مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

جزئیاتی از ورود نسل جدید فوتون تانلند به ایران خودرو دیزل

همان‌طور که از سال گذشته شاهد استارت خوردن روند ورود پیکاپ‌های چینی جدیدی به بازار ایران هستیم، برخی شرکت‌هایی که سابقه طولانی در این امر داشته‌اند، گویا روند توسعه محصول و معرفی نمونه‌های جدیدتر را در پیش گرفته‌اند. آمیکو، ایران خودرو دیزل و… از جمله شرکت‌هایی هستند که برنامه دارند تا نمونه‌های لوکس تری از پیکاپشان را به بازار ایران معرفی کنند.

اما داستان از کجا شروع شد؟

اواخر سال گذشته بود که تصاویری از نسل جدید کامیون فوتون AUMAN که برای انجام فرآیندهای بازاریابی و آزمایشات فنی وارد ایران شده بود، منتشر شد. ورود نسل جدید این کامیون، سبب ایجاد تلنگری شد که احتمالا سری جدید پیکاپ‌های فوتون هم به مرور زمان وارد ایران خواهند شد!

اما همین که شایعاتی درحال انتشار بود، ناگهان صفحه رسمی شرکت ایران خودرو دیزل تصویری مبهم از چراغ یک خودرو را منتشر کرد. با مشابهت سازی انجام شده، معلوم شد که تصویر منتشره با نسل جدید پیکاپ فوتون تانلند که با پسوند G شناخته می‌شود، مطابقت دارد.باتوجه به اخباری که در بندهای فوق نیز اشاره شد، با هماهنگی لازم اقدام به تدوین خبری کردیم تا حواشی ایجاد شده را به مخاطبین پایگاه خبری چرخان، انتقال بدهیم. در همین زمان که خبر به زمان‌بندی انتشار فرستاده شده بود، ناگهان خبری در فضای مجازی منتشر گردید که به نوعی باعث شد تا مطلب مذکور را با ویرایش لازم و با فاصله یک روز منتشر کنیم.

خبر منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از تصاویر ورود چندین دستگاه پیکاپ فوتون تانلند در نسل جدید به شرکت ایران خودرو دیزل بود. نکته قابل تامل اینجاست که نمونه اتوماتیک این خودرو هنوز به بازارهای جهانی، بصورت گسترده هم معرفی نشده است (چه برسد عرضه شود). حتی نمونه اتوماتیک فوتون تانلند جی، عرضه گسترده‌ای در بازار چین هم نداشته است. ورود این نمونه تانلند در جهت کالیبراسیون و آزمایش‌های فنی به ایران و آن هم در شرایط تحریمی، کمی عجیب به نظر می‌رسد. ولی اینکه نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک این پیکاپ در ایران مونتاژ شود، پوئن مثبتی است که در مقابل رقبای دنده دستی که احتمالا تا چندماه آینده وارد کشور شوند، حساب میشود.

اما آیا تنها نکته مثبت فوتون تانلند جدید، گیربکس اتوماتیک آن است؟ پس با ما همراه باشید تا نگاهی کوتاه بر مشخصات این پیکاپ نسبتا عضلانی، داشته باشیم…

فوتون تانلند جدید که در برخی منابع با نام های تانلند 9، G و یا یوتو معرفی می‌شود، برای اولین بار در سال 2020 به تولید انبوه رسید. این‌طور که مشخص است، تانلند جدید با دو نوع پیشرانه دو لیتری عرضه میگردد. پیشرانه اولی که با کد 4G20TI5 شناخته میشود، چهارسیلندر توربوشارژ بوده و توانایی تولید 238 اسب بخار، قدرت و 360 نیوتن متر، گشتاور را دارد. اما پیشرانه دومی که با کد 4F20TC ثبت گردیده، در اصل دیزلی مجهز به سامانه توربوشارژ بوده و به نسبت، گشتاور خروجی بالایی را تولید میکند. پیشرانه مذکور توانایی تولید 163 اسب بخار، قدرت و 390 الی 400 نیوتن متر، گشتاور را دارد. انتظار می‌رود که در شرایط کنونی، همان موتور و پیشرانه اولی برای بازار ایران در نظر گرفته شود.

تصویر کابین نسخه مجهز به گیربکس 6 دنده دستی

اما این پیکاپ در تیپ بندی های مختلف، جزئیات نمای بیرونی متفاوتی هم دارد. به عنوان مثال در فول ترین نسخه تانلند G، نوشته فوتون در جلوپنجره کرومی است؛ بک گراند و پس زمینه چراغ‌های اصلی جلو مشکی بوده و آینه‌های جانبی نیز با رنگ خاکستری عرضه می‌گردد. باتوجه به اینکه نسخه وارد شده به ایران در جهت آزمایش فنی، جزو تیپ‌های به نسبت فول محسوب می‌شود، پس درکل طراحی به نسبت بهتری در مقایسه با تیپ لوآپشن دارد.

اما همان‌طور که اشاره شد، باتوجه به وارد شدن نسخه فول تانلند G به ایران، پس احتمال عرضه این نسخه بالاست. در نسخه فول این پیکاپ، شاهد امکاناتی مانند ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد، دسته دنده اهرمی، فرمان دی کات، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده، دوربین 360 درجه، سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت جلو و عقب خودرو، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، مانیتور لمسی، سنسورهای نور و باران، سامانه کنترل پایداری، آینه های تاشو برقی، تریم چرمی کابین، کروزکنترل، سامانه چهار چرخ متحرک، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی با سرعت معلوم، آمپر TFT، رادارهای نقطه کور، هشدار خروج از خط و پیشگیری از تصادف (در نسخه های فول و بصورت سفارشی) و… هستیم.

لیست آپشنی که بیان شد، صرفا براساس نسخه‌هایی بوده که در کشور چین عرضه می‌شود و هم‌چنان معلوم نیست که شرکت ایران خودرو دیزل این پیکاپ را با چه سطح آپشنی، سفارش گذاری کند. ضمن اینکه باتوجه به تصاویر منتشر شده، معلوم است که فوتون تانلند جدید وارد شده، از آپشنی مانند دوربین 360 درجه بی‌بهره است.

حال باید صبر کرد و دید که شرکت ایران خودرو دیزل، چه زمانی این پیکاپ دودیفرانسیل را و با چه قیمتی عرضه خواهد کرد. بررسی‌های اولیه، حاکی از آن بوده که گویا احتمالا قیمت تانلند جدید، فراتر از یک میلیارد تومان خواهد بود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. با اینکه دوتا عکس رو از سایت رقیبتون برداشتین، اما جای تشکر داره که کاملتر و حتی بیشتر از هر سایت دیگری توضیح دادین. ممنون از دست‌اندرکاران سایت چرخان.
    من قصد داشتم یه پیکاپ بخرم، اما اتوماتیکش که قیمتش هم نسبت به هایلوکس مناسبتر باشه نبود. با این وجود صبر میکنم تا این فوتون جدید بیاد و بخرمش

  2. ماشین خیلی جالب و خوبی هست. خیللللللللللی عالی فکر کنم به فروش برسه اولین نفر باشم برای خرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا