بخوانید: سایپا، خودرو شاهین را با چه امکاناتی بزودی به مشتریان تحویل خواهد داد؟

اما بالاخره و پس از انواع کش و قوس‌ها به آخرین چهارشنبه سال 99 رسیده بودیم. زمانی که سایپا اقدام به تحویل چندین دستگاه از این خودرو به مشتریان کرده و همزمان تیزرش را هم در شبکه یک سیما پخش می‌کرد.

ولی با گذر زمان و با جا افتادن طراحی بسیار خوب شاهین درمیان خودروهای ایرانی، ناگهان خبری در فضای مجازی مانند بمب ترکید؛ سایپا شاهین آتش گرفت! این‌طور که سایپا در آن زمان اعلام کرد، شاهین آتش گرفته که قبل از تحویل به مشتری آتش گرفته بود، بوسیله علل جانبی دچار سوختگی شده بود. ولی همچنان سایپا بطور رسمی از علت واقعی آتش سوزی چیزی بیان نکرد. البته تنها این مورد نبود و بعد از مدتی معلوم شد که یک دستگاه شاهین دیگر هم دچار نشت روغن شده است.

بخوانید: بیانیه رسمی سایپا در رابطه با آتش گرفتن شاهین اعلام شد؛ ویدئو

اما در همین بین که مشکلات فنی برای شاهین اتفاق افتاد، شوک جدیدی حواله داران شاهین را در برگرفت. تولید و نصب موتور قدرتمند سه سیلندر توربوشارژ یورو6 از سال 1401 در شاهین! انتشار این خبر حتی با تاکید و تمجید ریاست جمهوری، ترسی در میان تکمیل وجه کنندگان ایجاد کرد مبادا خودرویی که خریداری کردیم، حاصل یک پروژه ناقص بوده است؟!

با گذشت این موضوع، به مورد دیگری می‌رسیم. خودرو دریافت شده توسط یکی از نمایندگان حواله داران شاهین، در حین رانندگی در جاده، به‌طور اتوماتیک خاموش می‌شود. در واقع نوع تحویل خودرو و چرایی اتفاق افتادن مشکلات فنی پشت سرهم،  سبب شد تا حواله داران شاهین به مشکلات فنی بوجود آمده این خودرو اعتراض کنند.

اما تیرهای پشت سرهمی که بر پیکر حواله داران شاهین برخورد می‌کند، همچنان در حال تکمیل‌تر شدن است. مدیرعامل سایپا در حین بازدید رئیس سازمان استاندارد از سایپا، از عرضه نمونه اتوماتیک شاهین در نیمه دوم امسال خبر داد.

بخوانید: شاهین اتوماتیک همراه با آریا، نیمه دوم امسال وارد بازار می‌شوند

عرضه نمونه جدیدتر و بروز یک خودرو عجیب نیست؛ اما این سیاستی که شرکت مذکور در ارایه تیپ‌های جدیدتر گرفته و یا نوع اطلاع رسانی در زمانی نامناسب، عجیب است. اینکه تا سال گذشته به بهانه تحریم‌ها و یا حتی ناتوانی در بحث تامین برخی قطعات، بعضی امکانات حذف شد، ولی در سه ماهه نخست امسال از تولید نمونه کامل‌تر در چندماه آینده خبر داده می‌شود، بسیار عجیب است. این درحالی است که برخی منابع دلیل حذف شدن کروزکنترل از شاهین را عدم تامین قطعه ذکر می‌کنند؛ اما در محصولی ارزان‌تر از شاهین و یا همان کوئیک اتوماتیک که هم اکنون نیز درحال تولید است، کروزکنترل در لیست امکانات نصب شده قرار می‌گیرد.

درنهایت باز هم می‌توان دید که هم‌چنان سایپا روند تحویل و فاکتور این خودرو را بسیار با تاخیر و اصطلاحا قطره چکانی انجام می‌دهد. امید است که خودروسازان‌مان درکنار اینکه توانسته‌اند تا اقداماتی در عرضه محصول کنند، مدیریت درستی هم در نوع اطلاع رسانی در پیش بگیرند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫31 دیدگاه ها

  1. این نتیجه اعتماد به تولید ملی هست؟ واقعا که . سایپا خجالت بکش

  2. انحصار و دیکتاتوری در خودرو ,و اهمیت ندادن به جان مردم,با قیمت زیاد

  3. نه نه الان به شاهین بازار بر میخوره
    مگه نمیدونین شاهین پلتفرمش قشنگه ؟ ( کنایه از مصاحبه ای که با یکی از خریدارای شاهین شده بود )

  4. اگر جرات درج نظرات را ندارید ، بخش نظر سنجی رو جمع کنید

    1. سلام برشما
      کدام نظرتان را درج نکردیم؟! اولا اینکه اینترنت خود را چک کنید که متوجه شوید واقعا نظرتان با موفقیت ارسال شده یا خیر؛ آنگاه پرخاشگرایانه نظرتان را بنویسید.

  5. در این شرایط اقتصادی هر تولید کننده انحصاری اگر چوب نظارت بالای سرش نباشد دلیلی برای صرف نظر کردن از سود بیشتر و سرکیسه کردن مردم ندارد، شورای رقابت باید پاسخگوی افزایش قیمت این خودرو علی رغم عدول خودرو ساز از مشخصات ارایه شده به کلینیک مرکز ملی رقابت باشد، حتما شورا از این خودرو ساز منتفع شده که به فریاد مردم بی اعتناست

  6. آقای محترم شما نظر بنده رو که دو روز پیش نوشتم، منتشر نکردید. برای شما فقط این مهمه که کسی از شاهین بد بگه. فقط نظرات منفی رو منتشر می کنید.

    1. باسلام، هر نظری که ارسال میشه(به جز توهین به…) منتشر میشه.چون اساسأ یک رسانه باید بی‌طرف باشه. همون طور هم که در نظرات قبلی گفته شد، شما اتصالتون به اینترنت رو چک کنید که آیا نظرتان با موفقیت ارسال شده یا نه. این موضوع رو هم بدونید که برخی اختلالات اینترنتی در روزهای گذشته اتفاق افتاده بود.

  7. وقتی با چشم بسته یک خودرویی که هنوز وارد بازار نشده (اونم از نوع ایرانی) خریداری میکنید باید هم عواقبشو بپذیرید. تا زمانی که ماشین ایرانی به دست مشتری نرسه و حداقل یکسال از استفاده اون نگذشته باشه نمیشه نظر داد که خودروی خوبیه یا بد چون متاسفانه در خودروسازی ما در اصل خودرو هارو با جان مردم تست میکن که ایمن هست یا نه. (حیف اسم ایرانی که روی خودروهای شماست)

    1. باسلام

      اینکه شما میفرمائید خودرویی که ندیده رو افراد خریداری میکنند، باید جورشان را هم بکشند، صحیح نیست. وقتی در یک بازار بسته و در عین حال طالب خودرو، خودرویی جدید وارد صحنه میشود، باید انتظار حمایت بالا از آن داشت. در ضمن شرکت های خودروسازی هم باید به نکته مشتری مداری و تولید محصول باکیفیت توجه کنند. کسی هم از بد یا خوب بودن خودرو شاهین در این مطلب، حرفی نزده؛ بلکه قصدمان از نگاشتن این متن، پرداختن به حواشی ایجاد شده توسط خود شرکت سایپا بود.

  8. به نظر نمیرسه خیلی هم بی طرف باشید که اینقدر به بی طرفی خودتون می نازید

  9. اگر نمی تونن ماشین خوب بسازند پس ماشینشون رو آزمایش کنن و مثل تسلا مدل اس یا مدل ایکس درست مثل آتش گرفتن باتریشان اتفاق نیفته،بدتر از اون با خشم مردم باعث شده که این شاهین (رهام سابق) مثل پراید شه،ثانیه ان،این شاهین محصول سایپایشان باید با رنگ سفید،قرمز،آبی نقره ای و مشکی عرضه شه.
    پس لطفا خواهشا ماشین ناقص یا ماشینی که نقص فنی داره رو عرضه نکنید!

  10. جالبه بدونید با شماره 096550داخلی 3 سپس1 را میگیرید مثلا کارشناسان فروش سایپا هستند هیچ اطلاعاتی از شاهین ندارند با شماره 61611619 واحد فنی مهندسی سایپا تماس بگیرید میگن ECU قابلیت لررن شدن نداره برای هیمین کروز کنترول رو حذف کردیم

  11. دوستان همه حرف هایی که میگید درسته.اما لطفا بجای مقایسه با شرکت های پیشرو چینی کره ای ژاپنی و غیره که تو ۱ سال به اندازه ۱۰ سال پیشرفت دارن.سایپا رو با خودش مقایسه کنی.من نمیگم کوتاهی نشده چرا شده و تو تحویل ماشین سایپا ضعیف عمل کرده اگه با دید مثبت نگاه کنیم سایپا تا پارسال پراد تولید میکرد.الان این ماشین بعد تیبا و پرایدو بقیه اسباب بازی ها خیلی خیلی بهتره.مخصوصا با موتور شرکت تیوان عرضه بشه که عالیه چون شتاب ماشین قطعا پیشرفت زیادی می کنه.ماشین سبک تر و کم مصرف تر میشه

  12. مسخره ترین ماشینی که تا به حال دیدم همینه
    نه قیافه داره .موتور هم که دیگه هیچ
    با این قیمتی که داره لیفانx820 و دنا پلاس توربو و بسترن خیلی بهتر و به صرفه ترن.

  13. سایپا حذف بعضی از آپشن ها مثل کروز کنترل رو گذاشته برای شاهین اتومات

  14. سایت دروغ
    هدفتون اینکه سوپاپ اطمینان باشید
    ریدن تو جد صاحبهای پشت پرده سایپا

    1. گویا متن رو نخوندین و این اتهام رو به ما می‌زنید. ما حق و حقیقت را بیان می‌کنیم؛ چه در زمانی که به نفع سایپا باشد و چه زمانی که بر علیه این شرکت

  15. با سلام به نظر بنده باید نهادهای نظارتی برای احیای حقوق مردم وارد شده و مساله رو بررسی نماایند. من وقتی اومدم ثبت نام کردم دنبال شاهین اتومات با حدود قیمت زیر ۲۰۰ میلیون بودم الان بعد از ۱۵ ماه محبورم خودرویی تحویل بگیرم که دنده ایه و در بازار پرالتهاب خودرو زیر قیمت کارخانه قبمتشه

  16. سلام حقیقتا من قبل شاهین دنا معمولی داشتم به جرات میگم شاهین از هر نظر از همه ماشینهای ایرانخودرو بهتره برای ماشین من هیچ مشکلی حتی یک پنچری ساده هم اتفاق نیوفتاده چرا همبشه باید اعتراض کنیم من واقعا راضیم و به حواله داران قول میدم اونها هم راضیی خواهند بود

  17. سلام آرین هستم شاهین نصبت به ماشین های ایران خودرو خیلی بهتره
    تارا الان خیلی خوبه
    تارا هم اگه شاهین بده یه ماشین بد تر از شاهین

  18. سلام آرین هستم شاهین نصبت به ماشین های ایران خودرو خیلی بهتره
    تارا الان خیلی خوبه
    تارا هم اگه شاهین بده یه ماشین بد تر از شاهین
    شاهین به نظر من ماشین خوبی
    ایمنی از همه چیز مهم ترهستش
    و ایرانخودرو ماشیناش بد ترین ماشین هاست غیر از پژو پارس
    لطفا به تارا هم بپردازید ممنونم
    آرین رضاقلیان

  19. سلام .فقط شرکت سایپا میخاد از مردم پول تلکه کنه//دوستان حواله داشتن به امید خرید 260بعد شده به 290بعد شده قیمتش به 320و الان شده 345 که بالاتر از نرخ بازار هست//به این میگن مدیریت جهادی

  20. سلام/شرکت سایپا دیگه دست همه خودرو سازه ها را از پشت بسته//وقتی به مشتریش که به این شرکت اعتماد کرده میاد وخیانت میکنه قیمت 260 اولیه را به 290بعد به 320و حالا به 345رسونده که بیشترین پول از مشتریش بگیره در صورتی که قیمت این خودرو تو بازار کمتر از قیمت شرکت هست و شرکت سایپا به قصد دعوت نامه ها را دیر فرستاد که قیمت ها رابالا ببره

  21. این کار شرکت سایپا اصلا قشنگ نیست و مردم اون یک مقدرا اعتمادی که به این شرکت خودروسازی داشتن را دیگه ندارن//اخه قیمت شرکت سایپا بیشتر از قیمت بازار هست که خیلی جالب و نوستالژی هست

  22. این کار شرکت سایپا اصلا قشنگ نیست و مردم اون یک مقدرا اعتمادی که به این شرکت خودروسازی داشتن را دیگه ندارن//اخه قیمت شرکت سایپا بیشتر از قیمت بازار هست که خیلی جالب و نوستالژی هست

  23. این ماشین همون برلیانس سری ۲۰۰ هست

    از فرمان برقی بگیر تا گاز و کلاج برقی و کامپیوتر صفری

    تارا و دناپلاس اتوماتیک و ۲۰۷ اتوماتیک هم همگی از سیستم فرمان برقی برلیانس سری ۲۰۰ استفاده می کنند و کلاج و گاز برقی و سیستم اتوماتیک AMT با ۶ سرعت رو هم مربوط به همین ماشین هست

    خودتون برید بررسی کنید، حقایق آشکار میشه که این دو شرکت فقط مونتاژ کار هستند نه تولیدکننده

    1. اساس خودرو شاهین به برلیانس ربطی نداره. از نظر پلت‌فرمی با گریت وال ولکس C30 مشترکه

  24. درسته که از شاهین بد میگن ولی من نوشتم و آذر ۱۴۰۲ تحویل گرفتم،دیدم نسبت به شاهین ۱۸۰ درجه تغییر کرد و به این نتیجه رسیدم که هرکی از شاهین بد میگه فقط میگه بدون اینکه اصلا دستگیره درشو لمس کرده باشه،من پارسTU5،۲۰۷،دناپلاس اتو و سورن پلاس و پراید داشتم،اما به جرات میگم بهتر از شاهین سوار نشدم واقعا خودروی برو و قابل اعتمادیه،تا امروز ۱۱ هزار کارکرده و خرجی نداشته و اینکه میگن بو پلاستیک میده مال من اصلا بوی پلاستیک نداد،اصلا و کیفیت داشبورد هم مثل پارس ،۲۰۷ و حتی دناپلاسه،اولین بار که باهاش شهرستان رفتم واقعا حیرت زده شدم یکی به خاطر شتاب و سرعت فوق العاده و دیگری به خاطر ثبات واقعا لذت بردم واقعا،هرچی در مورد شاهین میگن از ۱۴۰۲ به بعد دیگه صحت نداره و دروغه ،روزی که تحویل گرفتم یه راست رفتم لاستیک فروشی و ۴ حلقه کره ای درجه یک انداختم زیرش،از من بپرسید شاهین حرف نداره و ماشینی نیست که نگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا